Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulbana

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Av de köpeammo jag testat i min T3 Varmint .308 så går lapua bäst bara testat lapua, norma, Scandium). Hur kan man räkna ut kulbanan? Dvs hur mycket måste jag hålla över när tjädertuppen sitter i topp 200 meter bort? =)

Tror patronen heter LAPUA FMJ.

8g/123gr

utgångshastigheten är tydligen 895 m/s (beror inte det på piplängd? jag har 51 cm pipa)

MVH David

Publicerat

du måste testa först på avståndet du ska skjuta på, tex norma har program som räknar ut den teoretiska banan men du måste pröva ut den riktiga själv om du ska skjuta på så små djur.

Publicerat

Nollad på 100 meter blir det ca 12 cm drop på 200 meter. Sänker man v0 till 850 m/s droppar kulan ett par cm till.

Men som sagt, detta är bara teori som måste verifieras i praktiken.

mvh/Må

Publicerat
  • Författare

Tackar. så typ 12 cm, men testa för att vara säker... Låter ju i och för sig som något jag borde ha listat ut... =)

Publicerat

Tackar. så typ 12 cm, men testa för att vara säker... Låter ju i och för sig som något jag borde ha listat ut... =)

Jag skulle förståss också testat i kronograf och se vilken fart bössan ger. Det som står på asken stämmer sällan i sin bössa.

Fart minskning eller fartökning gör skillnad på träffläget. En tjäder är inte så stor på 200 meter. en felbedömmning på avståndet kan då innebära skadeskjutning istället :( .

Jag skulle förslå att använda en annan kaliber som har en flackare kulbana. Tex. 6,5x55 eller 7 mm rem mag.

sedan skjuter man in på 200 meter så är det inte så mycket man behöver hålla under på 100 meter.

Bifogar ett exempel här.

Mvh

Hawe

ScreenShot002.bmp

Publicerat

Eller så använder man en crono, tilverkar en tabell som man veriferar och använder avståndsmätare på jakten om man inte heter Lars i förnamn.

Att hänvisa till flackskjutningsegenskaper i detta sammanhang är iofs inte fel men det förutsätter så mycket annat.

/Christian