Publicerat Oktober 22, 201114 yr En tragisk olycka i Habo http://mobil.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13821460.ab Mina tankar går till eftersöksjägarens familj o anhöriga
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Skrev detta annorstädes också... Jag har funderat en del på hur man skall kunna sänka farten på trafiken när man är utmed en väg för jag ser samma problematik kring eftersök som när man väntar på skolbussen med barnen i kolmörkret. Jag sätter en fet ljuskägla rakt in i bilarna på de som kör för fort för vår säkerhet och det funkar riktigt bra. Men skall vi behöva vara ett helt team som gör eftersök? Som det är nu så får bara en eftersöksjägare ersättning och då är kanske inte den andra så sugen att stå och lysa med ficklampa på vägen gratis... :/ Nej, usch tvi och fy vad hemskt! Vi städar ju för fan upp efter bilisternas framfart - då kan de ju ha lite respekt för oss! Vila i frid. Kanske vi skall begära poliseskort och skydd vid eftersök? Då får de ju chansen att ta lite fortkörare också... Varningstriangel med blå saftblandare på vägen kanske sänker hastigheten på bilarna... vem vet... Jävligt tråkigt!!!
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Väldigt tragiskt är det Nu mera börjar det bli vanligare på större vägar att man kräver en TMA bil vid reparationer o liknande. Det är lagkrav på det i stockholmslän på E4an och röster gör sig hörda för att det ska utökas. Alla liknande skydd är så klart bra men vem ska betala och hur smidigt blir det.... Nej jag är nog mer inne på Wiz linje, ut med en rejäl ljusramp som bländar folk så de helt enkelt MÅSTE sakta in. Ge eftersöksjägarna rätt att använda blåljus när de söker på vägen. En människas liv är oersättligt! //
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Det är hemskt att detta ens ska kunna hända när personer ställer upp på detta viset. Mer medel till eftersöksjägare Mina tankar går till dom efterlevande. R.I.P
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Tragiskt det som har hänt, fruktansvärt tragiskt! Men tyvärr så är bilister trångsynta som bara f-n, speciellt om dem har bråttom någonstans. Kan bara säga att när vi (jag är deltids brandman) åker ut på trafikolyckor så hjälper det inte ens om man blockerar vägen med två stora brandbilar med blåljus blinkande! Väääääldigt många tränger sig förbi avspärrningarna och dundrar förbi, har man sen inte poliser initialt på olyckplatsen då får vi ställa ut två stycken som dirigerar trafiken för vår och patientens skull. Istället för att hela gruppen kan hjälpa till dem skadade.... Frustrerande och hemskt det som skett, men tyvärr inte sista gången:-( // Tommy
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Tycker också det är riktigt tragiskt mina tankar går till anhöriga...men man har ju sett när man vart ute folk som kör som idioter förbi frågan är hur vi kan göra de bättre vid eftersök vid vägarna kanske om vi får reflexer och allt som sägs att vi ska ha och varselljus?? jag tror nog att de gör stor skillnad om vi fick använda blåljus finns ju blixtljus att köpa som lyser riktigt bra å som bländar både frammåt å bakåt...eller som nån va inne på att om man kan få med sig en radiobil ut på vägarna skulle nog göra stor skillnad att trafiken sänkte farten..
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Är det mycket trafik så skulle jag begära att få vägen avstängd, kört med en gul saftblandare det drar ner en del på tempot, varningsbloss, skyltar och allt man kan komma på är bra, att få blåljus tror jag inte kommer hända och att spärra av vägarna som en del gör för att rätta till en pinne i diket kommer de nog inte heller kosta på! rätt färg på i reflexerna på bilen , ställ den tvärsöver!
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Har själv nästan blivit påkörd under ett trafikeftersök. Stod i vägkanten o lät hunden söka av diket, först kom en bil som inte saktade in sen kom en till som nästan touchade benen, sen när den tredje kom för nära ruttnade jag o drog en känga i sidan på den. tok jävlarna stannade inte ens o tjafsade. och vi hade tre bilar stod efter vägen 150 meter bort.
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Tragiskt, Mina tankar går till famljen. sånt ska inte behöva hända men händer och kommer hända fler ggr om inget görs åt "arbets"situationen. Nu finns ingen info i artikeln om hur det gått till eller vilken utrustning kvinnan hade så det kan nog va för tidigt att dra slutsatser. För mig har det varit mycket nära många gånger. Tycker faen inget hjälper oavsett om man har allt man ska ha och dessutom bländar trafikanterna med lampor. Värst upplever jag utlänska lastbilschaffisar. Misstänker att de tror de ska bli rånade eller nått.. Men det är ändå många som fattar och kryper förbi men det räcker att det kommer en idot...
