Publicerat April 16, 200620 yr Ja då var Rävjakten över (suck :'() För mig blev det totalt 7st Dålig utdelning efter alla timmar man ha tillbringat i vak kojan men värt varenda minut 6st på åtel och 1st med stövar drev. Skriv lite om eran Rävjakt är alltid kul att se hur det gått för andra oxå. SKABB RÄVEN ÄR LOVLIG ÅRET OM!!!!
Publicerat April 16, 200620 yr För mig gick årets rävjakt jävlat åt helvete :'(....inte en enda räv lyckades jag skjuta >...de senaste två veckorna har det varit 0% aktivitet på åteln, förutom fåglar då...däremot sägs det att relativt många av rävarna skjutna på vår mark har haft skabb...Partys här på forumet sköt en räv i ett gryt inte särskillt långt från min åtel, och den hade skabb... /Fredde
Publicerat April 17, 200620 yr För mig gick rävjakten..."så där". : 13 st rödrävar och 16 st förrymda farmrävar blev det ...alla skjutna undan mina hundar på ett eller annat sätt. 6 st rävar hade skabb Pga att rävskabben härjat här i flera år nu så har rävstammen försvunnit nästan helt...ser knappt något rävspår alls här nu.
Publicerat April 17, 200620 yr Hmm...tja, rävjakten gick väl mkt bra de första månaderna.Sedan förlorade jag en hund, föret blev åt h-vete..osv. 15 rävar sköts för mina hundar...hade det bara varit en normal säsong och jag fått behålla alla hundar hade de kunnat bli en mkt mkt bra säsong.
Publicerat April 17, 200620 yr Idag sköt jag en skabbräv så nu har man fått 4 i år kom halv 8 imorse helt orädd kom nästan in på gården när stövarvalpen var i löplinan. Men det har varit ett tungt år men nästa år blir det nog bättre ;D Skall läga ut 2 nya åtlar till nästa år och då har man 6åtlar man kan passa på. Hoppas att rävarna kommer oftare på åtlarna så man vet att dom kommer varje natt. I år har dom kommit ena natten och sen har dom varit borta en vecka.
Publicerat April 17, 200620 yr Idag sköt jag en skabbräv så nu har man fått 4 i år kom halv 8 imorse helt orädd kom nästan in på gården när stövarvalpen var i löplinan.Men det har varit ett tungt år men nästa år blir det nog bättre ;D Skall läga ut 2 nya åtlar till nästa år och då har man 6åtlar man kan passa på. Hoppas att rävarna kommer oftare på åtlarna så man vet att dom kommer varje natt. I år har dom kommit ena natten och sen har dom varit borta en vecka. Är inte rävjakten slut den 15 TJUVJAKT eller ;D
Publicerat April 17, 200620 yr Är inte rävjakten slut den 15 TJUVJAKT eller ;D Jo rävjakten slutar den 15e men skabbräven är tillåten hela året!
Publicerat April 17, 200620 yr Ja, fjorton blev det för hundarna....roligt nu börjar stövarn visa sig lite och en till av terrierna blev jaktchampion....+ injagad. Skjutit ungeför hälften själv....men det spelar mindre roll bara hundarna funkar. Bara föret och blir bra och/eller stövarn fortsätter att intressera sig mindre och mindre för hare/klöv så blir det nog en bra höst....
Publicerat April 18, 200620 yr Summa sumarum vart det 21 st rödpälsar, fast enligt Jaktsidans tävling har jag endast 4 st... ??? Sköt faktiskt 2 helbommar och en skadesjutning som hittades senare men som jag ej räknar. Förra året var jag helt förskonad från felskjutningar på räv men det verkar som det kommer förr eller senare.
Publicerat April 18, 200620 yr Fattar inte var ni hittar all räv ??? Inte jag heller, har i och för sig sett ett par styck men alltid på fel sida gränsen. Men så bor vi i Småland också
Publicerat April 21, 200620 yr Det blev två stycken i augusti under bockjakten men sedan har det inte blivit något mer, kan bero på att jag varit utan egen mark och del i jaktlag men nu är det ändring på det och med det har jag förhoppningar på kommande jaktår.... mvh Dard
Publicerat April 21, 200620 yr Rävjakten gick väl sådär...... Vi är tre stycken som samarbetar då det gäller snarning och vakjakt och vi lyckades ha ihjäl 12 stycken. Senaste tiden har rävspåren varit få kring åtlarna, skulle tro att skabben tagit en del räv härikring, vi fick 2 skabbisar. En bild på tre vackra fullpälsade rödrävar
Publicerat April 21, 200620 yr I fjol vart det 9 st, hade hoppats på över tio iår det blev 5st :'(. Det finns ett par kvar visar sig mitt på dagen nu när säsongen är över. Mer att skjuta nästa år.. :