Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bukad galt.. i fredags.

Featured Replies

Publicerat

Grisjakt i fredags, lördags o idag o så ett par dar till så länge vi orkar..

Blackies gris nr 45 och 46 trillade i fredags. Igår så släppte vi förbi en 120 kilos sugga som gick i pass 2 ggr.

Jävla massa älgar också.. en skovel 10-12 taggar såg vi i lördags. 5 älgari fredags… ståndskall på 3 ställe i den såten.. Tåget jagat älg många mil…

Idag hade vi en 2-3 grisar på benen och två älgar för wachteln.

Lät Blackie sitta i bilen hela dan men provade o släppa på en löpa efteren större ensam gris i eftermiddags men hon vände efter en 300m, har aldrig hänt förut men hon har ju en 10 mil i benen innan i helgen så hon är förlåten.

Så till grisarna i fredags dårå..

Första fälldes på drev efter att Blackie skrikit våldsamt i upptaget.. osen tystnat en god stund, antar att hon fick ordentligt med stryk, det lät förjävligt rent ut sagt… trodde ett tag hon dog eller nått..

Men när den första kom på fötter så sköt bror på en ensam gris som passerade honom.

Den tecknade i skottet, rykte till och krummade lite.

Blackie och en jämte som heter Sonny stod och luggade gris när jag komtill den första grisen men jag hade bara ett koppel..

Tog Blackie i kopplet och satte min vapenrem på Sonny.

Traskade mot där bror sköt på sin gris. Nästan framme så sliter sig Jämten och drar iväg med min vapenrem hängandes efter.. Hans husse försökte kalla inmen den jycken kommer mestadels bara när han själv vill… dock suverän jakthund fast lite sådan att vissa dar är han överjävlig o andra är han snurrig ibollen…

Jag kommer iallafall till bror ochvi hittar inget på skottplats.

Sätter tåget på löpan och kopplar loss.

Strax kommer Sonny fortfarande med min vapenrem släpandes och passerar mig på 10 meter men inte fan får jag stopp på honom…

Nu har tåget kontakt en 200m bort, Sonny är framme och drar igång han med. Våldsam "musik" i skogen…

Det går loss men efter en 500m så är det stopp igen.

Bara till att sätta fart, är nu övertygad om att den är bukad.

Planen är att jag ska ta mig in i en böj mot söder och sen in från österför polaren , Sonnys husse ska ta pass väster om ståndet. Råkar jag stöta så går det troligen mot honom eller förhoppningsvis in i såten igen.

När jag är en 100m från så ser jag att det flyttar sig sakta.

Genar in längs en traktorväg, nu är jag nära.

Gångståndet kommer att gå över framför mig. Skymtar grisen innan den är igatan och Blackie går vid sidan om grisen, bakom från min sida räknat.

Precis innan grisen kommer ut i gatan tycker jag att tiken försvinner bakom galten.

Vågar inte skjuta när galten kommer ut helt fri i gatan, ser inte hundarna och håller först in skottet.

Men så när grisen kommit över så ser jag båda hundarna som nu är bakom arslet på nasse och klämmer till mot sista skymten av grisen.

Han rusar 15 m och blir liggandes.

Första kulan satt långt bak, precis under filen.

Blackie va så slut att hon kurade ihop sig intill galten och somnade medanvi väntade på transport.

Tog av henne västen och la min jacka över henne.

Fast dan efter körde hon gris i 2 mil så hon återhämtade sig fort..

Har skottet på film, för en gång skull så går det se allt, funkar skitbra i Windows Media Player eller va det heter men lyckas inte öppna det i redigeringsläge så jag kan klippa bort överflödigt material.

Lyckas inte ladda upp det på tuben heller.. ändå är det en .AVI fil,fattar inget…

Orkar inte fippla mer med det nu, men ska göra ett nytt försök med filmenframåt tisdag då jag nog inte ska jaga…

Lite bilder kan jag iallafall bjuda på.

Filmen kommer så småningom…

post-348-0-57492600-1320006126_thumb.jpg

post-348-0-69967700-1320006151_thumb.jpg

post-348-0-84917900-1320006158_thumb.jpg

Publicerat

Snyggt jobbat, din hund är verkligen ett unikum på många och underhållande sätt!

Publicerat
  • Författare

Håller på o bli tokig..

Varför i h-vete kan jag inte öppna filen i Live Movie Maker ?? Går utmärkt att titta på filmen i Windows Media player och andra filmprogram på datorn men öppna och redigera går fan inte..

Går inte ladda upp på tuben heller ?? där kan man oxå redigera klipp.

