Publicerat Oktober 24, 201114 yr Låt mig dikta upp en situation (dvs den är helt påhittad). "Jaktlaget happy triggers har en älg kvar på sin tilldelning. Hunden tar upp en älg och den skenar rätt mot hundföraren som raskt tar chansen och skjuter mot älgen. Hunden tar i samma veva efter en annan älg och lyckas ställa den efter 1 km sken. Dvs den påskjutna älgen har just nu ingen hund efter sig. Hundföraren ropar på radion och meddelar att han skjutit på en kviga eller ev en liten tjur. Det gick så fort att han inte riktigt hann se. Men han väntar på eftersökshund då det finns lite små bloddroppar nära skottplatsen" Så nu kommer det lilla dilemmat. Du sitter där i godan ro 6 km från påskjutningen vid en rågång och skärper till dig när du hört vad som hänt. Efter en halvtimme kommer en liten tjur travande. Den ser helt frisk ut. Vad gör du? Du måste bestämma dig direkt. Skjuter du tjuren? Om det är fel tjur så kanske det blir en överskjutning? Om du inte skjuter så kanske du förlänger lidandet om det var den som är påskjuten. Ser fram emot hur era tankar går :-)
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Jag skjuter inte om jag inte kan se att den är skadad. Så enkelt är det tycker jag. Föresten. Påskjuten älg utan hund efter sig går inga 6 km om den är hårt träffad. Möjligen om det är ett snuddskott/skråma annars tar den sårlega eller ställer sig ganska snart.
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Förhållsskyttarna behöver förstå att de inte skall spela hjältar Om det finns liknande djur kvar på licensen kan man väl skjuta om man är säker på att det går bra, bara utifall att man skulle råka ha tur, men det är ofta ruskigt svårt att göra en bedömning av om ett djur är skadat eller ej - jag tycker så rent personligen i alla fall... Jag tror att bedömningen oftast sker mer mot bakgrund av skyttens mentala sinnesstillstånd än djurets fysiska skick. Slutsatsen är alltså - skjut inte om man inte VERKLIGEN är säker.
Publicerat Oktober 24, 201114 yr 6km var nog i längsta laget. Men hade det varit 3km... Nu handlar det väl egentligen om att man försökt göra någon slags sannolikhetsbedömning av om det är rätt älg eller ej. Rör den sig naturligt? Känns det som en trolig flyktväg från skottplatsen och mot mig? Stannar den på en vissling? Lock? För att göra det intressant får vi väl anta att allt detta lämnar en viss osäkerhet. Då hade det berott på när och var det skedde. På marken i Jkpg hade jag släppt den. Finns så gott om jägare att vi kunnat posta om efteråt ifall det visade sig vara den skadade älgen. Grannlaget hade bara blivit glada om vi "bjudit" på detta ifall älgen nu travat in till dem. (Ger ju dem läge att kräva en öl eller två) Hade det varit i Jämtland hade jag skjutit. Sedan hade vi anmält det till storlicensområdet ifall det inneburit en överskjutning. "Extra älgarna" finns ju till för just dylika situationer. Dock måste jag påpeka att ju osäkrare jag eventuellt skulle vara på att det är rätt älg. Desto större krav skulle jag ställa på att det är ett bra läge. Svårt att se mig skjuta ett "Texas heart shot" om jag inte var väldigt säker på att det var rätt älg. // Henrik
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Hade inte skjutit om jag inte sett att den haltade eller var dålig på något sätt. Mvh!