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Här va det lite mer utförlig info. http://www.jnytt.se/nyhet/43260/kvinnlig-jagare-blev-pakord-av-bil---omkom
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Det är mycket tragiskt och tankarna går till familj och anhöriga. Har jobbat vid vägen och akn säga att det finns istort sett ingen respekt alls. Ang TMA skydd så gäller det för arbete på väg där vägen har en viss årsdygnstrafik alternativt klassas som riskväg och gäller endast hastighetsgräns över 50 kilometer/h. Det som gäller är saftblandare gärna med skarpt stickande ljus (inte biltemas av erfarenhet) Ställ upp bilen med blixtljus/saftblandare ihop med varningsblinkers samt ha en ordentlig varningstriangel uppe minst 200 meter bort. Bilen skall stå på ett minsta avstånd ifrån arbetsplatsen som avgörs av hastigheten på vägen (tror det är typ vid en 90 väg så här 90/2 + 15 så får man det minsta antal meter bilen skall stå ifrån en för att vara säkert) Har ställt frågan ifall man kan använda de svarta hastighetsskyltarna när man gör eftersök, de visste inte säkert men skulle kolla upp detta. Mer finns klart att göra inom detta område
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Jaa tragiskt men detta var väntat o kommer hända igen.. vi är två som går som numera går som ekipage lite lättare o ha koll men det har varit- Riktigt nära för oss flera gånger ,, man sätter livet på spel helt klart!
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Extremt tragigiskt. Dessutom är just den vägsträckan extra hårt trafikerad just nu eftersom väg 195 är avstängd, så all trafik till Habo mellan Habo/Jönköping leds via väg 26/47, utöver den vanliga trafiken...
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Mycket tragiskt och onödigt! Jag har själv sett eftersöksfolk längst vägarna. Tyvärr har dom alldeles för lite synlighet. Reflexväst och möjligtvis någon varningstriangel är det mesta i utrustningsväg. Nu på hösten är det dessutom mycket förrädiskt att vistas på/vid vägarna. Tror inte man kan beskylla föraren för något brott, då denne förmodligen inte såg längre än någon meter framför sin egen bil. Vid mörker och mötande bil, så ser man fan ingenting. Tror inte det är många som saktar in i en sån situation heller, utan man bibehåller samma hastighet. Borde ju vara lag på inväntande av polisassistans vid såna här typer av aktiviteter. Blinkande blåljus ser man absolut på långt avstånd.
Publicerat Oktober 30, 201114 yr Det känns för jävligt!! Särskillt när man brukar jobba i den regionen... Hade praktik där nu i somras i fem veckor och då var det minst två älgar som blev påkörda på den vägen!!!
Publicerat Oktober 31, 201114 yr Fruktansvärt tragiskt. Händelsen har diskuterats tämligen flitigt vid flera fikapauser de två senaste helgerna. Personligen så tror jag väldigt mycket på det där med varningstriangel med någon form av saftblandare. Helst blå. Men förstår samtidigt om det finns direktiv om att hålla nere användandet av blåljus. Däremot så tror jag inte det är så lyckat att blända föraren. I motsats till vad J-Nytt skriver så säger rykten vid brasorna (från några som känner familjen i fråga) att föraren inte alls skyller på att han blev bländad av mötande bil. Utan på att han blev bländad av en ficklampa. (DVS inte hennes pannlampa eller mötande bil) Nu tror jag mer på teorin om sms:ande men tycker ändå att det är något att tänka på. // Henrik
Publicerat Oktober 31, 201114 yr Kan inte annat än hålla med om att det är tragiskt. Detta ska bara inte få ske. Jag jobbar inom Räddningstjänsten min erfarenhet är att blåljus inte är mycket att ha, vi har börjat använda orangea ljusramper tillsammans med blåljus när vi är på trafikolyckor och det som syns bäst är det orangea ljuset, det blåa syns inte särskilt långt. Det finns ramper med ledljus som blinkar något så in i h......, den som missar detta måste vara blind. Dock så finns det förare som totalt ignorerar blinkande ljus vid/på vägen, därför ställer vi alltid upp brandbilarna så att dom ska skydda alla som jobbar på olycksplatsen. Jag tror att ska man vara helt säker så hade nog det bästa varit om man kunde få ut polisen som i värsta fall stängde av trafiken för att skydda jägare och hundar vid eftersök.