Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Riflescope 4-16x40 aoeg

Featured Replies

Publicerat

Är de nån som vet eller har erfarenhet om ett riflescope 4-16x40aoeg? Tackar för svar på förhand!

Publicerat

Här är ett exempel:

http://www.aliexpress.com/fm-store/901128/211179696-494967279/360mm-length-Bushnell-4-16x40-AOEG-hunting-scopes-scopes-accessories-Waterproof-and-Fogproof-Riflescope-scope-free.html

Detta är ett f-bannat j#¤la dret som aldrig borde få säljas.

Om du skriver "riflescope 4-16x40 aoeg" och kör google bilder så dyker det upp några stycken.....

Kikarsiktena är garanterat från Kina och har arbetarna har aldrig fått en lönecheck från Bushnell-

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Jag skulle nog inte ha det på toppfågelbössan men till älgjakt duger de säkert, eller?

Publicerat

Jag skulle nog inte ha det på toppfågelbössan men till älgjakt duger de säkert, eller?

Men...

Om ett sikte inte är 100% skottfast eller håller någon som helst kvalitet varför skall man då chansa???

Nu kommer du att få en massa kommentarer med negativ ton här men detta är något som dyker upp här titt som tätt och man skall INTE fuska med skräpoptik!

Det kommer bara resultera i skadeskjutningar och en massa lidande för djur eller jaktkamrater och det är inte acceptabelt!

Personligen anser jag att alla kikarsikten skulle behöva genomgå certifiering och att de var olagliga utan denna märkning men det lär vi inte få se...

Köp begagnat kikarsikte! Du får ett riktigt bra begagnat Weaver t ex för strax över tusenlappen (eller kanske ännu mindre).

Chansa kan man göra på skjutbanan, inte i skogen!

Vill du ha förslag på begagnad optik som passar din jaktform och plånbok som inte tullar på säkerheten så säg bara till så ser vi till att hjälpa dig! ^_^

Publicerat

Siktet duger kanske till älgbanan och till att skjuta måltavlor*, till att skjuta djur duger det INTE.

*)Risken är att du får tuppjuck pga undermålig kvalitet, men du skadskjuter iallafall ingenting.

Hur mycket pengar har du tänkt lägga på ett kikarsikte ?

Edit: Tack Wizard, vi är på samma planhalva.....

Raggarö

Publicerat

dök upp svar under skriveriets gång.

mvh

Publicerat
  • Författare

Jag har redan en tikka t3 varmint med en redfield 6-18

Sen har jag en sako med bushnell 3-9 men det var därför jag frågade om aoeg:en eftersom jag har en liggandes.

Men jag skruvade på aoeg:en på sakon idag och var ner på banan ock testade, sköt 3 skott inom 2cm på 100m vilket jag tyckte va helt ok, jag vet att det inte är det bästa siktet men man kan aldrig säga något före man testat.

Publicerat

sköt 3 skott inom 2cm på 100m vilket jag tyckte va helt ok, jag vet att det inte är det bästa siktet men man kan aldrig säga något före man testat.

Jo men hur länge är den skottfast?

Kommer det att visa sig på banan eller i skogen?

Vi är många som har sett riktigt jobbiga vådaskjutningar pga sunkoptik från primärt Kina och det är inte ok.

Testa att skjuta en fyrkant med rattarna och se hur den funkar...

Skall du bara ha den på banan så spelar det ingen roll mer än att den vid något tillfälle kommer troligen att visa fel...

Det är inte säkert att det kommer att hända men är det värt risken?

Publicerat

Vi är många som har sett riktigt jobbiga vådaskjutningar pga sunkoptik från primärt Kina och det är inte ok.

Testa att skjuta en fyrkant med rattarna och se hur den funkar...

Vådaskjutning pga dålig optik? Rör du inte ihop begreppen nu?

Publicerat

sälj saken till någon med ett dåligt luftgevär för en skitsumma. lägg sen lite pengar på ett vettigt sikte. du kan få ett väldigt fullt fungerande för endast 1000kr!

är de verkligen värt o snåla?!?

Publicerat

Vådaskjutning pga dålig optik? Rör du inte ihop begreppen nu?

Absolut inte!

Ett skadat djur pga att siktet inte tar där man siktar pga kass kvalitet är en vådaskjutning!

Har sett OXO tuber där riktmedlet snurrar när man rattar förstoringen... :ph34r:

Publicerat

Jag kanske hade använt uttrycket skadeskjutning, vådaskjutning är väl mer gällande människor och inte djur.

Skit samma - jag håller med. Skitoptik ska man hålla sig ifrån.

Raggarö

Publicerat

Jag kanske hade använt uttrycket skadeskjutning, vådaskjutning är väl mer gällande människor och inte djur.

Skit samma - jag håller med. Skitoptik ska man hålla sig ifrån.

Raggarö

Precis. Ett vådaskott är i min värld ett skott som oavsiktligt avfyras. Det klarar inte ens värsta tänkbara kinajunket.

Egentligen ovidkommande, jag håller med dig i sak.

Publicerat
  • Författare

Vad tror ni om ett Nikon prostaff 3-9x50?