Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgars rörelsemönster vid vargetablering?

Featured Replies

Publicerat

Jag undrar om någon här har erfarenhet av hur älgars rörelsemönster förändras vid vargetablering?

Drar de sig t.ex. ut mer på slättområden än stannar i skogen eller i det brutna landskapet?

Vad har ni för erfarenheter?

Publicerat

In mot mer befolkade områden är min erfarenhet, oavsett vilket slags rovdjur det är frågan om.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Jag tyckte att älgarna verkade vilja gå lite mera i grupp när vargen kom.

Jag jagade i Glaskogen när den första vargetableringen kom 1998 (tror det var då) men jag hade bara jagat ett par tre år där före så har inte någon riktig koll på "historian" hur älgarna var före det. Och jag jagade bara småvilt där så man "brydde" sig inte om älgen för den sakes skull. Men man kunde se att flera älgar hade haft sina legor högt uppe på ett hygge/berg, medan sen så kunde det vara tomt där på ett par veckor lika gärna. Nu var ju terängen i södra Glaskogen sådan att det var hyggen eller skog där jag jagade så något brutet landskap fanns inte till att tala på där jag jagade.

Tyckte mig inte kunna se att älgstammen skönk något specielt dom första åren men det slog ut rådjursstammen totalt.

Publicerat

Jag tycker dom klumpar ihop sig mer, vissa dagar kan det finnas hur mycket älg som helst medans områdena runtom är helt tomma.

Publicerat

Hur älgen gör vid vargbesök vet jag ej men när björnen är och hälsar på ordentligt så samlas de i en grupp och trycker något fruktansvärt.

De rör sig nästan inte alls ibland vilket gör det svårt för hundarna att hitta dem, och när man väl hittar dem så springer de för fulla muggar och går i princip inte att få stopp på.

Det är min eftarenhet av älgens beteendemönster tillsammans med björn i alla fall...

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren.

Älgarna klumpar alltså ihop sig enligt erfarenhet och om möjligheten finns rör de sig mer mot bebyggelse.