Publicerat Oktober 25, 201114 yr Hej Är nybörjare på detta med långhållsskytte (för mig 300-500m bana med varierande terräng) och har lite frågor som Henrik och övriga erfarna kanske kan svara på. Jag har tillsvidare bestämt mig för att använda fabriksgrejor och koncentrera mig på övning då jag tror att mina färdigheter sätter begränsningen snarare än materialet. Har köpt Tikka T3 Super Varmint 6,5x55 och ett S&B PM2 4-16x50 (Kommentera gärna valet men jag har redan handlat). Frågor: 1 Lämpliga ringar/montage, är ex Tikka Optilock med plastinlägg bra? Slipper man slipa in dessa? 2 Lämplig fabriksammunition i 6,5x55 ? 3 Benstöd , är det Harris som är bäst, vilken modell?
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Utrustningen är det inget fel på 1. Optilock montage är riktigt bra, du behöver inte slipa in dessa. 2. Testa med Norma Diamond Line Fält och Bana 3. Benstöd finns det flera elternativ man kan välja beroende på eget tycke och smak. Harris,Versapod,Atlas mm mm Välkommen till långhålls skytteträsket
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Shit! Vilket paket! Det var inga dåliga grejor. Har inte så mycket att lägga till annant än du kan testa Normas banplugg som man köper från deras skytteombud för bra pris. I min Tikka så skjuter deras Golden Target mkt bra och jag kan tänka mig att det är en bra (fabriks) långhållspatron. mvh/Må
Publicerat Oktober 25, 201114 yr 1 Lämpliga ringar/montage, är ex Tikka Optilock med plastinlägg bra? Slipper man slipa in dessa? Kommer att fungera utmärkt, du har om du valt mil modellen 13 mil justering i tuben och då kan du räkna med att ha i varje fall hälften kvar upp att justera med, men om du vill göra det enklare då 34 mm ringar i optilock är ganska dyra o svåra att få tag på kan du använda skena på lådan och picatinny standard på ringarna. 34 mm optilock har inga plastinlägg, men tarvar ingen inslipning enligt mig. Med 6,5 mil justering upp når du utan bekymmer 7-800 meter i justeringsmån. 2 Lämplig fabriksammunition i 6,5x55 ? Norma Fält eller diamondline, se om du inte kan hitta/köpa en provomgång av någon, sedan köps de enklast via Norma skytteombud 3 Benstöd , är det Harris som är bäst, vilken modell? Fungerar otroligt bra, Modell S tror jag det är som är mest populär, låga dvs 6-9 tum vill jag minnas att de skall vara, men där är jag lite osäker. Just det, vilket riktmedel har tuben du köpt? /Christian
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Författare Tackar för snabba svar. Riktmedlet är P4 fine justering i mil.
Publicerat Oktober 25, 201114 yr Frågor: 1 Lämpliga ringar/montage, är ex Tikka Optilock med plastinlägg bra? Slipper man slipa in dessa? 2 Lämplig fabriksammunition i 6,5x55 ? 3 Benstöd , är det Harris som är bäst, vilken modell? Köp Norma Golden Target (obehandlade Diamond Line), dessa patroner skjuter riktigt bra på lite längre håll i T3 Varmint i 6.5X55 Tänk på att Diamond line är molybehandlade och man bör inte blanda och skjuta behandlade och blanka om vartannat. Köp Harris 6-9 med tilt, de funkar utmärkt!
Publicerat November 1, 201114 yr Författare Förstår inte riktigt skillnaderna mellan Normas skyttepatroner. Hittar följande på deras hemsida o 6,5x55 Diamond Line Bana o 6,5x55 DL Fält o 6,55x55 Banskytte / Rekrutt o 6,5x55 Golden Target Antar att DL= diamond line, alltså finns det två olika Diamond Line alternativ. Vilken av dessa rekommenderas?
