Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad 17 är "dovetail" på ett sikte för nåt?

Featured Replies

Publicerat

Tja, ska ut och skjuta in nya bössan imorrn. En marlin 336bl, med öppna riktmedel.

Den enda justeringen som går att göra på den är i höjdled med en liten trappformad spång (typ) men för att justera den i sidled står det i manualen att man ska "... Tap the dovetail..." va betyder det? Ska man ta med sig hammare och mejsel ut och knacka den u-formade bakersta delen av siktet i den riktningen man vill åt eller??

Känns som rel bryska justeringsmetoder i sådant fall... Och därför tänkte jag att det är bättre att fråga innan jag gör nåt dumt... 

Publicerat

Tap the dovetail = knacka (försiktigt) kornet i sidled.

Svenska uttrycket är lax(stjärt)spår och beskriver tydligen båda delarna (hona och hane) av sammanfogningen.

Raggarö

Publicerat

Jag blir osäker på din beskrivning om det är kornet eller siktbladet som sitter i laxspår. Oavsett så är det försiktigt knackande i sidled som gäller. Du kan relativt enkelt räkna ut hur mycket du behöver förskjuta siktet i sidled utifrån fel i träffläget på ett givet skjutavstånd och avståndet mellan siktblad och korn.

Höjdled kan man naturligtvis behöva justera beroende på ammunition, men i sidled borde det vara inställt från fabrik så att du inte ska behöva göra någonting alls. Provskjutning är naturligtvis nödvändigt men det är ju bara ett rent nöje med ny bössa.

Publicerat

Höjdled kan man naturligtvis behöva justera beroende på ammunition, men i sidled borde det vara inställt från fabrik så att du inte ska behöva göra någonting alls.

men olika ammunitioner sprider ju även i sidled, det skiljer ju inte bara i höjd.

Publicerat
  • Författare

Hmmm ok så det är själva infästningen som det ska knackas på.... Det är "...rear sight..." så bakre delen, kan bara inte hitta nån infästning eller del överhuvudtaget som verkar rörlig....

Publicerat

men olika ammunitioner sprider ju även i sidled, det skiljer ju inte bara i höjd.

Jo visst, men inte lika mycket som i höjdled och vi pratar ju om praktisk precision med öppna riktmedel, inte äggskytte på 300 meter.

Publicerat
  • Författare

ok, efter att ha skjutit så ska jag försöka ändra siktet, det tar ca 1 dec åt vänster

hela tiden, ska jag då knacka bakre delen av siktet till höger eller vänster, har googlat

lite amerikanska forum och där skriver dom att man ska knacka i den riktningen man vill ha träffen ..." to move POI to the right, tap the rear sight dovetail to the right..."

men på nåt sätt känns det fel tycker jag, men jag vet ju inte...

nån som gjort detta förrut så jag slipper göra fel?

Publicerat

De har rätt, over there.

Publicerat

Jänkarna använder FORS:

Front Opposite Rear Same

för att flytta träffen (POI). Det är samma sätt som jag lärde mig en gång i tiden ;)

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Ok, för att överförtydliga och möjligtvis fördumma mig själv;

Mitt skott tog för långt vänster, jag ska då knacka på vänster sida så siktet rör sig åt höger....?

Publicerat

Ok, för att överförtydliga och möjligtvis fördumma mig själv;

Mitt skott tog för långt vänster, jag ska då knacka på vänster sida så siktet rör sig åt höger....?

JA

Publicerat
  • Författare

 ok...