Publicerat Oktober 25, 201114 yr Som sagt, om jag inom en väldigt snar framtid skulle vara i Austin Texas.. Vad skulle jag köpa då för att hitta ett bra köp? Tänker mig inom intervallet som lägst 2x och gärna x10 x12 x16 x20. Targetrattar gärna, och/eller BDC. För det är väl bara att skicka hem det sen, med gåva som innehåll? utan papper?
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Som sagt, om jag inom en väldigt snar framtid skulle vara i Austin Texas.. Om jag vore i Austin texas, skulle jag köra de knappa fyra timmarnas bilfärd till Rifles Only om så bara för att titta på deras banor och ev träffa innehavarna där, att skjuta på plats skulle vara en oerhört bonus, men nu är inte jag du. Ett bra och enkelt sätt att beställa billig optik är att använda sig av någon internetbutik, då slipper man state tax, ie deras motsvarighet till moms, Cameralandny.com är bra och även andra som Cabelas och Bassproshop, på frågan om vad man skall köpa som maxar deg för optik, Vortex är i ropet just nu, Sightron har en del roliga tuber ute som verkligen är bra till det priset, sen är väl trijicon otroligt prisvärt i USA om jag har förstått rätt. "För det är väl bara att skicka hem det sen, med gåva som innehåll? utan papper?" Alla paket med visst innehåll/värde granskas/öppnas, optik av militärt slag ie mil dot rm eller motsvarande och av de märken som används inom väpnade grenar av amerikanskt försvar, kommer att skickas åter eller hållas kvar i landet, det är ett brott mot ITAR-reglerna och möjliga straff är en längre tid i fängelse, nämnde jag att det är ett "federalt brott"? Vanlig optik som inte klassas som militär beläggs med moms och skatt, det oaktat vad du har skrivit på paketet och med lite tur får man det i Sverige. ____________ Ovanstående är hur det skall vara sen är jag medveten om att många ändå tar in sikten och att det går bra att göra det, en del tom undviker skatt o moms med flärdfulla beskrivningar av innehållet, det är också i sig brottsligt men jag har svårt att tro att det är någon egentlig risk med detta, erfarenheter från andra har visat att det förefaller vara tämligens riskfritt. Anledningen till att jag skriver ovanstående är så att du skall ha insikter och kunna företa en egen risk/reward bedömning med mer eller mindre en full bild av reglerna. /Christian
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare Tack Chris, goda ord, guld värda. Så du menar att jag kan beställa från en internetshop och få det leverarat till mitt hotel så slipper jag momsen? Hur stor är momsen? om jag t.ex inte vågar chansa utan letar reda på en gunshop och handlar över disk? Hur vet man vad som är mil-spec och inte? surt att chansa och förlora pengar.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Viro- angående att beställa från webb butik så är svaret ja, det går bra, o lev till hotellet är inte heller det några bekymmer, (skall inte vara) momsen aka sales tax är allt från några, 2-5 procent upp till 10-12, allt beroende på delstat man är i. Om texas den aktuella skatten förefaller vara "The Texas sales tax rate is 6.25%, and the maximum TX sales tax after local surtaxes is 8.25%." Det här med vad som är militärt och faller under ITAR är supersvårt och frågar man amerikanska myndigheter är det allt, men mil dot rm gör det helt klart, ett bdc-rm gör det förmodligen inte, märket styr också, om det aldrig har antagits av försvarsmakten där borta är det knappast "militärt", men använd ditt omdöme, i detta fall är flera modeller av trijicon att ses som militära exempelvis. /Christian
Publicerat Oktober 25, 201114 yr http://blog.djacobsonlaw.com/2011/01/texan-pleads-guilty-to-exporting-itar.html Inte så kul kanske...
