Publicerat Oktober 29, 201114 yr Kan bara säga Provade 80 gr Hornady fmj och Sierra 60 gr varmint och båda har i stort sett samma träffläge. Provade även 90 gr scenar men fick nyckelhål 3 av 5. Tyckte det var lite märkligt då pipan ska väl va 1-10". Men även dom satt nästan lika på tavlan.
Publicerat Oktober 29, 201114 yr Trevligt Jag hade en Sako 591 Varmint i .243W och den sköt så satans fint med Hornadys 80 grains FMJ. I Normas fabriksladdning så höll den även utlovad hastighet, vilket var en trevlig överraskning... Och den bössan sköt bra med det mesta, (utom med Sakos egna patron med Nosler-kula). Före Sakon så hade jag en Tikka Master .243 och den sköt naturligtvis skitbra. De gånger som Sakon och Tikkan gnällde, så var det just med 90-100 grains helmantel... Därför håller jag inte med om det ständiga pratet om att .243:an är "omöjlig". Visst - den kan vara lite smågrinig ibland vid handladdning, men det gäller alla snabba varmint-patroner tycker jag nog. Mv. Danne
Publicerat Oktober 29, 201114 yr Författare Därför håller jag inte med om det ständiga pratet om att .243:an är "omöjlig". Visst - den kan vara lite smågrinig ibland vid handladdning, men det gäller alla snabba varmint-patroner tycker jag nog. Mv. Danne Har faktiskt aldrig haft en bössa som vart jobbig att hitta laddningar till, ta i trä. Tanken var ju att pipa om den till 6 xc då jag har en pipa liggandes men nu vete fan om det blir. Ser som ingen anledning till det förräns den här pipan är död. Tror nästan man får skaffa en ordentlig kikare till den istället och försöka få tid till att ta en tjäder i vinter. Har ju 22-243 till räv så den här kan ju få va till matvilt istället. Ska köpa en ask med 85 gr sierra helmantel å prob´va hur dom går med dom. Skjuter dom hyfsta lika kan man ju skjuta in 80 gr ordentligt och ha 85 gr om det skulle bli nån chans på rå.