Publicerat November 1, 201114 yr Ska du "bara" skjuta långhåll med bössan? Handladdar du? Om inte så skulle iaf inte jag skjuta med mollade kulor i pipan, utan istället valt Golden Line. Mvh Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 1, 201114 yr o 6,5x55 Diamond Line Bana o 6,5x55 DL Fält Antar att DL= diamond line, alltså finns det två olika Diamond Line alternativ. De laddas olika hårt. Ska du skjuta på långhåll så är nog Fält att föredra.
Publicerat November 1, 201114 yr Ska du "bara" skjuta långhåll med bössan? Handladdar du? Om inte så skulle iaf inte jag skjuta med mollade kulor i pipan, utan istället valt Golden Line. Mvh Sent from my iPhone using Tapatalk Eller så väljer man bara att skjuta mollade jaktkulor också, o 6,5x55 Diamond Line Bana o 6,5x55 DL Fält o 6,55x55 Banskytte / Rekrutt o 6,5x55 Golden Target Golden target är inte mollad,(som noterat ovan), det är inte rekrutt heller, den är en nedladdad version för banan, tillika såsom DL bana som är mollad, det är DL Fält som är hårdast laddad och med en lättare kula också som jag minns rätt. Precisionsmässigt är det svårt att säga vilken laddning som kommer att skjuta tätast i din pang men klart är att man kan skjuta ut till 7-800 meter med DL bana och ha god precision. /Christian
Publicerat November 1, 201114 yr Jag har skjutit lite figurskjutning med min 6,5:a och testat dessa alternativ. Som sagt så måste du testa vilken av dessa din bössa trivs med, men tex "vanlig" jaktmatch 6,5gram har jag skjutit ut till 600m med bra resuktat, men Rekrutt har inte funkat då den droppar riktigt rejält efter 400m. DL Fält sköt helt klart bäst i min bössa och har bra resurser, men tex Vettern sköt med DL Bana med mycket bra resultat. Och om Golden Target skjuter bra så är det bara att köra på den.
Publicerat November 1, 201114 yr Eller så väljer man bara att skjuta mollade jaktkulor också, o 6,5x55 Diamond Line Bana o 6,5x55 DL Fält o 6,55x55 Banskytte / Rekrutt o 6,5x55 Golden Target Golden target är inte mollad,(som noterat ovan), det är inte rekrutt heller, den är en nedladdad version för banan, tillika såsom DL bana som är mollad, det är DL Fält som är hårdast laddad och med en lättare kula också som jag minns rätt. Precisionsmässigt är det svårt att säga vilken laddning som kommer att skjuta tätast i din pang men klart är att man kan skjuta ut till 7-800 meter med DL bana och ha god precision. /Christian Finns det färdigmollade jaktkulor när vi pratar om fabriksladdade bulor? Handladdar man så spelar det ingen större roll, då man precis som Christian säger går att molla blyspets också. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 1, 201114 yr Kan* Förstår inte varför det inte går att ändra sina inlägg via Tapatalk på just jaktsnack. Mysko. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 1, 201114 yr Nja, Win/Fed och Rem har lite olika varianter på molllade kulor, men inte i rätt kaliber, så du har nog rätt i sak, fabriks finns det lite klent med molllat i för 6,5x55. /CHristian
Publicerat November 1, 201114 yr Vänta nu... Ger självaste Christian mig rätt?! Hur som, lycka till med skjutningen, lyllo. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 7, 201114 yr Gratulerer med en topp langholdsrigg! Du har fått prima svar allerede. Jeg har hatt issues med Norma DL på ritkig lange hold (1000m +) hvor kula bare har "forsvunnet" og Lapua 123 Scenar har panget videre. Men jeg har også skutt samme Norma DL med topp resultat ut til 1000m. Vet egentlig ikke vha som skjedde, kan like gjerne ha vært stigningen i aktuelle pipen (1:9). Holder du deg til nordisk skytterlagsammo i feltvariant får du nesten garantert topp resultat.