Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vildsvin i Värmland

Featured Replies

Publicerat

någon som vet hur vildsvins stammen är i Värmland runt Karlstad?

Publicerat

Det lär finnas en årskull på Sörmon, vet inte om det är en hel familjegruppering, det har siktats vildsvin norr om Skattkärr av och till de senaste åren men jag vet inte om det är en fast etablering där heller. Björneborg är väl det närnaste Karlstad du har en verkligt fast etablering sen finns det utanför Säffle tror jag.

Publicerat

Det lär finnas en årskull på Sörmon, vet inte om det är en hel familjegruppering, det har siktats vildsvin norr om Skattkärr av och till de senaste åren men jag vet inte om det är en fast etablering där heller. Björneborg är väl det närnaste Karlstad du har en verkligt fast etablering sen finns det utanför Säffle tror jag.

nja stammen runt säffle ska vara utrotad för nått år sen kan vara nått på g igen men inget som är bekräftat än

Publicerat

Det finns fler vildsvin än en årskull utanför Karlstad. De går mellan E18 i söder, Karlstad i öster, Kilsvägen i norr och Norsälven i väster. Området de rör på sig är mycket stort. Har pratat med många därute då jag själv jagar där. De har varit tämligen ostörda än så länge. Vissa jägare skjuter dock en del. Skulle tro att det finns ca 40 st. 5 suggor vet jag definitivt om då jag har dem på kort. de har runt 20 kultingar. (Från början var det 30 kultingar). Någon nisse sköt 6 st 5 kilos vad det nu ska vara bra för? Sedan finns det 5 ensamma kultingar (Någon klåfingrig som skjutit suggan troligtvis). Sedan så har det funnits ett tiotal fjolingar. Vet ej hur det gått för dessa då de troligtvis spridit ut sig.

Vidare finns det Vildsvin i Dömle, Hagfors, Munkfors och Grums vad jag har hört.

Publicerat
  • Författare

Det finns fler vildsvin än en årskull utanför Karlstad. De går mellan E18 i söder, Karlstad i öster, Kilsvägen i norr och Norsälven i väster. Området de rör på sig är mycket stort. Har pratat med många därute då jag själv jagar där. De har varit tämligen ostörda än så länge. Vissa jägare skjuter dock en del. Skulle tro att det finns ca 40 st. 5 suggor vet jag definitivt om då jag har dem på kort. de har runt 20 kultingar var (Från början var det 30 kultingar). Någon nisse sköt 6 st 5 kilos vad det nu ska vara bra för? Sedan finns det 5 ensamma kultingar (Någon klåfingrig som skjutit suggan troligtvis). Sedan så har det funnits ett tiotal fjolingar. Vet ej hur det gått för dessa då de troligtvis spridit ut sig.

Vidare finns det Vildsvin i Dömle, Hagfors, Munkfors och Grums vad jag har hört.

okej känner en bonde i kil som haft lite problem med vildsvinen men inga stora skador.

Publicerat

Under mjölkmognaden var de i säden en del hos oss men det blev försumbara skador. Man får nog passa åkrarna rejält när de blir fler dock. Sulle man dubbla detta årets skador är det knappt acceptabelt. Enda skadorna tillkom under mjölkmognaden på vetet. Nu bökar de en del men det är helt ok då det är på stubben. I våras var de dresserade då bara bökade utanför de åkrarna vi har.

Publicerat

Har hört att det ska finnas här i Kristinehamn men inte fått någon bekräftelse på det, någon här som kan kanske? Visste inte att det fanns en bra stam i Björneborg, ligger ju bara någon mil härifrån. Mycket kul.

Publicerat

någon som vet hur vildsvins stammen är i Värmland runt Karlstad?

Det finns gris mellan Edsvalla och Karlstad någon stans runt Mellerudstorp. Och så lär det ha setts gris mellan Edsvalla och Vålberg.

Ja det är dom enda som jag är intresserad av ;)

Publicerat

Det är i Mellerudstorp jag huserar och jag har dem alla på bild. De jag skrivit om i tidigare inlägg i allafall :D

Publicerat

Det är i Mellerudstorp jag huserar och jag har dem alla på bild. De jag skrivit om i tidigare inlägg i allafall :D

Trevligt. Jag har inte riktigt koll vart dom huserar, men har hört att dom ska ha varit så långt norr ut efter Norsälven som Skôrbol (Skårebol) men jag huserar på fel sida älven.

Och en sak sak du lära dig ;) Har du bilder på sådant så vill vi gärna se :D

Publicerat

Då får jag välja ut några passande ikväll då. Jag har några 1000 :).

Publicerat

post-10264-0-83965900-1319734489_thumb.j

post-10264-0-39163600-1319734526_thumb.j

post-10264-0-48922200-1319734505_thumb.j

2 grupper med suggor + en galt i ena samt de ensamma kultingarna,