Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilken växt är bäst för rådjur?

Featured Replies

Publicerat

Har funderingar på att göra lite förbättringar för rådjuren på min jaktmark. Har hittad en lite glänta i skogen där jag nu i vår kommer att sätta upp foderautomater men skulle även vilja plantera något (gärna flerårigt) som även lockar dit rådjuren. Marken ligger i norra Värmland och består till största del av gran, tall och lite björk. På marken i gläntan är det blåbärris, lingonris. Vad skulle vara lämpligt att plantera?

normal_glanta~0.jpg

Gläntan i vinterskrud!

Publicerat

Om man ska stödutfodra dom vintertid så är det väl ensilage som är att föredra. Det används mycket här i norr. :D

Publicerat

kolla jordärtskocka och solrosor

Publicerat
  • Författare
kolla jordärtskocka och solrosor

Äter de blasten på jordärtskrocka eller är det själva knölen?

Funderar även på jolster, är det bra?

Publicerat

de äter blasten,jordärtskockan blir ganska hög men lägger sig på vintern.

Nu vet jag inte om det är bra mark direkt där.Men är det jord så borde det gå.Växer det så är det nästan som ogräs.

Jolster vet jag inte så mycket om,men det är en salix sort va? och då är det väl helt ok.

Lite nyskapande kanske,kolla med närmsta plantskola om de har förvuxna fruktträd och plantera där,glöm bara inte att skydda från gnagskador.

Om nu mina tips funkar i norra Värmland vet jag inte men du har ju sunt förnuft.

Mvh

Publicerat
Har funderingar på att göra lite förbättringar för rådjuren på min jaktmark. Har hittad en lite glänta i skogen där jag nu i vår kommer att sätta upp foderautomater men skulle även vilja plantera något (gärna flerårigt) som även lockar dit rådjuren. Marken ligger i norra Värmland och består till största del av gran, tall och lite björk. På marken i gläntan är det blåbärris, lingonris. Vad skulle vara lämpligt att plantera?

normal_glanta~0.jpg

Gläntan i vinterskrud!

Hej..

Det är lite svårt att säga vad du ska sätta med tanken på att det är snö på bilden, men iom att du säger att det är blåbärs och lingonris så skulle jag gissa eller rättare sagt säga att det är rätt värdelöst att prova sig på jordärtskocka och solrosorer, det kräver en helt annan jord än va du har där..

Ensilagebal?? Nu vet man ju inte riktigt hur det ser ut runt om, men det verkar som det är en bit inne i skogen vilket medför stora problem med att få dit ensilagen..

Ett tips är att gödsla blåbärs och lingonriset, det som händer då är att det oftast växer sig väldigt mycket högre än vanligt ris vilket medför att djuren kommer åt det vid mkt snö.

dessutom så skulle jag sätta nån typ av energiskog, växer snabbt, populärt hos djuren och kostar lite. Antingen köper du sticklingar och sätter eller köper du Sälg vilket är en mkt populär vinterföda hos rå. Dock funkar inte sticklingar hos sälgen.

En annan grej som du kan göra med riset är att du sprider vanlig aska över det, asko innehåller väldigt stora mängder utav näring vilket gör att det växer snabbare och större, dessutom så är det gratis.

Lycka till

Publicerat

Jag menar att man kan göra en fodervagga som man fyller upp med ensilage. Det är då bättre för rådjurens magar än hö. :D

Publicerat
Jag menar att man kan göra en fodervagga som man fyller upp med ensilage. Det är då bättre för rådjurens magar än hö. :D

Jo visst.. Men fortfarande så ligger det mitt inne i skogen (ser det ut som) och det är svårt att komma dit och fylla på. En vagga töms snabbt på ensilage och måste i så fall fyllas på ofta.

Sen vet jag inte riktigt om jag kan hålla med dig om att hösilage är sämre än ensilage...

Publicerat

Olika salixarter går bra, en gångsplantering coh beskär dem så att de förblir i buskform. Sälg och vide är ett bra vinterfoder som rådjur brukar knapra på under vintern, även älg och hare tar dem. Leta upp några vide och sälgbuskar och kapa av bitar som är ca 40-120 cm långa och kör ner dem i backen bara, sen sköter de sig mer eller mindre själva. Man kan ge dem en kyss med konstgödning under försommaren. Bör helst planteras innan 1 juni. Billigt enkelt och bra. ;D

Publicerat
Jo visst.. Men fortfarande så ligger det mitt inne i skogen (ser det ut som) och det är svårt att komma dit och fylla på. En vagga töms snabbt på ensilage och måste i så fall fyllas på ofta.

Sen vet jag inte riktigt om jag kan hålla med dig om att hösilage är sämre än ensilage...

Ja, det ser verkligen avskilt ut platsen. Ensilaget är skonsammare för magen på rådjuren och sedan innehåller väl det mer vätska också.

Publicerat
Ja, det ser verkligen avskilt ut platsen. Ensilaget är skonsammare för magen på rådjuren och sedan innehåller väl det mer vätska också.

Japp, visst innehåller det mer vätska vilket kan vara en fördel på vissa marker, dock så kan det vara förädiskt om du inte har tillräckligt med djur som äter upp det snabbt, hållbarheten är mkt sämre på ensilaget än hösilaget.

Det du skulle kunna utfodra med är nån sorts av pellets eller säd, ta tex en tunna som du skär ut i nederkant och ställer på liten ställning, sen är det bara att du öppnar locket och fyller på.

Publicerat
  • Författare

Foderautomaterna är snart klara och de blir för pellets eller liknande foder. Gläntan ligger ca 150meter från en grusväg och det går en traktorväg ut till gläntan så ta sig till platsen är inga problem. Platsen ligger också ca 300meter från en åker och en lite bäck rinner ca 50meter från platsen.

Det jag skulle vilja göra är att göra platsen ännu mer aktraktiv än den redan är, locka dit vilt under hela året så att rådjuren lär sig att hit kan man gå för här finns det alltid något smaskigt att äta. Växter som sköter sig själv är också att föredra!

Publicerat
Foderautomaterna är snart klara och de blir för pellets eller liknande foder. Gläntan ligger ca 150meter från en grusväg och det går en traktorväg ut till gläntan så ta sig till platsen är inga problem. Platsen ligger också ca 300meter från en åker och en lite bäck rinner ca 50meter från platsen.

Det jag skulle vilja göra är att göra platsen ännu mer aktraktiv än den redan är, locka dit vilt under hela året så att rådjuren lär sig att hit kan man gå för här finns det alltid något smaskigt att äta. Växter som sköter sig själv är också att föredra!

Jamen då så.. Då är det ju inga problem alls. Då kan du ju testa det mesta, om du ska testa ensilage så börja med ngr småbalar, tror de ligger på 20-30 kg. funkar det så kan du ju ställa ut Rundbal såvida du har ngn med traktor som kan ställa ut det. Finns det då pellets, energiskog och ensilage så kommer nog mer rådjur än va du trott, Men testa att gödsla riset, brukar ge en ganska häftig effekt. Se till att inte ställa allting på samma plats utan sprid ut det, annars så kommer storbocken eller surgeten stå där och jaga bort alla andra och den önskade effekten är borta...

Publicerat

Jag tycker att det är lättare att sätta ut en eller två ensilagebollar än att försöka fixa till en viltåker. "Bollarna" är väldigt effektiva och djuren mår bra av dom. Tipps är att göra fem hål i bollen och dra ut lite hö i början. Hålen ska vara minst 80cm i diameter.

/Svinhagen