Publicerat Oktober 27, 201114 yr En liten trivial fråga, som herrskapet här nog lär vara skickade att svara på. Pilar var ett nytt uttryck för mig. Det ska tydligen vara "normal slang" för kulor. Är det ett vedertaget uttryck? Här är annars några vanliga: Bulor,plugg,salva(?)mm. Några mer förslag?
Publicerat Oktober 27, 201114 yr Piller eller blypiller. Dagg, blydagg om det är fråga om grövre kalibrar.
Publicerat Oktober 28, 201114 yr Vi använder ofta uttrycket "dank". Kan mycket väl användas lite vårdslöst i sammanhang med kalibern = niedank (9,3mm), åttadank (8mm), sexådank (6,5mm) osv. Däremot förtäljer det ingenting om själva kulvikten eller egenskaperna, även om jag svårligen kan se att man skulle kalla jaktmatch eller liknande för "dank". Nej, ska en kula kvala in som "dank" så ska kulan innehålla en försvarlig mängd bly.
Publicerat Oktober 28, 201114 yr Författare Nie-dank, åtta-dank var lite kul. Det har jag stött på någonstans i någon literatur och känns som det ändå bottnar i något gammalt mått eller så. Var i landet använder man pilar då (i ammunition)Sörmland, dalarna eller? Har ni några bud?
Publicerat November 5, 201114 yr Författare Är det lite som jag misstänker att personen som använde "pilar" och "övningspilar" som slang för skott, kan vara "fejkjägare" på ett forum. Inte den enda varningssignalen, men så får man ju vara lite ödmjuk och konstatera att man inte riktigt vet allt;)