Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför står ej älgarna?

Featured Replies

Publicerat

Just det har jag funderat på, före jakten står de som bockar men efter vi har börjat jaga så är det mycket sällan de blir ståndskall/gångstånd?

Beror det på att såtarna är för små eller vad?

Kan tillägga att det är lika oberoende av vilka hundar som används!

Publicerat

Vargar i närheten? Upplever att om vargen gått igenom marken ganska nyligen är det mkt svårare att få älgarna att stå

Publicerat
  • Författare

Just det har jag funderat på, före jakten står de som bockar men efter vi har börjat jaga så är det mycket sällan de blir ståndskall/gångstånd?

Jag är dock ej så dum att jag inte förstår att 25 gubbar på pass och 4-5 hundar i varje såt har sin betydelse.

Men vore kul att höra lite hur ni andra jagar älg, här skulle det tydligen vara bäst med stövare ;)(enligt passarna)vi sköt ifjol ca 40 älgar på 9500ha varav tre st blev skjutna på ståndskall är detta normalt?

Publicerat
  • Författare

Vargar i närheten? Upplever att om vargen gått igenom marken ganska nyligen är det mkt svårare att få älgarna att stå

Nej vargarna går i så fall på två ben -_-

Publicerat

Beror oftast på små såtar med spridda pass över marken älgen står o trycker,, då är det svårt att ställa älg..

Det går ju ändra passen så att postarna sitter i ytterkant på biten,,

Publicerat

Kan också hålla med att älgarna är svåra att ställa.

Vi har jagat totalt 9 dagar och har haft 2 stånd skall.

Jag skulle gärna hålla med på att såtarna är för små, särskilt för hundarna vi har som släpper efter några kilomter språng march.

Antingen går dom ur såten eller så släpper hunden.

Publicerat

Problemet är hundarna! Iof så krävs det lite mer av hunden om älgarna redan är darriga innan hunden hittar dom. Men en bra hund med rätt teknik få älgen att stå.

Sen går det fundera på vad vi avlar på..... Med tanke på hur markerna faktiskt ser ut idag, antingen smålag som jagar på 1000-2500ha eller så går det större vägar genom markerna osv. Det är rätt få jägare som har 5000ha eller mer att vandra fritt på. (Ofta delas även större marker upp i småsåter och ju större mark ju fler jägare som ska ut och störa hunden på småsåterna....)

Vi kanske skulle rikta aveln hårdare mot hundar som ställer i upptaget. Hundar som inte får fast älgen direkt ska inte kunna få samma poäng på jaktproven.

Publicerat
  • Författare

Problemet är hundarna! Iof så krävs det lite mer av hunden om älgarna redan är darriga innan hunden hittar dom. Men en bra hund med rätt teknik få älgen att stå.

Sen går det fundera på vad vi avlar på..... Med tanke på hur markerna faktiskt ser ut idag, antingen smålag som jagar på 1000-2500ha eller så går det större vägar genom markerna osv. Det är rätt få jägare som har 5000ha eller mer att vandra fritt på. (Ofta delas även större marker upp i småsåter och ju större mark ju fler jägare som ska ut och störa hunden på småsåterna....)

Vi kanske skulle rikta aveln hårdare mot hundar som ställer i upptaget. Hundar som inte får fast älgen direkt ska inte kunna få samma poäng på jaktproven.

Hundar som inte ställer i upptaget får ju betydligt lägre poäng på jaktproven i Finland i varje fall, Det är det som är problemet som vi jagar nu så blir såterna aldeles för små och älgarna vet av nästan alla passkyttar innan vi startar med hundarna.

Som jaktprovsintresserad tycker jag det är vansinnigt som vi jagar älg nu,det är älgjakt med stötande spets ^_^

Idag sköt vi två stycken kvigor, i går två kalvar o tre tjurar samtliga under förföljande!

Föreslog igår att utvidga såterna men fick inget medhåll,med svaret att ska vi ha hundar till jakt eller jaktprov :huh:

Kan tillägga att flera av hundarna har 90+ poäng på jaktprov så de kan inte bara bero på hundarna :)

Publicerat

Hundar som inte ställer i upptaget får ju betydligt lägre poäng på jaktproven i Finland i varje fall, Det är det som är problemet som vi jagar nu så blir såterna aldeles för små och älgarna vet av nästan alla passkyttar innan vi startar med hundarna.