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Nu är jag väl rejält färgad av diverse extratilldelningar. (Och det varierar väl rätt mycket) Men nog katten måste det väl vara värre att riskera att man förlänger lidandet än att man riskerar en överskjutning? Vad kan följden bli för att man skjuter en älg för mycket? Om man inte har extremt små marker och det sker hos flera närliggande områden så skulle jag vilja säga, -inte ett skit. I alla fall inget som inte stammen kompenserar för själva inom något enstaka år. OK, du skulle själv rent teoretiskt kunna få lite böter och/eller en minskad tilldelning året därpå. Men inte ens det är väl egentligen så illa jämfört med det älgen skulle råka ut för om den t.ex. sprang vidare utan underkäke. Men som sagt. Jag är nog färgad av möjligheten till extra tilldelning! Och som jag skrev tidigare. Ju osäkrare jag är på att det är rätt älg. Desto högre krav på skott tillfället. // Henrik
Publicerat Oktober 24, 201114 yr 6km var nog i längsta laget. Men hade det varit 3km... Nu handlar det väl egentligen om att man försökt göra någon slags sannolikhetsbedömning av om det är rätt älg eller ej. Rör den sig naturligt? Känns det som en trolig flyktväg från skottplatsen och mot mig? Stannar den på en vissling? Lock? För att göra det intressant får vi väl anta att allt detta lämnar en viss osäkerhet. Då hade det berott på när och var det skedde. På marken i Jkpg hade jag släppt den. Finns så gott om jägare att vi kunnat posta om efteråt ifall det visade sig vara den skadade älgen. Grannlaget hade bara blivit glada om vi "bjudit" på detta ifall älgen nu travat in till dem. (Ger ju dem läge att kräva en öl eller två) Hade det varit i Jämtland hade jag skjutit. Sedan hade vi anmält det till storlicensområdet ifall det inneburit en överskjutning. "Extra älgarna" finns ju till för just dylika situationer. Dock måste jag påpeka att ju osäkrare jag eventuellt skulle vara på att det är rätt älg. Desto större krav skulle jag ställa på att det är ett bra läge. Svårt att se mig skjuta ett "Texas heart shot" om jag inte var väldigt säker på att det var rätt älg. // Henrik Sitter med i storlicens o är med o delar ut "Extra älgarna ,, tror du fått det lite om bakfoten? gör ni en överskjutning så- Visst då delas det ut en extra älg men ni har ett avdrag på licensen nästa år, extra älg delar vi ut där det behövs - Tex skogsskador-viltolyckor ,, jag hadde inte skjutit på älgen om den ser oskadd ut!
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Jag är väl mer färgad av allt skit som följer med en överskjutning... Är likadant tjabbande varje år.. typ alla möjliga förklaringar till varför det skett osv. Vet inte om det fortfarande finns A licensområde o då är det böter som gäller, förut va det köttvärdet, man fick köpa köttet har jag för mig. Nu när vi är med i ÄSO så ska fel/överskjutenskjuten älg säljas o värdet går till ÄSOs kassa o det blir en mindre o skjuta nästa år. Visar det sig illa kan man bli utesluten. Ett litet exempel ur verkligeheten.. Polaren hade gång och gångstånd på en haltande kviga hela dagen igår.. Fel mark, fullskjutet på andra marker osv. osv.. Han såg tydligt att den haltar hårt på höger fram vid flertal tillfällen. Ringer ordförande i deras ÄSO han tar inget beslut utan hänvisar till polisen. Ringer polis och kollar, de frågar om han ser att ett ben är av men det är det inte, iallafall inte synligt, polis säger att de ska ha möte om kvigan och återkomma... Strax efter lyckas han nu efter en 8 timmar koppla karelaren.. och inväntar polisens möte... De ringer upp efter en halvtimme.. -Står du så du ser älgen säger de. -Nä jag har kopplat men det är bara o släppa på igen så sett. Säger han. -OK, vi bedömmer att det är en lättare skada så du får låta den gå. säger Polis då.... Hur de nu kan bedömma det via telefon... Återgår vi nu till den där pinntjuren som kommer i pass som tråden handlar om så.. Skulle det visa sig att det är den påskjutna och skadad älgen som kom i pass så är det ju bara o fortsätta eftersöket. Med den nu tillgängliga infon att det inte syns på den att den är träffad. Att inte skjuta om man inte kan se att den är skadad är inget fel. Att skjuta och chansa.. oavsett kan bli j-vligt dumt.. Det finns gott om älg på sina håll och det är lätt hänt att man skjuter fler än en över tilldelningen.. Det går ju inte resonera som så att nu smallt det och älg påskjuten nu gäller skjut alla älgar som visar sig i pass det kan va den skadade... De blir ju helknas lixom..
Publicerat Oktober 24, 201114 yr men ni har ett avdrag på licensen nästa år, Helt OK. Tycker det är mildare "straff" mot mig än det vore elakt mot älgen att låta den gå t.ex. utan käke...
