Publicerat Oktober 22, 201114 yr Ett djur (älg i vårt fall) är påskjutet, dvs skytten har meddelat på radion att djuret är påskjutet och vilken typ av djur det är (tjur/ko/kalv). Skjuter ni på ett annat djur då? Har vid ett antal tillfällen hänt att mina jaktkamrater gjort det och menat att det är OK... Har hänt att vi haft två olika eftersök på gång samtidigt. Tänker jag fel när jag hävdar att det är skjutförbud OM det inte är det skadade djuret som visar sig? //Per
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Det beror på hur många (och vilka!) hundekipage vi har i skogen samtidigt... Generellt har vi två ekipage som går hela tiden och då behöver man inte bryta. Vid eftersök skjuter endast hundförare om inte den skadade älgen går i pass förståss När vi jagar ett mindre gäng så avstår man skott tills älgen ligger i backen!
Publicerat Oktober 22, 201114 yr Har man tex 2 godkända eftersöks ekipage så går det köra två eftersök samtidigt men då är det påskjutna djur det gäller- Att sätta i gång o skjuta på andra djur under eftersök tycker inte jag är etiskt! tycker har man en påskjuten älg då fokuserar- Man på det eftersöket,, förstår inte detta med att man skall fortsätta jakten under eftersök! Det bästa är nog att komma överäns innan jakten hur eftersök skall bedrivas! jag skjuter inte på djur under eftersök annat än om- Det är skadat annars släpper jag,,
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Här beror ju lite på när man anser att eftersöket börjar. Jag kan tycka att det är okej att köra klart ett drev trots att det finns ett påskjutet djur och då också tillåta skott mot oskadat djur under det drevet. Då man satt eftersöksekipage på att spåra djuret från skottplatsen så håller man i min mening på med eftersök och då är det bara att dumt att skjuta på ytterligare djur, inte enbart för risken att få två sök samtidigt utan också för att det skapar en del förvirring, speciellt om radiodiciplinen är bristande vilket är fallet i dom flesta jaktlag.
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Och om man skjuter på oskadat djur under pågående drev så är inte risken för två eftersök lika stor som om man skjuter på oskadat djur under själva eftersöket menar du?
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Författare Och om man skjuter på oskadat djur under pågående drev så är inte risken för två eftersök lika stor som om man skjuter på oskadat djur under själva eftersöket menar du? Precis. Ett eftersök VET man ju att man har...
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Hmmm, i vårt jaktlag har inte jaktledaren direkt sagt något vid påskjutning. Skjöt faktiskt en grann tjur under eftersök efter en ko för ett par år sedan. Fast läget var bra med stillastående älg på 80 meter. Det kom faktiskt fram två tjurar och efter att den första trillat stod den andra på 40 meter och tittade. Såg bara huvudet och halsen och stod och siktade på halsen men avstod det skottet just med tanke på att ett eftersök pågick och jag inte ville riskera ett till. Så jag tycker nog att om inte jaktledaren sagt något annat så kan man ta "säkra" skott (vilket man alltid ska göra men alla vet att allt inte alltid är svart och vitt). Etik
Publicerat Oktober 23, 201114 yr Hmmm, i vårt jaktlag har inte jaktledaren direkt sagt något vid påskjutning. Skjöt faktiskt en grann tjur under eftersök efter en ko för ett par år sedan. Fast läget var bra med stillastående älg på 80 meter. Det kom faktiskt fram två tjurar och efter att den första trillat stod den andra på 40 meter och tittade. Såg bara huvudet och halsen och stod och siktade på halsen men avstod det skottet just med tanke på att ett eftersök pågick och jag inte ville riskera ett till. Så jag tycker nog att om inte jaktledaren sagt något annat så kan man ta "säkra" skott (vilket man alltid ska göra men alla vet att allt inte alltid är svart och vitt). 1€! Etik 1.Säkra skott finns det ingen som kan skjuta! kunde man det så har man väl inga eftersök för ni sitter väl inte o chansar? 2. Skall ni forsätta o jaga på andra djur vid eftersök skall det finnnas godkänd eftersöks hund på plats om det skadeskjuts- Ytterligare! annars är det jaktbrott! 3. Att man skall få direktiv av jaktledaren behövs inte det som gäller vid eftersök skall väl bestämmas med jaktlag innan- Jakten så allt är klart! 4, Skjuta halsskott är att be om eftersök! 5. älgjakten pågår till janari så varför måste man jaga annat vilt under eftersök varför är det så brottom? är det inte bättre- att kocetrera sig på eftersöket i stället! Bara några tankar som jag fick när jag läste ditt inlägg!
Publicerat Oktober 23, 201114 yr 1.Säkra skott finns det ingen som kan skjuta! kunde man det så har man väl inga eftersök för ni sitter väl inte o chansar? 2. Skall ni forsätta o jaga på andra djur vid eftersök skall det finnnas godkänd eftersöks hund på plats om det skadeskjuts- Ytterligare! annars är det jaktbrott! 3. Att man skall få direktiv av jaktledaren behövs inte det som gäller vid eftersök skall väl bestämmas med jaktlag innan- Jakten så allt är klart! 4, Skjuta halsskott är att be om eftersök! 5. älgjakten pågår till janari så varför måste man jaga annat vilt under eftersök varför är det så brottom? är det inte bättre- att kocetrera sig på eftersöket i stället! Bara några tankar som jag fick när jag läste ditt inlägg! Tja, du har alldeles rätt att det aldrig finns några helt säkra skott. Men det finns säkrare och mindre säkra skott (därav min parentes i mitt inlägg). Att skjuta med stöd på 80 m på stillastående älg med en inskjuten bössa är väl så säkert man kan komma. För mig är det ett etiskt val i det läget och inget snack. Om min jaktledare däremot sagt att "nu skjuter vi inte på något annat än..." så rättar jag mig givetvis efter detta. Ang 2 så har du rätt men det är om jag minns rätt inom 2 h vilket jag är helt säker på att det fanns (vi har ju flera ekipage inom laget), Ang 3 så nämndes inget om detta vilket är en bra punkt att ta upp nästa år. Ang 4. Halsskotts vara eller inte vara har väl diskuterats ganska högljutt innan. Vi kan säkert enas om att det är ett mer riskfyllt skott än hjärta/lungor men själv tvekar jag inte om förutsättningarna är rätt. Ang 5. Jagar man en älg en vecka om året så kan man inte vara för kräsen med de chanser som uppstår. Givetvis chansar man inte men man tar de rimliga chanser som kommer. Mvh detstorabla
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Och om man skjuter på oskadat djur under pågående drev så är inte risken för två eftersök lika stor som om man skjuter på oskadat djur under själva eftersöket menar du? Jo visst är risken lika stor då, dock så vet man ju inte hur läget ser ut innan man varit ut och gjort skottplatsundersökning, djuret kan ju mycket väl ligga en bit bort (så har majoriteten av eftersöken i mitt lag slutat) Även då som jag skrev, det beror på när man anser att eftersöket börjar, jag tycker att det börjar då man sätter ekipage på spåret efter genomförd skottplatsundersökning och inte då djuret promenerar vidare efter skott (som t ex vid lungskott)