Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad får hunden för signaler?

Featured Replies

Publicerat

Var ute tidigare med hunden och självklart springer vi på en älgko som visar direkt att hon inte tycker vi ska va där. Är tvungen dra bort hunden därifrån och där känns det ju helt fel. Dra bort henne från ett vilt man ska ha henne att jaga sen <_<

Knallar hemåt och då får jag se att det står en ko med dubbelkalv på trädan vid vår väg. Släpper henne direkt jag ser dom och innan hon upptäcker dom. Till slut ser hon dom och drar iväg rakt mot dom. Självklart visar kon aggressivitet och anfaller hunden. Hon tvärvänder och sätter sig 10 m bort och ser undrande ut varför den stora hunden var så arg :lol: Kallar in henne och hon kom villigt då hon förmodligen ville ha husses stöd. Hon skällde inget den första svängen men jag skickade tillbaka henne och då efter en stund kom dom första skallen. Sen höll hon på där en stund att irritera kossan och skälla på dom en stund. Hon vart nog lite modigare för hon var inte lika lätt att kalla in andra svängen. Får nog träna mer på det :rolleyes:

Varför jag släppte henne var just för att jag började fundera igår kväll hur hon egentligen uppfattar dom signalerna att husse drar iväg med henne då vi stöter på älg, vilket vi gör ofta här hemma. Men hon verkar ju inte alltför avtrubbad. Men hur göra egentligen? Älgarna är ju där dom är och jag kan ju inte släppa henne varje gång man är ute.

Publicerat

Knepigt det där..... Men vill du ha en ren eller rådjursren hund så tar man hunden i koppel och vistas där dom finns. Sen bryr man sig inte om viltet och tar med hunden vidare. Då tappar dom intresset för det vilt man "umgåtts" med, men inte fått "undersöka".

Rasta på älgfria marker eller var beredd att uppmuntra hunden. Du kan ju spåra efter med hunden i kopplet, dvs inte nödvändigtvis släppa hunden. Men visa intresse för älgen och låt hunden dra med dig mot den.

Publicerat

Jag tror att hunden på sikt fattar skillnaden på jakt och promenad. I min värld är det dålig jaktlust i hunden om den skulle sluta jaga för att du under en promenad möter på vilt som den inte får jaga. Det är ju en annan sak om man bannar hunden på ex vis älg.

Publicerat

Men det är ju stor del av året som man inte låter hunden jaga när man träffar på älgar utan bara fortsätter att gå därifrån och hittills har mina jagat under jakttiden ändå ;)

Publicerat

Hur sitter inkallningen på era hundar? Kan ni blåsa av dem "no mather what" och har ni kunnat göra det även på unghundarna. Jag har en jaktterrier på 1½ år vars inkallning är långt ifrån 100-procentig.

Visst kommer han när jag visslar på han i skogen men likförbannat vänder han arslet mot mig ifall han får något intressant i nosen och så står man där själv och skriker och lockar.

Vad gör jag för fel då? Tycker att han visar bra respekt mot mig i övrigt.

Publicerat

Hur sitter inkallningen på era hundar? Kan ni blåsa av dem "no mather what" och har ni kunnat göra det även på unghundarna. Jag har en jaktterrier på 1½ år vars inkallning är långt ifrån 100-procentig.

Visst kommer han när jag visslar på han i skogen men likförbannat vänder han arslet mot mig ifall han får något intressant i nosen och så står man där själv och skriker och lockar.

Vad gör jag för fel då? Tycker att han visar bra respekt mot mig i övrigt.

Finns inte på kartan att få bort Brolle iaf.Har han fått tag i älg är han helt blockerad. Har aldrig lämnat en älg för att kolla vart jag är.Personligen tycker jag att det lite brist på jaktlust om dom måste springa o få stöd av husse när dom skäller älg lr gris.Ett ståndskall ska inte lämnas förren hunden blir avkallad lr älgen är skjuten,men det är mina personliga åsikter.Eftersom jag inte har nån ordning på mina hundar ska jag inte ge dig några tips... ;)

Publicerat

Men det är ju stor del av året som man inte låter hunden jaga när man träffar på älgar utan bara fortsätter att gå därifrån och hittills har mina jagat under jakttiden ändå ;)

Det är också skillnad mellan en "nybörjar"hund och en som det har skjutits några älgar för.