Filen är en .avi fil och det ska gå i LMM ??

Nån som vet vart man kan ladda ner ett enkelt program som funkar ??

Publicerat
  • Författare

Lyckades ladda upp det på tuben.. tog en j-vla tid men nu är den klar.

Publicerat

Gött jobbat, man blir impad av Blackie gång på gång!

Publicerat

Klart imponerande. Blir dock mörkrädd av filmen.

Antar att det är parallax fel som gör att det ser ut som om chansen gått förlorad när grisen "är över".

Hann precis tänka att "f-n skjuter han i blindo?" innan jag kom på att kameran ljuger en del...

Publicerat

Precis samma tanke här men samtigt, är grisen skadad och hundarna säkra så what the fuck.. :lol:

Såå kul med film! Samtidigt så har man ju all tid i världen att sätta sig till doms över situatonen, min spontana tanke var.. varför sköt du inte något tidigare? Men oavsett det, fyyyfan va svårt skyttet kring skadat vilt måste vara!!

Jag skjuter en hel del änder kring jyckarna på eftersök men det är ju som en piss i nilen jämfört med detta. Simmande hundar har en konstant och förutsägbar hastighet, jyckar på land kan ju röra sig betydligt mycket fortare och därmed blir avsluten påtagligt mer riskabla.

Såå snyggt gjort NS!!

Mvh!

Publicerat

jätte bra jobbat av hundarna och dig...

mysigt att se blackie duna in brevid grisen... :wub:

Publicerat
  • Författare

Jag vill se båda hundarna och veta 100% var de är innan jag skjuter.

Tycker att Blackie skyms av grisen precis innan den kommer ut i gatan. håller skott tills jag är säker på att hon inte skymms av grisen...

Men JA jag sköt genom mycket vegitation.. eller typ gran..

Grisen va bukad och en ev.. halvtaskig träff till gör endas den skillnaden att eftersöket kortas ner...

Jag såg vart grisen stannade till, ser ju bättre i kikaren än vi kan göra genom kameran.

Min kula gick i vid mellangärdet och ut genom bogen, bogen avslagen på utgångssidan.

Man tvingas ta snabba beslut och bortse en hel del från vanlig jakts etiktänk.

Är det eftersök så är det.. och att tex skjuta av ett ben långt ner på en älg i vråltät plantering där det enda man ser är 4 älgben.det kan vara helt rätt beslut och skott

för att kunna få stopp på den.

Det är helt ok i min värld...

Jag har skjutit på gris där jag bara sett ett öra, eller bara nått ben... en bra kula tar sig en bra bit genom granris...

Att inte ta sådana skott på eftersök....

Ja då har man o göra ett tag till och i västa fall kanske det va den enda chansen man fick och tog man inte den så kanske det resulterar i ett misslyckat eftersök.

Publicerat

He he.. sa ju det, är hundarna säkra så kan du fälla hela skogen med bössan, är grisen skadad så är den och då gäller inga normala regler.

Ifrågasätter inte något på något sätt men inser återigen hur såna här grejer kan rulla iväg tack vare film. Och som jag ser det, du höll i bössan och var ansvarig och valde att vänta då är det per definition rätt beslut. Kändes som ditt svar NS var lite defensivt, jag ifrågasätter INTE ditt skytte i klippet tvärtom, jävligt drivet att ta den trots granruskorna :wub:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Äh.. jag väntade mig o väntar mig en hel del kommentarer ang klippet o buskröjningen..;)

Trött som en bukad gris är jag oxå..

Jobbat (iofs sovande,,) Natt två nätter och jagat 4 dar i sträck så jag missuppfattar de mesta..

Till o med misslyckades jag med stöveltorken igår..

Visst satte jag på den för o torka kängorna men det kräver ju att man petar i slangen i kängan annars torkar det dåligt....:D

Publicerat

Ni är underbara! :wub:

Publicerat

Ja de där stöveltorkarna är invecklade saker. ;)

Bättre du gör som jag och skaffar en kängputsare...;)

Publicerat
  • Författare

Ja de där stöveltorkarna är invecklade saker. ;)

Bättre du gör som jag och skaffar en kängputsare...;)

Vi behöver dina skoputsare på lörd-söndag ju ;)

Publicerat

Vi behöver dina skoputsare på lörd-söndag ju ;)

Lördag får jag nog va backup hos Reine (Donna är skadad). Men söndag har jag inget.

Publicerat
  • Författare

Lördag får jag nog va backup hos Reine (Donna är skadad). Men söndag har jag inget.

Du är så välkommen!

Ska kolla när vi drar igång på Söndag.