Publicerat Oktober 27, 201114 yr Fick för några månader sedan en A-tec Maxi(n)m dämpare monterad på min R700SPS 308Win. I licensen står den som A-tec Maxin Glad som tusan åkte jag till banan och skottställde. Gillade verkligen de positiva egenskaperna som dämparen medförde. Inte noterat någon mynningsflamma alls vilket var min stora önskan. Dock medförde monteringen att riggen blev otymplig. Har under hösten märkt att den är för klumpig att hantera i och från jakttorn. Öppna pass fungerar bättre men längden stökar fortfarande lite för mig. Detta väcker såklart funderingar på att korta pipan något. Läst mycket på detta och grannforumet och där verkar många anse att det påverkar lite att korta ner pipan på en 308win. Jag funderar över följande. Hinner krutmängden bränna upp i pipan om jag kortar eller kommer jag att flytta mynningsflamman till utanför dämparen? Vill slippa att bli bländad i det sista skjutljuset innan tiden går ut. Att jag tappar hastighet har jag läst mig till och det bör inte påverka klass 1 prestandan med den ammunition jag normalt använder vid jakt. Norma Oryx 11,7g. I dagsläget är pipan 600mm utan dämpare monterad och min fundering är att korta ner till 470mm för att ha marginal nog att gänga om ifall gängan skadas eller liknande. Tänkte passa på att få detta gjort under uppehållet och enligt smeden bör han hinna med arbetet innan den 15/11 Givetvis får den en omkröning efter kapning... Vad säger den samlade expertisen!? Blir jag bländad eller inte, kommer jag att tappa eller förbättra precisionen, kommer min bössa att bli så smidig som jag önskar eller fastnar jag i modifieringsträsket och börjar trakassera bönhasen i halland gällande ompipnningar etc... ? Någon som hört något från honom sista tiden eller har RobbanM till sist lyckats svetsa in sig i en panna
Publicerat Oktober 27, 201114 yr Hmmm, jag ogillar för korta pipor, men utöver min egen åsikt om saken, hur många cm:s kapning är det som är aktuell? 3-5 cm eller är det mer i dagsläget? Du får ingen smidighet om det inte blir en påtaglig kortning av totallängden. Angående precision/Vo/flamma så har jag svårt att tro att det kommer att påverkas negativt i någon del, ja utöver det naturliga med lite lägre V0, ev och för den dag du börjar att handladda så kommer du/man att kunna kompensera med att ladda med lite snabbare krut, det skall i teorin bidra lite. Slutligen en pang är ett verktyg och passar det inte brukaren skall man givetvis ändra på dess form. /Christian
Publicerat Oktober 27, 201114 yr Har en 308 med 45 cm pipa och Maxim monterad. Inga problem med mynningsflammor med den ammo jag använder (bara handladdat iofs). Däremot så tycker jag inte att dämpningen övertygar så där mkt vid användande av snabba patroner tex med maxladdade 150grains kulor. Skjuter en laddning nu med 200gr kula o V3 på 670m/s och den är bra mkt snällare! Du vinner stort vad gäller hanteringen om du kapar pipan men förlorar i hastighet och även i ljudvolym. //K9
Publicerat Oktober 27, 201114 yr Författare Hmmm, jag ogillar för korta pipor, men utöver min egen åsikt om saken, hur många cm:s kapning är det som är aktuell? 3-5 cm eller är det mer i dagsläget? Du får ingen smidighet om det inte blir en påtaglig kortning av totallängden. Angående precision/Vo/flamma så har jag svårt att tro att det kommer att påverkas negativt i någon del, ja utöver det naturliga med lite lägre V0, ev och för den dag du börjar att handladda så kommer du/man att kunna kompensera med att ladda med lite snabbare krut, det skall i teorin bidra lite. Slutligen en pang är ett verktyg och passar det inte brukaren skall man givetvis ändra på dess form. /Christian Tack Christian! Kapar jag så avser jag korta 130mm och då blir totallängd inkl. dämpare monterad 1130mm om jag inte glömt fullständigt de jag räknade fram. Du gav dessutom mer kött på benen då jag kom på att jag inte trivs med den i dess nuvarande form. Därav blir det kortning. Sen har lärlingen och jag börjat överväga handladdning då vi två, inkl några kamrater till har 308:or som börjat sluka mer ammunition sista tiden Har en 308 med 45 cm pipa och Maxim monterad. Inga problem med mynningsflammor med den ammo jag använder (bara handladdat iofs). Däremot så tycker jag inte att dämpningen övertygar så där mkt vid användande av snabba patroner tex med maxladdade 150grains kulor. Skjuter en laddning nu med 200gr kula o V3 på 670m/s och den är bra mkt snällare! Du vinner stort vad gäller hanteringen om du kapar pipan men förlorar i hastighet och även i ljudvolym. //K9 K9: Förstod inte riktigt den sista biten, hur menade du där "...om du kapar pipan men förlorar i hastighet och även i ljudvolym." Kortad pipa mer högljudd eller hur menade du? Gillar dock att mynningsflamman inte påverkas och hanteringen då de är mina nyckelfaktorer jag önskar bibehålla och förbättra. Att jag tappar i V0 hade jag också räknat med. Får verifiera hur mycket det påverkar drop med mina köpejaktskott förbi 100m och ut till 200m då jag idag inte kan tänka mig längre håll än max 150m mot levande vilt. Inte för jag kan minnas att jag varit på något pass som medger längre håll än 100m hitills.
Publicerat Oktober 27, 201114 yr Urk. Nu fick jag också saker att tänka på. Mr. Maichel må stegla mig för viss trådkapning. Min Sauer (308w) har 56 cm pipa och jag monterade relativt nyligen en ASE Utra Compact. Så långt allt väl även om jag något, något lite ångrar att jag inte hängde på en lite större dämp. Hursom funkar det bra att stå bakom bössan att skjuta sätt till dämpningen. Mina jaktvänner påstår dock att det är betydlig skillnad på knallen på min jämfört med deras skjutjärn som är utrustade med ASE Utra (BR reflex tror jag modellen heter) såtillvida att min smäller betydligt högre om vi sitter en bit ifrån varann (läs tornen). Eventuellt blir det väl en större dämpare i framtiden men i nuläget är det helt uteslutet av ekonomiska skäl. Men: Även jag tycker att bössan är lite otymplig pga. längden. Jag valde att inte kapa pipan och Compacten bygger i stort sett bara framåt. Jag får inte ner eldröret i vapenfodralet utan att demontera dämparen. Det är väl lätt ilandsproblembetonat. Det som jag gruvar på är smidigheten. Om jag nu skulle kapa pipan 5 cm.? Något sämre fart på pilarna förstår jag, ehuru relatvivt marginellt. Right??? Riskerar jag även att volymen på knallen ökar? Jag misstänker det när jag läste tidigare inlägg. Antar att det är omöjligt att veta exkakt hur mycket det rör sig om men är det nån som vågar sig på en kvalificerad gissning? Kommer jag måsta packa hörselskydden igen (använder vid övning, ej vid jakt) eller kommer det funka utan? Om hastigheten generellt går ner; Kommer rekylen att minska vid pipkapning eller kommer den förlorade vikten i vapnet göra att rekylen känns mer? Shit vad jag inte kan så mycket märker jag Sorry Mic för trådkap som sagt. Eder: Fitz
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.