Som jaktprovsintresserad tycker jag det är vansinnigt som vi jagar älg nu,det är älgjakt med stötande spets ^_^

Idag sköt vi två stycken kvigor, i går två kalvar o tre tjurar samtliga under förföljande!

Föreslog igår att utvidga såterna men fick inget medhåll,med svaret att ska vi ha hundar till jakt eller jaktprov :huh:

Verkligheten finns. Så drömmar om jakthundar som förföljer älg i timmar innan dom ställer, är just bara drömmar.

Premiera hundar som ställer i upptaget och slå ner på hundar som behöver flera km innan det står. Då får vi ställande hundar som fungerar i verkligheten. Markerna är små och kommer inte att bli större, bla pga vägar och många markägare för att inte glömma arrendepriserna. Antingen blir det många jägare som arrenderar ihop stora marker eller få på mindre marker. Hur som så lär inget ge stora "orörda" såter.

Publicerat
  • Författare

Det är enligt min mening otroligt retsamt att köpa en toppstammad hund för 1200-1500e sen går man ut och skjuter skenälgar på löpande band för hunden som naturligtvis lär sig att så ska det gå till,in och sparka älgen i röven och sen pang ;)

Publicerat

Verkligheten finns. Så drömmar om jakthundar som förföljer älg i timmar innan dom ställer, är just bara drömmar.

Premiera hundar som ställer i upptaget och slå ner på hundar som behöver flera km innan det står. Då får vi ställande hundar som fungerar i verkligheten. Markerna är små och kommer inte att bli större, bla pga vägar och många markägare för att inte glömma arrendepriserna. Antingen blir det många jägare som arrenderar ihop stora marker eller få på mindre marker. Hur som så lär inget ge stora "orörda" såter.

Håller med till viss detl. Visst finns det bra och mindre bra ställare. Men en älg som står innom säg 2-300 meter från där folk (passare) går/pratar/slår i bildörrar etc står sällan och aldrig i upptaget om dom nu inte råkar vara i en kontortaplantering motsvarande. Problemet är ofta inte att marken är för liten, utan sättet man placerar ut passkyttar. Att ringa ett område på 1500 hektar är helt ok. Men när man börjar göra "armar" som går mitt in i området där passkyttar promenerar glatt pratande ut på pass är inte mycket att hänga i granen om man jagar med en spets.

Sen att folk börjar gå över till drevjakt/drevslakt vet man ju inte om man ska skratta eller gråta över. Min åsikt är att man helt och hållet tappar tjusningen med jakten, att det ofta går åt helvete.

Att man sen skickar våran Kung på jakt här uppe i norrbotten och lurar stackarn att bevittna just det sämsta av alla jaktalternativ vi har är bara pinsamt.

Nåväl ett litet sidospår men det har ändå lite med ämnet att göra ;)

Publicerat
  • Författare

Håller med till viss detl. Visst finns det bra och mindre bra ställare. Men en älg som står innom säg 2-300 meter från där folk (passare) går/pratar/slår i bildörrar etc står sällan och aldrig i upptaget om dom nu inte råkar vara i en kontortaplantering motsvarande. Problemet är ofta inte att marken är för liten, utan sättet man placerar ut passkyttar. Att ringa ett område på 1500 hektar är helt ok. Men när man börjar göra "armar" som går mitt in i området där passkyttar promenerar glatt pratande ut på pass är inte mycket att hänga i granen om man jagar med en spets.

Sen att folk börjar gå över till drevjakt/drevslakt vet man ju inte om man ska skratta eller gråta över. Min åsikt är att man helt och hållet tappar tjusningen med jakten, att det ofta går åt helvete.

Att man sen skickar våran Kung på jakt här uppe i norrbotten och lurar stackarn att bevittna just det sämsta av alla jaktalternativ vi har är bara pinsamt.

Det var just det jag ville ha fram älgen tycker jag ska jagas,o njuta av jaktens kvalitet(hundarbetet)o inte slaktas med hetsjakt.