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Jag är väl mer färgad av allt skit som följer med en överskjutning... Är likadant tjabbande varje år.. typ alla möjliga förklaringar till varför det skett osv. Vet inte om det fortfarande finns A licensområde o då är det böter som gäller, förut va det köttvärdet, man fick köpa köttet har jag för mig. Nu när vi är med i ÄSO så ska fel/överskjutenskjuten älg säljas o värdet går till ÄSOs kassa o det blir en mindre o skjuta nästa år. Visar det sig illa kan man bli utesluten. Ett litet exempel ur verkligeheten.. Polaren hade gång och gångstånd på en haltande kviga hela dagen igår.. Fel mark, fullskjutet på andra marker osv. osv.. Han såg tydligt att den haltar hårt på höger fram vid flertal tillfällen. Ringer ordförande i deras ÄSO han tar inget beslut utan hänvisar till polisen. Ringer polis och kollar, de frågar om han ser att ett ben är av men det är det inte, iallafall inte synligt, polis säger att de ska ha möte om kvigan och återkomma... Strax efter lyckas han nu efter en 8 timmar koppla karelaren.. och inväntar polisens möte... De ringer upp efter en halvtimme.. -Står du så du ser älgen säger de. -Nä jag har kopplat men det är bara o släppa på igen så sett. Säger han. -OK, vi bedömmer att det är en lättare skada så du får låta den gå. säger Polis då.... Hur de nu kan bedömma det via telefon... Återgår vi nu till den där pinntjuren som kommer i pass som tråden handlar om så.. Skulle det visa sig att det är den påskjutna och skadad älgen som kom i pass så är det ju bara o fortsätta eftersöket. Med den nu tillgängliga infon att det inte syns på den att den är träffad. Att inte skjuta om man inte kan se att den är skadad är inget fel. Att skjuta och chansa.. oavsett kan bli j-vligt dumt.. Det finns gott om älg på sina håll och det är lätt hänt att man skjuter fler än en över tilldelningen.. Det går ju inte resonera som så att nu smallt det och älg påskjuten nu gäller skjut alla älgar som visar sig i pass det kan va den skadade... De blir ju helknas lixom.. Håller givetvis med om sista meningen. Tycker även att det vore rätt att utesluta den som råkar ut för dylika situationen gång efter gång. För då är det nog inte bara slumpen... Men när det gäller djur som riskerar att lida pågrund av våra brister så tycker jag att man skall göra vad man kan för att minska/förkorta lidandet. Även om det då kan innebära att man får några kilo kött mindre efterföljande år. Eller t.o.m. lite böter. För det är ju inte direkt så att älgstammen riskerar att haverera pågrund av en dylik överskjutning. Om det nu inte är något återkommande.
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Håller givetvis med om sista meningen. Tycker även att det vore rätt att utesluta den som råkar ut för dylika situationen gång efter gång. För då är det nog inte bara slumpen... Men när det gäller djur som riskerar att lida pågrund av våra brister så tycker jag att man skall göra vad man kan för att minska/förkorta lidandet. Även om det då kan innebära att man får några kilo kött mindre efterföljande år. Eller t.o.m. lite böter. För det är ju inte direkt så att älgstammen riskerar att haverera pågrund av en dylik överskjutning. Om det nu inte är något återkommande. Visst håller jag med dig oxå så sett va det gäller lidande och att förkorta det med alla medel men det ska ju helst inte bli fel älg skjuten om det nu går att undvika... Men som sagt jag skulle inte skjuta om jag inte kan se att den är skadad. Vore förutsättnignen en annan än den trådskaparen spånade ihop skulle jag nog handlat annorlunda. Satt jag som tex passgranne eller inom kanske 500m och fick över radion att den påskjutna älgen va påväg mot mig och det stövlar ut en i pass så skulle jag dock fälla älgen rätt omgående. Allt beror ju på omständigheterna.
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Författare intressant diskussion. Släppte en älg för några år sedan, under eftersök, som såg helt frisk ut. Den hade inte speciellt bråttom. Det var nog lite närmare än den påhittade situationen. 2-3 km om jag minns rätt. En tjur som var påskjuten och såg så frisk ut att jag blev tveksam och höll inne med skottet. Vi fick tag i den efter ytterligare en hel dags eftersök och det visade sig att kulan gått snett framifrån in i bogen och vinklat nästan 45 grader och gått ut i steken på låret. Den föll väl nästan 2 mil från den första påskjutningen för en passkytt under eftersöket. Det var inte mycket blod i spåret heller. Det jag lärde mig själv är att det kan vara oerhört svårt att avgöra om en älg är skadad eller ej. I slutänden blir det ändå någon form av sannolikhetsanalys där det nog inte finns några enkla svar. Kan säga att det kändes för djävligt att se eftersöksekipaget till sist komma fram där jag stod och se deras blickar... Lika glad var jag när älgjäveln äntligen låg :-).