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Vad gäller ITAR kan det dock vara intressant att veta att det finns en ganska tung lobby verksamhet i USA angående att släppa på restriktionerna. Det är en hel amerikansk industri som inte kan konkurrera på världsmarknaden p.g.a. dessa restriktioner. Europeisk industri gynnas ganska mycket av detta. Men vi börjar redan se lättnader. Nu har de redan släppt restriktionerna på flera icke kylda värmekameror, Elektroniken bakom NVG tekniken är tämligen fri. (Dock ej optiken)osv Nu har jag inte hängt med de senaste månaderna. Men jag skulle inte bli förvånad om många siktestyper får en annan klassificering ganska snart. Så just nu känns det väldigt dumt att chansa... // Henrik
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare hmm, enklast vore kanske att köpa ett sikte och slänga det på posten, bör väl gå att skicka det anonymt? Och hoppas att det går igenom.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Om jag vore i Austin texas, skulle jag köra de knappa fyra timmarnas bilfärd till Rifles Only om så bara för att titta på deras banor och ev träffa innehavarna där, att skjuta på plats skulle vara en oerhört bonus, men nu är inte jag du. Ett bra och enkelt sätt att beställa billig optik är att använda sig av någon internetbutik, då slipper man state tax, ie deras motsvarighet till moms, Cameralandny.com är bra och även andra som Cabelas och Bassproshop, på frågan om vad man skall köpa som maxar deg för optik, Vortex är i ropet just nu, Sightron har en del roliga tuber ute som verkligen är bra till det priset, sen är väl trijicon otroligt prisvärt i USA om jag har förstått rätt. "För det är väl bara att skicka hem det sen, med gåva som innehåll? utan papper?" Alla paket med visst innehåll/värde granskas/öppnas, optik av militärt slag ie mil dot rm eller motsvarande och av de märken som används inom väpnade grenar av amerikanskt försvar, kommer att skickas åter eller hållas kvar i landet, det är ett brott mot ITAR-reglerna och möjliga straff är en längre tid i fängelse, nämnde jag att det är ett "federalt brott"? Vanlig optik som inte klassas som militär beläggs med moms och skatt, det oaktat vad du har skrivit på paketet och med lite tur får man det i Sverige. ____________ Ovanstående är hur det skall vara sen är jag medveten om att många ändå tar in sikten och att det går bra att göra det, en del tom undviker skatt o moms med flärdfulla beskrivningar av innehållet, det är också i sig brottsligt men jag har svårt att tro att det är någon egentlig risk med detta, erfarenheter från andra har visat att det förefaller vara tämligens riskfritt. Anledningen till att jag skriver ovanstående är så att du skall ha insikter och kunna företa en egen risk/reward bedömning med mer eller mindre en full bild av reglerna. /Christian Christian du verkar ha koll på det mesta Går det att beställa från tex cabelas till Sverige? Har mejlat dom men utan svar. SORRY FÖR FÖR TRÅDKAP
Publicerat Oktober 25, 201114 yr hmm, enklast vore kanske att köpa ett sikte och slänga det på posten, bör väl gå att skicka det anonymt? Och hoppas att det går igenom. Alla internationella försändelser kräver att man legitimerar sig...och det är inget man försöker mygla med om man vill kunna resa tillbaka i framtiden... Å andra sidan, om det är ett vanligt sikte som inte är belagt med restriktioner så behövs ju ingen anonymitet.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Jag måste bara rekommendera 4scopes.com. Har 3 separata tillfällen beställt bla Trijicon-kikare utan problem. Jag har provat både att beställa direkt hem till Svedala tagit hem själv. Beställer man inom USA så brukar man även slippa frakten (free ground shipping). Elk Ridge - 4scopes@gmail.com to me show details May 4 "We ship Accupoint scopes (but not ACOGs) Trijicon does not like exports - they want you to buy locally."
Publicerat Oktober 26, 201114 yr Författare Alla internationella försändelser kräver att man legitimerar sig...och det är inget man försöker mygla med om man vill kunna resa tillbaka i framtiden... Å andra sidan, om det är ett vanligt sikte som inte är belagt med restriktioner så behövs ju ingen anonymitet. Du har rätt, inte värt att var oärlig och riskera så mycket för att spara några kronor.
Publicerat Oktober 26, 201114 yr Christian du verkar ha koll på det mesta Går det att beställa från tex cabelas till Sverige? Har mejlat dom men utan svar. SORRY FÖR FÖR TRÅDKAP Jag har beställt från cabelas med gott resultat, nu gällde detta iofs kläder, vet inte om det var sikten du var ute efter. Då hade jag kollat theopticzone.com, läste på ett annat forum att exportreglerna till sverige gällande kikarsikten hade lättats men detta vet antagligen theopticzone allting om. Helt rätt läge att beställa från staterna, dollarn ligger bra nu =)