Publicerat Oktober 29, 201114 yr Så kom dagen då en ny "grå" föds. Min 7 custom KS ska få ett syskon, men i helt fel ordning i storleksordning, 700 större än 7 , 3006 större 308W, 61cm längre än 51, 2,9 är tyngre än 2,6 osv. Båda födda 2004 på Custom shop, mattsvarta med sina tefloncoatade pipor och system, McMillans klassiska Kevlar Special i sin egna grå ton. Som vanligt med trycken hårt ställda, 7an har idag ett Timney och den 700an får säkerligen detsamma. 7 7ans tråd http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=67751 700 Varför föds då denna, varför 3006? Jakten på dovvilt, favorit viltet #1 är svaret. Perfekt till smygjakten, vakjakterna vid hyggeskanten, vid gärdena och om avståndet skulle dra sig upp mot 250m. Ett mountain rifle ska enligt http://www.chuckhawks.com/mountain_rifles.htm ha ett MPBR (maximum point blank range) på 275yard +-3" vilket 3006 klarar prima om skytten gör sitt med en laddning som är lämplig för ändamålet vill säga.... Kikarsikte: I nuläget blir det en Swarovski PVI-2 HG 2,5-10x56 som "starter", vikt 540gram. Visst det är stort för att vara på ett mountain rifle, en 2,5-10x42, 3-10x42 hade gjort sig bättre men men... Doviltets kvälls- och morgonpigghet där jag jagar mestadels kräver dock goda skymningsegenskaper och då är 56an inte fel. Kula: 130grs (T)/TSX hade varit perfekt, klassindelningen säger annat... En 150grs ala Scirocco II eller TSX är min andra dröm, Accubond, Scirocco II eller Partition 165grs är alternativen om 150grs inte funkar, som vi alla vet är det inte alltid drömmar slår in. Krutet blir URP då det ska ge riktigt bra hastigheter i kalibern annars 203B. Rem: Uncle Mikes Mountain sling var planen, men i det stora landet i väst Amerikat håller företaget Wilderness tactical till och de tillverkar en Ching sling i nylon, god vän i amerikat har den i sin väska nu på väg till Sverige 8) 700an har en avtryckare som är slät, något jag bara sett på X-mark, någon som har ett liknande trycke på sin Remington ?
Publicerat Oktober 31, 201114 yr Författare Tryckesmysteriet verkar vara löst, x-mark pro, tidig version som verkar ha monterats hos custom shop innan det släpptes till den vanliga produktionen 2007. För det är inte bytt i butiken och remington support säger att den är tillverkad 2004. Så hur är det jämfört med det standard trycket, någon som har skruvat på ett sådant?
Publicerat Oktober 31, 201114 yr Herbert- mycket trevlig pang, förstår varför composite pangen fick respass, vad avser du att köra med för ringar/montage, tror inte att du nämner något om det. /Christian
Publicerat Oktober 31, 201114 yr Författare Blir leupolds QR, baser har jag inte kommit över några men just köpt ringarna på ebay, 360sek inkl allt De som satt på Compositen fick gå med i affären Så är det någon som har ett par QR-baser till 700 RH-LA, helst matta men blanka går oxå, så skriv det här eller PMa. Har klurat på det här med öppna riktmedel, tror nog jag skippar det på denna, men skaffar en beg Aimpoint vid tillfälle om man måste leta efter nån hjort eller gris i skogen. Inskjuten med en 220grs RN
Publicerat November 4, 201114 yr Författare Är helt obevandrad bland ljuddämpare, den kommer bara vara på vid vakjakt för att öka chansen till en extra skottchans. Pipan kommer inte kapas från sina 61cm. Den enda jag skjutit med var i skottland, en ganska lång termos men 270w gav bara ifrån sig ett pingliknande ljud. Någon som har ett förslag på modell? Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Publicerat November 4, 201114 yr Är helt obevandrad bland ljuddämpare, den kommer bara vara på vid vakjakt för att öka chansen till en extra skottchans. Pipan kommer inte kapas från sina 61cm. Någon som har ett förslag på modell? Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk Jag har testat RCC T40 respektive T45 på två olika 30-06. T45 var klart lämpligare, upplevde dämpningen som betydligt bättre. 2100 2395 kr (prishöjt sedan jag fick hem min för en månad sedan) om man beställer direkt från RCC. Kikar man i Vapentidningens dämpartest så läser jag in det som att man för T45-an får mycket dämpning per peng. Men det finns såklart många alternativ, T45 var det jag valde, inte minst som jag lätt kunde passera RCCs lokaler på vägen till/från jobbet.
Publicerat November 4, 201114 yr Har klurat på det här med öppna riktmedel, tror nog jag skippar det på denna, men skaffar en beg Aimpoint vid tillfälle om man måste leta efter nån hjort eller gris i skogen. Helt rätt tänkt. Vet inte exakt hur gammal du är 'Herbert', men när åldern börjar överstiga skostorleken (som för mig ) blir det allt svårare att se bra över öppna riktmedel. Det finns ju också som du anger utmärkta alternativ Jag vågar nästan sticka ut hakan och påstå att detta med diverse 'närstrids-öppna-riktmedel' blivit lite av en modegimmick sista 5-10 åren Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
Publicerat November 4, 201114 yr Så kom dagen då en ny "grå" föds. Min 7 custom KS ska få ett syskon, men i helt fel ordning i storleksordning, 700 större än 7 , 3006 större 308W, 61cm längre än 51, 2,9 är tyngre än 2,6 osv. Å vad härlig den kommer vara för frihandsskytte jämfört med 'kortbössan' I dessa tider när alla jägare, inklusive smyg-, vak- och vaktjägare, skall ha korta 'hundförarbössor', har nog många glömt/missat hur härligt det är att skjuta på frihand med en förhållandevis lätt men ändå långpipig bössa. Stabilitet och lugn i anlägget var ordet sa' Bull Å sen en 30-06:a med 61 cm pipa laddad med URP bakom en modern 165-grainare med Vo närmare 900 m/s...en hyggesräser av rang! Sent from my HTC Desire S using Tapatalk