Nästan varje gång jag var ute före jakten stod älgarna bra nu har vi ett ganska stort jaktområde till förfogande men ändå ska det delas sönder i allt för små såtar :angry:

Publicerat

Nja...... Nu hävdas det lite varstans att älgarna i söder är lättare att ställa. Där är det mer folk, fler hus, mer vägar och små skogtussar.

Så mao om det stämmer så torde det vara lättare att få en älg att stå om det är mycket folk i skogen. Det finns ju som ingenstans för älgen att sticka iväg till, för den vet redan om att det är folk överallt. Folk som älgen vill undvika.......

Publicerat

Det är för dåliga hundar :ph34r: TÄNK om man ändå fick jaga allt med en stövare,det vore nått det. :wub:
Publicerat

Mina observationer är att älgarna står för hunden så länge du inte röjer dig själv eller kommer in med bil i närheten av älgarna.

Vid ett flertal tillfällen har den som ska gå med hunden blivit körd till det ställe där den ska släppas, kommer ett upptag inom 100-250m så har älgen garanterat hört bilen och skenat. Två gånger på exakt samma ställe dessutom! Märkte att de är mindre benägna att göra långa sken om du stöter dem själv ute i skogen än om du kör bil.

Min hund ställde en älg 30 meter bakom mig, alltså i mina bakspår! Den stod rätt bra med jag röjde mig och då sprang de iväg 500m och där skällde han i 15 min, älgen fick vind av mig och stack. Var en Ko och vi har slut på vuxna på licensen så blev inget av det. Slutade med att hunden sprang totalt 3 mil efter den älgen innan dagen var slut.

Publicerat
  • Författare

Det är för dåliga hundar :ph34r: TÄNK om man ändå fick jaga allt med en stövare,det vore nått det. :wub:

Kan hålla med om att stövarna har betydligt mera jaktlust,o som tur är får de inte användas till älgjakt för då skulle man säga till våra barn!

Vet ni förr fanns det ett stort djur i våra skogar somm hette älg.

Måste säga åt J.G att det är nog hundarna som är för dåliga sade T.S ;)

Publicerat

Hej!

Jag/vi har samma problem med skenande älgar.Innan jakten hade jag ståndskall på olika älgar varje gång jag släppte jämten.Men nu en månad efter älgjakten är det fullt sken flera kilometer varje gång han får tag på älg.Jag är mer eller mindre helt själv på skogen (4000ha)nu när jag jagar kalv ,och älgarna bör inte vara varse mig mer nu än förr.Mina jaktkamrater upplever samma problem.Kan vara vargförekomst,även om vi inte har haft några observationer.Björn har vi haft i 20 år så det beror det inte på.Vad tror ni?????

Publicerat

Nja...... Nu hävdas det lite varstans att älgarna i söder är lättare att ställa. Där är det mer folk, fler hus, mer vägar och små skogtussar.

Så mao om det stämmer så torde det vara lättare att få en älg att stå om det är mycket folk i skogen. Det finns ju som ingenstans för älgen att sticka iväg till, för den vet redan om att det är folk överallt. Folk som älgen vill undvika.......

Det är väl en annan sak att älgarna är mer van med folk än att det normalt är tyst och stilla plötsligt är fullt i jägare i markerna?

Jag jagar uppe i norrbotten mestadels men även i västerbottensfjällen och det är otroligt stor skillnad. Att skjuta på stånd i september i fjällbjörkskogen är i stort sett omöjligt. Jag har då aldrig varit med om att nån hund haft ett längre arbete. Visst har det att göra med hur markena ser ut men även att fjällälgarna är avsevärt skyggare än kustälgarn.

Men visst kan det vara så ibland också att om älgen känner sig omringad och står i en tätning att den helt enkelt vägrar lämna den för att den känner sig trygg.

Publicerat

Hade samma fenomen vi också under helgen. Hade 6 älgar på benen men dom drog ur såtarn innan någon av hundarna var tillräckligt när för att ens ge ifrån sig ett skall. Kan inte säga att dom skenade men travade lung i väg direkt en jycke började bli närgången. Tror inte vi har haft på hälsning av varg och folk är dom ganska vana med. Det var tjurar, kvigor och ko med kalv.

Alla som var med tyckte att det var skumt att ingen älg vill vara sammanbetsvillig för ett litet upptag i alla fall.