Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Trofémätning

Featured Replies

Publicerat

Jag försöker få reda på vad som gäller vid trofémätning.

Jag har tittat på jägareförbundets sida.

http://www.jagareforbundet.se/dalarna/documents/%C3%84lghorn.xls

Dom säger att utlägget ska mätas och summas delas på hälften.

Men när jag tittar på bland annat minjakt.se så står det att man ska mäta och ta summan av HELA utlägget.

http://minjakt.se/?id_site=1&id_item=1105

Jag har inte fått något svar från någon av dessa.

Någon här som vet vilka mått som gäller?

Det skiljer sig ganska mycket mellan alternativen. Från brons till silvermedalj faktiskt.

Mvh John

Publicerat

Sedan maj månad är jag av Riksjägarna förordnad mätningsman... Visst låter det tjusigt! ^_^

Utlägget ska mästas och räknas i sin helhet! För ett skovelhorn däremot ska bredden på skoveln mätas på såväl fram-, som baksida eller över-, undersida om du vill kalla det så, därefter ska den summan delas med två och får på så sätt ett medelvärde av skovelns bredd.

Har du ett medaljhorn kan jag naturligtvis mäta och premiera det åt dig så snart det torkat... ;)

Publicerat
  • Författare

Sedan maj månad är jag av Riksjägarna förordnad mätningsman... Visst låter det tjusigt! ^_^

Utlägget ska mästas och räknas i sin helhet! För ett skovelhorn däremot ska bredden på skoveln mätas på såväl fram-, som baksida eller över-, undersida om du vill kalla det så, därefter ska den summan delas med två och får på så sätt ett medelvärde av skovelns bredd.

Har du ett medaljhorn kan jag naturligtvis mäta och premiera det åt dig så snart det torkat... ;)

Har jag förstått detta rätt då:

* Stångomkretsen på båda sidor adderade.(14,5 + 15)

* Medeltalet på skovlarnas vertikala längd.(80 cm)

* Utlägget i dess helhet. (96 cm)Denna summa skulle delas på 2 enligt en annan kille jag pratade med.

* Medelvärde på skovelbredden. Båda adderas: (17 + 16 cm)Denna summa skulle multipliceras med två enligt en annan kille jag pratade med.

* Medellängden på samtliga taggar. Om medel överstiger 5 cm. (10,75)

* Antal taggar över tio. (3)

= 252,25

I så fall borde mitt horn nå Brons-gränsen på 250 poäng.

Enligt Personen jag pratade med på telefonen så skulle mitt horn bara nå till ca. 238 poäng pga att skovelbredden multipliceras med två med utlägget divideras i två.

Förvirrad.......

Men säger du att det är så så får du väldigt gärna mäta mitt älghorn om 2½ månad.

Mvh John

Publicerat

Har jag förstått detta rätt då:

* Stångomkretsen på båda sidor adderade.(14,5 + 15)

* Medeltalet på skovlarnas vertikala längd.(80 cm)

* Utlägget i dess helhet. (96 cm)Denna summa skulle delas på 2 enligt en annan kille jag pratade med.

* Medelvärde på skovelbredden. Båda adderas: (17 + 16 cm)Denna summa skulle multipliceras med två enligt en annan kille jag pratade med.

* Medellängden på samtliga taggar. Om medel överstiger 5 cm. (10,75)

* Antal taggar över tio. (3)

= 252,25

I så fall borde mitt horn nå Brons-gränsen på 250 poäng.

Enligt Personen jag pratade med på telefonen så skulle mitt horn bara nå till ca. 238 poäng pga att skovelbredden multipliceras med två med utlägget divideras i två.

Förvirrad.......

Men säger du att det är så så får du väldigt gärna mäta mitt älghorn om 2½ månad.

Mvh John

Kastar in manualen så kan du ju bedöma själv om det är värt att få hornet bedömt officiellt.

manual trofebedömning älg.pdf

Publicerat
  • Författare

Då låter det ju faktiskt som att jag har ett horn värt att mätas.

Jag kommer höra av mig om ett par månader. :D

Mvh John

Publicerat

Jag kommer höra av mig om ett par månader. :D

Mvh John

Gör gärna det!

Kan nämna att det i pipeline ligger ett horn och torkar (från Härjedalen) vars utlägg, nyskjuten var hela 120 cm! 18 taggar var det visst också... En rejäl storoxe alltså! Det hornet ska också bli spännande att få mäta.

Publicerat
  • Författare

Gör gärna det!

Kan nämna att det i pipeline ligger ett horn och torkar (från Härjedalen) vars utlägg, nyskjuten var hela 120 cm! 18 taggar var det visst också... En rejäl storoxe alltså! Det hornet ska också bli spännande att få mäta.

Ojojoj! :blink:

Ja, det låter onekligen spännande.

Mvh John

Publicerat

Finns det någon i Karlskrona trakten som är kunnig i älghornsmätning och som har lust och kika på min lilla trofé? Sköt en udda 14 för fyra år sen så torr borde den va...

Publicerat

Finns det någon i Karlskrona trakten som är kunnig i älghornsmätning och som har lust och kika på min lilla trofé? Sköt en udda 14 för fyra år sen så torr borde den va...

Bifogar länk till lista, dessvärre inte helt fräsh, från JRF över trofébedömar i hela landet.

http://www.jagarnasriksforbund.se/page23413.php