Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutningar 9,3x62

Featured Replies

Publicerat

Hej i nu lägget har jag bara 18,5grammar till påken men men lite dyrt att skjuta med det på banan men då kan jag eventuellt få tag på lite billigare övningsammo 15grammar men då undra hur stor träff skillnad är det mellan dom för tycker det blir lite bökigt att skjuta in bössan för varje gång man varit på banan

Tacksam för snabbt svar

Publicerat

går aldrig riktigt säkert att svara på.

du får testa helt enkelt

Publicerat
  • Författare

Okej tack för snabbt svar

Då får jag ta att prova det

Publicerat

På min r93a skiljer det mindre än 30mm, så den är inskjuten med jakt ammo. På Argon jag hade tidigare skilde det mer än 15cm!!! Så där krävde det inskjutning mellan jakt & övningsammo.

Så som det skrevs tidigare, så är det individuellt mellan olika bössor, bara att pröva.

---

I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.056992,17.011939

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

samma här, skiljer 10 cm för mig med jakt 15 g och övning 15 g

Publicerat

Inte ska man väl behöva skjuta in bössan bara för att man byter ammunition... håll bara reda på hur många klick upp/ner och/eller vänster/höger du fick vrida mellan de olika kulorna.

Publicerat

Inte ska man väl behöva skjuta in bössan bara för att man byter ammunition... håll bara reda på hur många klick upp/ner och/eller vänster/höger du fick vrida mellan de olika kulorna.

Om det är stora skillnader (och om det dessutom är i sidled) så skulle åtminstone inte jag hålla på och mickla med att skruva. Jag skulle först och främst försöka hitta ammo som samskjuter någotsånär. Om jag inte lyckas med det skulle jag definitivt skjuta in med jaktammunitionen innan jag jagar. Jag skulle aldrig kunna lita på att jag skruvar rätt.

Spontant känns det som ett lite farligt råd att hålla på att skruva mellan övning och jakt men det är ju upp till var och en att bedöma om det är en vettig väg att gå. Jag gör det inte i alla fall.

Mvh. Fitzo

Publicerat

Har haft många olika laddningar iskrivet i aktre flip-uppen t.ex.

Lapua Scenar 167 gr. 100 meter, höjd/sida 0/0

Lapua Mega 200 gr. 100 meter -8/-3

(Innan någon kollar så drog jag endast till med några värden) ;)

Har man ett kikarsikte man litar på (och det har man ju) så anser jag att det fungerar.

Raggarö

Publicerat

Det är möjligt att jag kanske är lite fånig. Om man har full koll på allt och har någon form av "dropchart" tillgängligt så kanske det inte är några problem.

Jag kommer nog att fortsätta som jag har gjort men det har nog mer med mig att göra än den praktiska proceduren. Med det vill jag säga att jag är alldeles för förvirrad för att lita på mig själv.

Mvh. Putte

Publicerat

Använder den metoden, men kontrollskjuter alltid med två skott jaktammo för att vara på den säkra sidan. Jag kanske är fånig, men jag kontrollskjuter även under jaktsesongen, bara för att kolla så det inte blivit något fel på inskjutningen.

Publicerat

jag kontrollskjuter även under jaktsesongen, bara för att kolla så det inte blivit något fel på inskjutningen.

Samma här. Skjuter hellre några kontrollskott för mycket än för lite.

//F

Publicerat

Något kan ju hända med kikaren med :rolleyes: Ett år skulle jag provskjuta mitt under andra älgjaktsveckan och hittade inte på tavlan :blink: Visade sig att kikaren hade lossnat lite efter sommarens ihärdiga skjutningar, det mest skrämande va att jag hade en ganska dramatiskt björnstånd tidigare den dagen och det hade kunnat sluta riktigt illa :o Nu tror jag att sadel montaget på blasern inte skramlar lös som det gjorde på gamla huskvarnan men jag provar nåt skott då och då för att va säker....