Publicerat Oktober 28, 201114 yr Velig som jag är har jag nu "vågat" måla lite på min pang, eller i grunden har jag gjort mer, bland annat arbetat om pistolgreppet, djupare/rakare/kortare avstånd till avtryckaren idag, dvs man har kontroll över pangen även i liggande ställning med handen som avfyrar, tidigare hade man ingen kontroll alls med annat än långfingret. Sen blev jag lite vild och galen, har länge önskat att få pangen målat med duracoat och jo då det finns nog möjlighet till det men innan jag tar det steget ville jag testa o se hur det kan bli/se ut. Så så här blev det, lite tan och dark tan färger. Jag är nöjd och nu skall jag ägna resten av säsongen med att nöta bort färgen som inte sitter så där himla väl, därefter blir det blästring, skrubbning och en vända med två färger duracoat, detta då för hela pangen. Kommer att bli sjukt bra tror jag. OK när man/jag ser bilderna nu inser jag skälet till varför jag inte skall ta bilder på morgonen direkt efter första kaffet, låt oss kalla det stämningsdis på bilderna så återkommer jag ev med bra sådana efter helgen. /CHristian
Publicerat Oktober 28, 201114 yr Det ser ju bra ut det där. Hur sitter atlasen fast, är det en picatinny som går längre fram än stocken eller? Har för övrigt fått min atlas nu ska provskjuta idag, känns riktigt bra. /Tobbe
Publicerat Oktober 28, 201114 yr eller är det en spigot eller vad dom heter. Ser ut som att det sitter långt fram? /Tobbe
Publicerat Oktober 28, 201114 yr Författare Hehe, Tobbe, det är en handfilad p-skena från alu-profil som är infräst/gjuten och skruvad i framstocken, en one-off om det någonsin funnits något sådant. Jo då den sitter ganska långt fram, betänk även att detta är en 26 tums pipa. Kul att du fått din Atlas, vilken modell blev det, V8 kanske? Den på bilden är ju numera tre år gammal eller så, det är en V2 och om jag skall vara ärlig är den i mycket smidigare än den nya modellen med tryckknapp för att röra på benen, denna modell är den man dra fram och sen kan flytta på dem. Jakarwuk- ja med lite tur kan det bli någon vettig bild i dagsljus, ie med skärpa. Kul att ni gillade färgvalet eller i varje fall inte hånade det, för egen del har jag stått och tänkt på en film från 2004 under det att jag målade men nog om det. /Christian
Publicerat Oktober 28, 201114 yr trevligt Chris Om det inte är för mycket besvär så skulle det vara jättetrevligt med lite fler bilder. Det hade inte gjort något om de också var lite skarpare Duracoat är faktiskt riktigt najs, inte alls svårt att lägga på och slitstyrkan imponerar, jag har lagt på det på pipan på min gamla 9,3a och den har hållt sig mycket bra efter en hel del rundor i skogen. Lite sjysst DIY är alltid bra, jag gillar skarpt att man inte är rädd för att meka lite själv, jag bistår gärna med glada tillrop.
Publicerat Oktober 28, 201114 yr Författare OK- lovar att läga upp lite skarpa o fler bilder, nej denna min McM-frankenstock är inget som Gabe eller de andra på Mcmillan hade för avsikt skulle finnas men om de hade förstått hur glad jag är över att ha kunnat fixat till den så hade säkert det fått dem att inte rynka på pannan allt för hårt. Vissa saker måste man våga fixa med på samma sätt som man måste inse att en del andra skall man låta bli att mickla med, denna stock hamnar i den först nämda kategorien. Markus, tack för ditt stöd i frågan om duracoat, hade dig i åtanke när jag skrev att det slutligen skall bli en vända med sådan epoxifärg. /Christian
Publicerat Oktober 28, 201114 yr jo det är v8 den med QR. Funderade själv på att göra en specialprofil men det fick bli en vanlig picatinny nu till en början. Det brukar ju dock sluta med special ändå /Tobbe
Publicerat Oktober 28, 201114 yr Christian, gillar färgen och känner igen försiktigheten. Själv blir jag väldigt velig när jag börjar fundera på förändringar. Noterade din kolvkamshöjning och funderade lite över dess enkelhet. Fungerar den om man har en laminatkolv med "kindkudde", vet inte något bättre eller korrekt ord att benämna med men jag hoppas du förstår hur jag menar. Jag söker ett sätt att kunna justera kolvhöjden för att lättare hamna i rätt höjd men vill helst slippa såga i laminatkolven. Alternativt ta bort "kindkudden". Har du en bra länk eller liknande där man kan läsa in sig på kolvkamshöjaren? Tack på förhand! /M
Publicerat Oktober 28, 201114 yr Författare Maichel- mitt kindstöd är egen design grundar på Karsten cheek piece, som numera även finns i camohos tillverkaren. Men då jag är halvsnål och hade en anledning av att även få ett offset på mitt kindstöd så att jag/ansiktet kommer mer över centrumlinjen på kolven så använde jag mig bara av en platta kydex, går att köpa från Nordells kniv och sen använde jag lite handverktyg och en del varmt (kokande) vatten och vilja, för en laminat stock är det inte svårt eller konstigt att montera ett slikt, bara två hål, om man vill fordrar man dem med tunnt alu rör, för att undvika kompression av laminatet och så kör man. OM man tror att existerande kindstöd kan röra till det, vilket det kan, skulle jag satsa på att hitta styvare kydex än den 1,2 mm skiva jag har och sedan göra ett kindstöd som enbart monterar på ena sidan, dvs den du inte har mot kinden och så får det komma upp från andra sidan, tänk dig denna variant där enda sida inte går hela vägen ner till bultarna, dvs du kan behålla lutningen på kindstödet från org stocken eller göra en egen form på det men det skall inte behöva störa kindstödets form idag, den enda skadan på stocken då är två genomgående bulthål om man sedan ångrar sig. Här kan man hitta tjock kydex Nåja, du får fundera på saken.. /Christian
Publicerat November 23, 201114 yr Författare Poffan är numera skottställd med lite 140 grains AB, en lite stressad laddning för att klara klass 1 nivåer och den har också kommit att få ett namn, Chokladpinnen, om det är smickrande, tja det vet jag inte men det är i varje fall fyra nyanser av brunt på den. Det kanske är onödigt att skriva men som system skjuter det mycket bra och det är alltid skönt att veta att den största felkällan är den egna personen. /Christian
Publicerat November 23, 201114 yr Författare 6,5x47L, Inget exotiskt men en bra och trevlig patron. /Christian
Publicerat November 23, 201114 yr Författare Gubben då, visst är det kul att måla, jag tror att den bästa källan i norden är Durano.no, Markus vet bättre besked, mina färger är ju inte Duracoat utan mest ett sätt för mig att pröva ut "rätt" färgsättning på pangen samt i någon mån sminka över mina taffliga ingrepp på kolven. /Christian
Publicerat November 24, 201114 yr hej christian jyste rigg. kydex är en sak att finna men rattarna är det som brukar bli problem att hitta. har hittat mina som tillbehör till thule täckräcken. har du bättre förslag ? vänligen nils
Publicerat November 24, 201114 yr Författare Nils, jag minns tråkigt nog inte var jag beställde dessa men jag minns att det tog en förvånande lång tid att hitta några vettiga på nätet. Jag skall se om minnet kommer efterhand. /CHristian