Tror att det inte spelar så stor roll om hunden skällt älg och det blivit fällt, om du bara går förbi en älg med hunden i koppel.

Men en unghund som ska komma underfund med vilket vilt husse tycker om, kan det ha betydelse om du släpar bort hunden......

Publicerat

Jag tror att hunden på sikt fattar skillnaden på jakt och promenad. I min värld är det dålig jaktlust i hunden om den skulle sluta jaga för att du under en promenad möter på vilt som den inte får jaga. Det är ju en annan sak om man bannar hunden på ex vis älg.

För vissa hundar är det en banning att gå vidare från vilt!

Publicerat
  • Författare

Lite svårt gå på älgfria marker då dom lika gärna står på gården då man öppnar dörren ;) Har aldrig bannat henne då hon skällt eller gläfsat ät ålg, tvärtom har jag berömt henne. Däremot rådjuren som var gå gården här för nån vecka sen så jag åt henne ordentligt då hon började skälla på dom. Ska försöka få tid i helgen för en ordentlig skogsprommis på mina egna marker å se om vi hittar nåt där. Hon är fort farande väldigt nära mig när hon är lös i skogen. Bra här hemma då det finns vägar men hade gärna sett att hon i alla fall sökte ut lite mer men det kommer väl.

Publicerat

För vissa hundar är det en banning att gå vidare från vilt!

Självklart kan det vara så men den hunden som reagerar så är det förmodligen för dålig jaktlust i från början. Jag kan ha helt fel men min åsikt är att en rätt mentalt ihopskruvad jakthund inte blir tex älgren för att du inte låter den jaga älg vid varje tillfälle som uppstår. Den ska klara av att jaga när den får tillåtelse och respektera när det inte är jakt.

Publicerat

Självklart kan det vara så men den hunden som reagerar så är det förmodligen för dålig jaktlust i från början. Jag kan ha helt fel men min åsikt är att en rätt mentalt ihopskruvad jakthund inte blir tex älgren för att du inte låter den jaga älg vid varje tillfälle som uppstår. Den ska klara av att jaga när den får tillåtelse och respektera när det inte är jakt.

Rätt resonerat om hunden har fått jagat älg tidigare. Helt fel om det är en unghund som inte fått skälla älg än, och ev fått en och annan fälld!

Jaktlusten kan finnas även hos en ung hund som är lyhörd mot sin förare. Den hunden behöver bekräftelse på att den agerar mot rätt vilt, och slutar inte sällan som en jaktchampion. En jaktidiot får vara glad om den får EN etta trotts att den skäller allt som den ramlar på.....

Publicerat

Rätt resonerat om hunden har fått jagat älg tidigare. Helt fel om det är en unghund som inte fått skälla älg än, och ev fått en och annan fälld!

Jaktlusten kan finnas även hos en ung hund som är lyhörd mot sin förare. Den hunden behöver bekräftelse på att den agerar mot rätt vilt, och slutar inte sällan som en jaktchampion. En jaktidiot får vara glad om den får EN etta

trotts att den skäller allt som den ramlar på.....

Där är vi överens, den oerfarna unghunden ska absulot ha possitiv respons på tilltänkt vilt. Tror även jag skrev det tidigare. Men det jag vill komma till är att jag tror inte att trådskaparen ska vara orolig att förstöra nägor med sin hund bara för att han möter älg under promenaderna. Ge hunden beröm när den visar intresse och låt den nosa lite och gå därefter åt ett annat håll. Det viktiga är ju att hunden upplever viltet som positivt. Sen det där med jaktidiot vet jag inte om jag kan skriva under på. Jag har en väldresserad jaktidiot som tagit 2 raka ettor på Jaktprov. Förvisso ingen jämte men väl en helt jakttogig munster.