Publicerat Oktober 24, 201114 yr intressant diskussion. Släppte en älg för några år sedan, under eftersök, som såg helt frisk ut. Den hade inte speciellt bråttom. Det var nog lite närmare än den påhittade situationen. 2-3 km om jag minns rätt. En tjur som var påskjuten och såg så frisk ut att jag blev tveksam och höll inne med skottet. Vi fick tag i den efter ytterligare en hel dags eftersök och det visade sig att kulan gått snett framifrån in i bogen och vinklat nästan 45 grader och gått ut i steken på låret. Den föll väl nästan 2 mil från den första påskjutningen för en passkytt under eftersöket. Det var inte mycket blod i spåret heller. Det jag lärde mig själv är att det kan vara oerhört svårt att avgöra om en älg är skadad eller ej. I slutänden blir det ändå någon form av sannolikhetsanalys där det nog inte finns några enkla svar. Kan säga att det kändes för djävligt att se eftersöksekipaget till sist komma fram där jag stod och se deras blickar... Lika glad var jag när älgjäveln äntligen låg :-). Jo. men ska man tyda tråden så verkar det va fler som skulle släppt älgen så du är inte ensam om att inte skjuta Jag hade tex nog smällt på om beskrivningen från försteskytt stämmer med det som kommer i pass om det är inom rimligt håll. Kan sen eftersöksekipagen informera om vart de är påväg så underlättar det ju. I ditt fall så gjorde nog träffen att den inte hade bråttom, alltså va det ett tecken på skada men fan så svårt att säga att den är skadad på grund av det... Jag härjar ju runt en del på eftersök och de är fan så svårt många gånger att avgöra om den älg hunden skäller på är rätt älg o skadad.. Är det sen kolmörkt så får man chansa mer... o fel har det blivit oxå... O handlar det om gris.. då får man oftast skjuta först o kolla efter skada sen...
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Vilken ironi!! Jag är precis hemkommen efter en veckas älgjakt, där i princip all min tid gick åt till eftersök Jag har bannat mina kollegor och tyckt att: -Hur svårt kan det vara??!! Liknande scenario och betydligt värre utspelades (mer om detta i jaktdagboken senare) och jag anser att man ABSOLUT INTE SKJUTER om man inte fått klara direktiv från den som sköter eftersöket. En förutsättning för att jakten ska påbörjas är ju att ett dugligt eftersöksekipage finns att tillgå. Inget görs förrän ekipaget har rett ut påskjutningen. Hur jävla kul är det att reda ut andra klantarslens misslyckanden om det dessutom riskeras flera skadeskjutningar under tiden. Dessutom är man helt fokuserad på att hitta spårtecken med blicken i backen, så det kan gå långa stunder utan att man vet exakt var man är. Då är det ju inte helt muntert när det smäller runt omkring en. Att sedan eftersöket kan utvecklas åt vilket håll som helst är en annan sak. Men om man t.ex. ska posta om och släppa en ställande hund på spåret så måste ju även det beslutet komma från eftersöksekipaget i samråd med jaktledaren. Men uppenbarligen finns det folk som tamejfan inte kan titta på ett djur utan att skjuta. Det spelar ingen roll om man har koförbud eller tjurförbud. "jag trodde det va' en kalv", "Jag såg inte hornen" Jag tror jag hört allt. Mvh! /
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Författare Jo. men ska man tyda tråden så verkar det va fler som skulle släppt älgen så du är inte ensam om att inte skjuta Jag hade tex nog smällt på om beskrivningen från försteskytt stämmer med det som kommer i pass om det är inom rimligt håll. Kan sen eftersöksekipagen informera om vart de är påväg så underlättar det ju. I ditt fall så gjorde nog träffen att den inte hade bråttom, alltså va det ett tecken på skada men fan så svårt att säga att den är skadad på grund av det... Jag härjar ju runt en del på eftersök och de är fan så svårt många gånger att avgöra om den älg hunden skäller på är rätt älg o skadad.. Är det sen kolmörkt så får man chansa mer... o fel har det blivit oxå... O handlar det om gris.. då får man oftast skjuta först o kolla efter skada sen... Nej, jag vet. Det jag brukar säga åt andra om vi har en samling innan eftersöket (till ex dagen efter) är att påminna om att det inte alls är säkert att det syns att älgen är skadad. Sen är det upp till jaktledaren att bestämma hur vi gör om det tex kommer en älg som passar på beskrivningen. Sen att jag varit med om att älghundar bytt från den skadade älgen till en frisk älg för att spåret var färskare komplicerar ju saken ännu mer. Men som en gubbe sa att en älg mer eller mindre kanske inte är ett stort problem. För övrigt är jag imponerad över det arbete du gör med dina hundar och den envishet som ändå verkar finnas när det gäller eftersök. Om fler förstod hur jobbigt det kan bli med eftersök så skulle man kanske slippa det med spasmer i avtryckarfingret.