Publicerat Oktober 24, 201114 yr Hej! Är precis i stånd att införskaffa mig mina första vapen. Studerar just nu och har därför en väldigt tight budget. Nu i vinter kommer jag nog endast att jaga en del toppfågel samt ripa till fjälls. Tycker ni att jag ska kompromissa och köpa en 22WMR eller satsa på att köpa två väldigt billiga vapen i kaliber 6,5 och 22lr? Just nu är jag inne på att antingen köpa en 22WMR i prisklassen kring 2500 och stoppa på ett burris fullfield 3-9x40, alternativt köpa en 6,5a + burris 3-9x40 samt en 22a med något begagnat sikte för ca 1000:-. Vapenskåpet är på väg hem så nu behöver jag bara bestämma mig för ett alternativ. Är helt lost i denna vapendjungel och uppskattar därför alla tips jag kan få. /Jonte
Publicerat Oktober 24, 201114 yr om valet hade vart mitt så skulle jag nog köpa en 6,5a med optik, då har du ju en klass 1a om du skulle vilja jaga något annat. lycka till med beslutet
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Hade valt 6,5 an som klass 1 bössa ger den fler möjligheter t:ex toppfågel . älg , rådjur mm
Publicerat Oktober 24, 201114 yr Författare Även om jag köper en 22WMR nu så blir nästa vapen en 6,5a. Men jag kanske får satsa på en billig 6,5a nu och försöka skrapa fram pengar till en .22lr om det blir aktuellt med ripjakt. Tackar för era svar. /Jonte