Publicerat April 17, 200620 yr Hejsan! Jag får min norrbottenspetsvalp om ett par veckor. Har aldrig jagat med hund förr, men skall nu ge mig in i ngt nytt och spännande. Tacksam för all tips inför inlärning och jakt. samt eventuell litteratur tips. /Jim
Publicerat April 17, 200620 yr Ska själv försöka jaga in ungtiken till hösten och jag har fått tipset om att köpa ett injagningskompendium på http://www.ssf-spetsar.nu/. Under beställningar hittar du det
Publicerat April 18, 200620 yr Jag får också min snart! Kan det vara samma kull? Varifrån tar du din? Ska bli riktigt kul att få testa trädskällarjakt. Jag är inte heller speciellt erfaren men jag har "indianjagat" skogsfågel ganska länge så förhoppningsvis kan jag väl hitta ställen där det brukar finnas fågel... Kommer nog inte att ha så stora förväntningar nu första hösten men jag ska försöka vara ute i skogen mycket så hunden får lite skogsvana. Mvh Fabben
Publicerat April 18, 200620 yr ja norrbottenspetsar är fina. har en tik som är 9 månader och hon är väldigt fin.
Publicerat April 19, 200620 yr Hunden kommer ifrån Reivos kennel i Arvidsjaur, Tommy Anita Renberg. Visst blir det otroligt spännande tiden framför....
Publicerat April 19, 200620 yr Då var det som jag trodde, dom är syskon. Min/vår lilla Neo är den största hanen i kullen. Kul att det var från samma kull vi tar valpar, då kanske man får läsa om hur det går till hösten. Längtar...
Publicerat April 19, 200620 yr Såg att dom har kvar en hane och en tik p.g.a. återbud. http://biphost.spray.se/ssf.ac.lappmark/
Publicerat April 19, 200620 yr Såg att dom har kvar en hane och en tik p.g.a. återbud.http://biphost.spray.se/ssf.ac.lappmark/ Det är den hanen som jag har, så vad jag vet är nog bara en tik kvar... om den fortfarande är det...
Publicerat April 20, 200620 yr Tacksam för all tips inför inlärning och jakt. samt eventuell litteratur tips. Leif Öhgren har en kurs i injagning under en helg på hösten. Det är både teori och praktik med egen hund och med en rutinerad hund och förare. Han har rutinerade medjälpare, och enligt vad man hört så är det mycket givande och med god mat. Platsen är Avasund Camping i Storuman. Den norska filmen i skogsfuglens rike kan jag varmt rekomendera, med många jaktfrekvenser och lite prat. Du har ju en ung hund i höst, så fråga Tommy om du får följa med på jakt, annars kan du få följa med mig när jag är uppe i stugan i Arjeplog.
Publicerat April 29, 200620 yr Nu är han hemma! Bilresan gick bra, 17 mil och han sov hela vägen. Och inget gnäll i natt heller 8) Fast nog märks det att han är lite ängslig utan mamma och syskon... //Fabben
Publicerat April 29, 200620 yr Nu är han hemma! Bilresan gick bra, 17 mil och han sov hela vägen. Och inget gnäll i natt heller 8)Fast nog märks det att han är lite ängslig utan mamma och syskon... //Fabben Det brukar småvalpar vara när dom kommer ut i stora världen ibland. :
Publicerat Augusti 15, 200619 yr Injagningskompendiumet innehåller mycket bra fakta, vad gäller jakt med trädskällare. jag rekommenderar den varmt, finns på klubbens hemsida att beställa. http://www.ssf-spetsar.nu/
Publicerat Augusti 17, 200619 yr En av sakerna jag "glömde" när jag jagade in min första Nobs var att bara gå korta turer. Jag kunde gå halva dagar med en sexmånaders valp för att man var så het och de slutade med att den hunden vart trångsökt (hon ville överleva). Ett annat fel jag gjorde vid injagningen med den hunden var att skjuta fågel utan att hunden pekade rätt, vilket resulterade i att hon aldrig lärde sig att peka ordentligt. Mina tips förutom injagningskompediumet som redan är nämt, ta de lungt och gå korta turer i marker du vet att det finns fågel i, när du har skjutit första fågeln och hunden skäller lite längre tider skjuter du endast när hunden pekar rätt och kom ihåg att det alltid ska vara roligt för en valp/unghund när de är i skogen försök att inte gå i hällregn och annat dåligt väder. Låt aldrig hunden vara osäker på vart du är heller. // Fabben skoj att det vart en Nobs
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Skam den som ger sig ;D Det tog några år men nu sitter man äntligen här med en unghund som ska jagas in.... (eg. ska ju husse jagas in också) Mvh Fabben
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Tacksamt för alla svar.. Men det kommer hela tiden nya frågor, framförallt frågesätter man sig själv hela tiden.. Men... 2 dgr kvar nu ;D Fy fan va taggad man är!!! ;D
Publicerat September 16, 200817 yr Det brukar småvalpar vara när dom kommer ut i stora världen ibland. : Det vette tusan alltså... första kvällen jag hade min finnspets tik hemma och skulle rasta henne en sista gång innan läggdax så tar jag ut hunden utan koppel, ställer ner henne på backen och förväntar mig att hon ska göra sitt. Hunden vänder sig om tittar på mig med galen blick och sedan sätter hon iväg och vägrar komma tillbaka.. där står jag med en valp ute i mörkret som vägrar komma in, bara fram med ficklampan och gå på "eftersök"