Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Orre, Tjäder och Järpe (var ska man åka?)

Featured Replies

Publicerat

Hej Allihopa,

Undrar bara om ni har tips om var man ska åka för att jaga orre, tjäder och järpe. Bor i Linköping och vet att jag måste åka "uppåt" men var är det bra? Har sett mycket på nätet om Dalarna. Är det bra i Kloten-Malingsbo?

Har en ståendefågelhund, hagel, och .222 och vill båda jaga med hunden och toppjakt. Tips är mycket välkomna för en nybörjare på allt =)

Mvh,

-Mike-

Publicerat

Hej Allihopa,

Undrar bara om ni har tips om var man ska åka för att jaga orre, tjäder och järpe. Bor i Linköping och vet att jag måste åka "uppåt" men var är det bra? Har sett mycket på nätet om Dalarna. Är det bra i Kloten-Malingsbo?

Har en ståendefågelhund, hagel, och .222 och vill båda jaga med hunden och toppjakt. Tips är mycket välkomna för en nybörjare på allt =)

Mvh,

-Mike-

Sörgårdens jakt & Fiskecamp.

Simpelt boende med stora jaktmarker, både fjäll och skogsområden i Västerbottens län.

Helt okej med gråfågel i år faktiskt.

om du undrar mer kan du mejla mig på: huntingnorth@live.se

Publicerat
http://www.harjedalsguiderna.com/ kan rekommendera denna camp ,har varit där flera gg bra boende fina marker med ganska bra fågeltillgång....
Publicerat

Älvdalen har fina jaktmarker, tar gärna med mig en gästjägare ut om intresse finns :rolleyes:

edit: Kan även rekommendera Nordic Footprints i Sörsjön (mellan Sälen och Särna) som pysslar mycket med fågeljakt!

Publicerat
  • Författare

Tack för tips grabbarna! Jag ser fram emot fler =)

Vad kan man säger är "bra med fågel?" Har jagat på 2 ställen nu, och den första såg jag inga fåglar för 4 dagar och den andra såg jag 4 på 2 dagar. Ser ni mer än det som vanligt? Och har ni tips om var man ska hitta orrar och tjäder? (har hittat orrar vid myrar och tjäder vid vägar)

Mogge-det skulle var kul att komma upp och jaga med dig, det kan jag säkert göra (jag är nybörjare då).

Publicerat

Vad kan man säger är "bra med fågel?" Har jagat på 2 ställen nu, och den första såg jag inga fåglar för 4 dagar och den andra såg jag 4 på 2 dagar. Ser ni mer än det som vanligt? Och har ni tips om var man ska hitta orrar och tjäder? (har hittat orrar vid myrar och tjäder vid vägar)

Mogge-det skulle var kul att komma upp och jaga med dig, det kan jag säkert göra (jag är nybörjare då).

ungfågel hittar du vid skogsgränser och myrkanter i början på hösten och där det finns mycket bär.

Dom äldre och större tupparna håller sig oftast längre in i tätare och äldre skog och är såklart också svårare

att skjuta denna tid på året.

Vitertid håller sig orrar på öppna marker och myrkanter uppe i träden och ibland i riktigt stora flockar.

Tjädern har oftast sina "favorit" tallar den betar på under vintern runt skog och myrkanter, du lär dig oftast var

dom brukar kunna vara under året om du jagar ett par säsonger på samma område.

Bästa dagen i år var i höstas då vi sköt full bag limit på gråfågel innan dagen var slut och

hade kunnat skjuta mer men avböjde pga bag limit och jaktetik.=)

Annars har vi haft bra med kullar där vi jagar, 5-9 tjädrar håller till precis där man kan börja jaga..;)

Men om man kan skjuta 1-3 gråfågel om dagen på toppjakt så ska man vara nöjd, mer behövs inte.

Och då ska det såklart bara vara tuppar, gamla hönor ska sparas.

Lycka till och skitjakt....=)

Publicerat

Jag anser att man ska se fågel varje dag för att det ska anses vara gott om fågel. På en av mina hemamarker som ligger i angränsning till malingsbo-kloten finns gott om fågel, jag ser varje gång jag är ute på området och trampar, vissa gånger får jag se ett 20-tal fåglar andra gånger neråt 2-4 fåglar men det kan på det området ses som en dålig dag. Hur mycket man sedan skjuter beror lite på årstid och jägarens skicklighet, nu under lövfällningen har dom ju lyft så fort man kliver ur bilen känns det som men jag ser fram emot vintern på det området. Vad har du för hund?

Publicerat

Det där med bra fågelområden är väldigt svårt. Framförallt är det väldigt svårt att förklara exakt var på marken det är så bra.

Jag har nästan lika svårt för att förklara det som kompisen har att förklara var han hittade alla kantarellerna...

Publicerat
  • Författare

Det är spännande läsning här, tack!

Också, jag har en Ungersk Vizsla som heter Nivos. Han är en grymt bra och mysig fågelhund =)

Publicerat

Det är spännande läsning här, tack!

Också, jag har en Ungersk Vizsla som heter Nivos. Han är en grymt bra och mysig fågelhund =)

Okej trevligt, har inte hört om den rasen förut, är det en stående eller skällande fågelhund?

Publicerat

http://www.harjedalsguiderna.com/ kan rekommendera denna camp ,har varit där flera gg bra boende fina marker med ganska bra fågeltillgång....

Nu var du väl ironisk ang. dina rekomendationer.

Att de e bra jakt o boende håller jag med om men.....

Publicerat
  • Författare

Okej trevligt, har inte hört om den rasen förut, är det en stående eller skällande fågelhund?

Det är stående fågelhund. Om du kollar på Svensk Vorsteh Klubb, då kan du hitta lite mer info om de. Du kan också kolla på Olebjörks kennels hemsida och hitta info om Vizsla och min hund (han är på första sidan med fasaner) =)

http://kennel.olebjork.se/

Publicerat

Om man är i kontakt med mindre än 7-8 fåglar per dag anser jag det vara dåligt. Tycker 20 är bra

Publicerat

Hejsan !

Jag ställde samma fråga till en MYCKET erfaren jägare tillika jaktdomare för stående fågelhundar. Förutsatt att du har en hund som fungerar någotsånär så: "om ni går på en fågel en gång i kvarten / var 20 minut så är det ett bra år / en bra mark".

MVH: Tjäder

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

8-20 fåglar....det är mycket! Jag är glad med bara 2-3 =) Men, jag kanske måste åka UPPÅT!