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Jag var och skulle göra eftersök på ett påskjutet rådjur för ett antal år sedan, De som jagade hade försökt spåra med en annan hund innan men misslyckats. Kommer inte riktigt ihåg hur långt jag hade spårat när den medföljande vägvisaren kläckte ur sig att när dom spårade med hund nr:1 så hade en förhållsskytt skjutit 2(!) harar... Att det skjuts i passkedjan innan jakten blåsts av trots påskjutning kan jag köpa, men som förhållsskytt så är min mening att man ska ha ett mål: förkorta ett lidande, inte skjuta på en massa annat! Sedan är det ju svårt att konstatera en skada så att skjuta fel vilt av rätt art KAN ju hända. //Mekus
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Jag skulle absolut inte skjuta på en för ögat frisk älg. Har man såtar så man sitter 6 km bort så kan det passera många älgar för bi skyttar så man får fler än en överskjutning.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Cool kompis til mig, som då var total nybörjare på jakt. Första dagen han jagade älg sköt han en ensam ko. Andra dagen släppte han en tjur som sakta passerade på 5 meters håll - 20 sekunder efter att passgrannen hade skjutit (men ännu inte rapporterat per radio). Han tyckte att det var lite förargligt dock så han försökte förklara sig för oss övriga när vi samlades efteråt: "tjuren såg frisk ut - så jag bestämde mig för att vara tyst och stilla utifall att passgrannen rapporterar skadeskjutning - skottlossningen skulle ju kunna röra ett helt annat djur, en kalv eller så, och då ville jag ju inte skrämma bort det skadade djuret genom att börja skjuta på ett friskt djur... men jag var i alla fall osäkrad och siktade på djuren för att kunna skjuta utifall att passgrannen rapporterade att det var just tjuren han hade skjutit på... men det var ju en kalv som skjutits och den låg, men det fick jag ju inte reda på förrän tjuren gått förbi". Vi andra bara gapade... hur kan man va så jäkla observant, klartänkt och ansvarstagande under sin andra dag som kulvapenjägare? Häftigt.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Cool kompis til mig, som då var total nybörjare på jakt. Första dagen han jagade älg sköt han en ensam ko. Andra dagen släppte han en tjur som sakta passerade på 5 meters håll - 20 sekunder efter att passgrannen hade skjutit (men ännu inte rapporterat per radio). Han tyckte att det var lite förargligt dock så han försökte förklara sig för oss övriga när vi samlades efteråt: "tjuren såg frisk ut - så jag bestämde mig för att vara tyst och stilla utifall att passgrannen rapporterar skadeskjutning - skottlossningen skulle ju kunna röra ett helt annat djur, en kalv eller så, och då ville jag ju inte skrämma bort det skadade djuret genom att börja skjuta på ett friskt djur... men jag var i alla fall osäkrad och siktade på djuren för att kunna skjuta utifall att passgrannen rapporterade att det var just tjuren han hade skjutit på... men det var ju en kalv som skjutits och den låg, men det fick jag ju inte reda på förrän tjuren gått förbi". Vi andra bara gapade... hur kan man va så jäkla observant, klartänkt och ansvarstagande under sin andra dag som kulvapenjägare? Häftigt. Klart imponerande. Men fråga är om han hade gjort samma sak om han hade varit med i jaktlaget i 10 år. Tror det beror på just att han var ny och inte ville göra bort sig.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Klart imponerande. Men fråga är om han hade gjort samma sak om han hade varit med i jaktlaget i 10 år. Tror det beror på just att han var ny och inte ville göra bort sig. Enig. Men det som imponerade var hur han lyckas tänka klart i en snabb situation med mycket puls. Om han skjuter om 10 år tror jag att han har lyckats tänka lika mycket men med en mer rutinerad och tyvärr naturligtvis kanske mer nonchalant slutsats.... som vi alla. Ofta är det dock nybörjarna och stockholmsjägarna som står för återhållsamhet i skottlossningen, helt klart.