Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffbilsdsspridning vi break-in

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag håller på att breaka-in min sauer 202 .308:a. Jag använder remington umc just nu. Sitter på 100m håll med stöd i form av framhanden på en rejäl bräda om ni fattar. Jag gör rent loppet var tredje skott just nu och har skjutit 17 skott.

Mitt problem är att jag tycker spridningen är stor? Kanske 10-12 cm. Jag har ju inte skjutit så mycket men jag försöker vara mkt noggrann och inte rycka av skottet och ta rekylen på samma sätt, inte blunda mm...

Är det vanligt att det sprider så mkt eller tror ni att det är jag som är dålig? Det har iofs varit byig sidvind på ca 7-10 ms de gånger jag skjutit?

Ska jag införskaffa bättre skjutstöd?

tackpå förhand

Gurra

Publicerat

Det kan vara så att du har en pipa som inte skjuter bra med ett rent lopp...

Min rostfria Sako 85 behöver 4 skott för att komma i form men sen sitter de hål i hål!

Mvh,

Han som bara behövde 5 skott för break-in i dag :D

Publicerat

10-12 cm är mycket.

Ditt stöd låter inte som nån hit. Testa med ett par sandsäckar istället, och se till att även ha stöd bak.

Jag skulle gjort break in först (rakt ner i sandvallen utan glugg monterad ;)), sen börja kika på precisionen.

Men som sagt, bättre stöd och mindre vind tror jag på.

Publicerat

Umc kan sprida (och skita ner) något grymt, tror jag höll snusdosan på 100 meter, skjut färdigt din break-in med dem.

Prova med bättre stöd, prova Norma Jaktmatch och andra märken så kryper säkert träffbilderna ihop.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

OK,

tack för svar!

Ska fortsätta break-inenn;) med umc sen får vi se.

Ska kolla på såna sandsäckar, en fram och en bak som jag förstått det. Får googla runt lite. Har för mig att det fanns nån tråd om skjutstöd.

Blir ju förbaskat sugen på åka tebaks till skjutbanan! beroendeframkallande :D

Publicerat

Byggde skjutbänkar till skjutbanan och fixade samtidigt billiga sandsäckar genom att besöka Kondom-Gösta (däckhandlarn) och ta några innerslangar, klippa upp i lämpliga längder, fylla med sand och försluta med kattstrypare (stripes eller buntband på svenska).

Man kan använda gamla jeans till samma sak, de tål dock inte att ligga ute i ur och skur.

Raggarö

Publicerat

Spridningen är inte alls konstig.

Remington UMC, dåligt stöd, 100 meter, sidvind... Så var den saken förklarad...

Det går bra att börja "pejla in" precisionen under break-in. Finns absolut ingen anledning att slösa bort dom skotten.

Man kan bilda sig en hyfsad uppfattning om bössan kommer att trivas med skotten.

Sen kan man ju brejka klart med en sämre patron, och göra mer noggranna tester när man är klar.

//Danne

Publicerat

Spridningen är inte alls konstig.

Remington UMC, dåligt stöd, 100 meter, sidvind... Så var den saken förklarad...

Det går bra att börja "pejla in" precisionen under break-in. Finns absolut ingen anledning att slösa bort dom skotten.

Man kan bilda sig en hyfsad uppfattning om bössan kommer att trivas med skotten.

Sen kan man ju brejka klart med en sämre patron, och göra mer noggranna tester när man är klar.

//Danne

Själv undviker jag gärna att ha massa kopparlösare, krutlösare, skum och oljor i närheten av sikte å linser. Det blir en del kladd vid kanske 15 rengöringar, och det är väl största anledningen till att jag inte skruvar på kikarna innan. Sen har jag även svårt att få ut något vettigt av skyttet, så jag offra gärna kulor för en hundring i sanden.

Dom flesta breakar nog in med kikare monterad, men jag föredrar att göra det utan.