Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga med slug i kombivapen

Featured Replies

Publicerat

Får man jaga med slug i en kombi (dov, gris)?

Publicerat

Får man jaga med slug i en kombi (dov, gris)?

Nej, enbart i enkelpipiga hagelgevär.

Publicerat

Varför ?

Det måste ju vara skillnad på sida/sida, o/u, kombi med lödda pipor och kombi med friliggande (justerbara) pipor när vi diskuterar mer än en pipa.

Just kombi med friliggande pipor går att justera så att kula och slugs "samskjuter", att det blir skillnad i framförhållning på vilt i rörelse kula/slug är en ren övningssak.

Förslag: Släpp kombin fri för jakt med slug, att ansvara för samskjutning/framförhållning är jägarens ansvar.

Raggarö

Publicerat

Myndigheterna gjorde rätt omfattande tester när föreskrifterna skrevs, och samskjutningen mellan kulpipa och slugs ur hagelpipa var tydligen usel. Visst kan man tänka sig att det funkar i en del vapen eller går att justera på andra. Det är hur som anledningen.

Publicerat

Vilka "myndigheter" gjorde testerna och hur ?

Med friliggande pipor kan man få samskjutningen kula/slug i stort sett vart man önskar, har man valt hagelbyssan sida/sida som testobjekt så förstår jag resultatet.

Jag släpper frågan, det verkar inte vara något som är överst på jägarförbundets agenda.

Jag klassar fenomenet som antalet patroner i halvautomat vid björnjakt - tokfel men går ej att ändra på.....

Raggarö

Publicerat

Myndigheterna gjorde rätt omfattande tester när föreskrifterna skrevs, och samskjutningen mellan kulpipa och slugs ur hagelpipa var tydligen usel. Visst kan man tänka sig att det funkar i en del vapen eller går att justera på andra. Det är hur som anledningen.

Finns någon referenslista/länk till detta?

De tester och länkar jag fick skickade till mig när detta diskuterades vid ett annat tillfälle för några år sedan handlade enbart om samskjutning i flerpipiga hagelvapen. Utom en helt ovetenskaplig test utförd av en person på sin egen bössa och då enbart med en ammunitionstyp. Då testet dessutom var utfört efter att vi börjart diskutera saken har jag lite svårt att till fullo lita på testresultaten...

Ingen lyckades få fram något dokument som på något vis ens antydde att myndigheterna hade tänkt på att det existerade kombivapen.

Nu var jag väl rätt lat och sökte inte så aktivt själv utan bad bara de som kom med samma påstående som du gjorde ovan att lägga fram någon fakta som stödde uttalandet.

MVH // Henrik

Publicerat

Mig veterligen finns det ingen formell undersökning att hänvisa eller referera till, och inte heller några tillgängliga data. Representanter för NV och SVA utförde provskjutningar med olika vapentyper och resultaten tjänade som underlag för hur föreskrifterna formulerades. Resultaten ansågs enligt vad jag förstått som tydliga, utan att jag vet hur många olika vapen som testades. Jag har inte grävt jättedjupt i detta; möjligen finns det siffror. För att ändra nuvarande regler krävs helt säkert hur som helst nya undersökningar.

Nej, det är ingen fråga som vi prioriterar högt eller arbetar aktivt med. Jag ser detta som ett typexempel på en fråga där man behöver skriva en motion för att sätta fokus på den, om man tycker den är viktig. Vi går på knäna under kraven att fixa bästa möjliga deal i den nya älgförvaltningen, hantera en snabbt havererande rovdjursförvaltning, försöka hantera den nya eftersöksorganisationen, vildsvinsförvaltningen, blyfrågan, vindkraft osv osv. Antas en motion om att jobba för detta gör vi självklart det, men den tiden måste då lika självklart tas från något annat. Jag tror personligen att det är förhållandevis få medlemmar som anser att det vore viktigt att kunna skjuta slugs i en kombi, men jag kan mycket väl ha fel. Skriv gärna en motion i ämnet om ni tycker annorlunda!

Publicerat

Mig veterligen finns det ingen formell undersökning att hänvisa eller referera till, och inte heller några tillgängliga data. Representanter för NV och SVA utförde provskjutningar med olika vapentyper och resultaten tjänade som underlag för hur föreskrifterna formulerades. Resultaten ansågs enligt vad jag förstått som tydliga, utan att jag vet hur många olika vapen som testades. Jag har inte grävt jättedjupt i detta; möjligen finns det siffror. För att ändra nuvarande regler krävs helt säkert hur som helst nya undersökningar.

Nej, det är ingen fråga som vi prioriterar högt eller arbetar aktivt med. Jag ser detta som ett typexempel på en fråga där man behöver skriva en motion för att sätta fokus på den, om man tycker den är viktig. Vi går på knäna under kraven att fixa bästa möjliga deal i den nya älgförvaltningen, hantera en snabbt havererande rovdjursförvaltning, försöka hantera den nya eftersöksorganisationen, vildsvinsförvaltningen, blyfrågan, vindkraft osv osv. Antas en motion om att jobba för detta gör vi självklart det, men den tiden måste då lika självklart tas från något annat. Jag tror personligen att det är förhållandevis få medlemmar som anser att det vore viktigt att kunna skjuta slugs i en kombi, men jag kan mycket väl ha fel. Skriv gärna en motion i ämnet om ni tycker annorlunda!

Köper utan någon som helst tvekan resonemanget om att det finns mycket viktigare saker att jobba med. Så jag kommer inte att driva den här frågan.

(Dessutom har jag ju skaffat en dubbel sedan dess...) Men jag kommer fortsätta att klaga så fort någon tar upp det gamla (felaktiga) argumentet med dålig samskjutning.

Det är väl en 5-10 år sedan jag var lite mer intresserad av ämnet. Gick då igenom ett antal kombi som fanns i min bekanntskapskrets. Undvek dock av taktiska skäl min fars (morfars) Husqvarna 16x65 9,3x57R.(Tror det skall med ett Hur som helst så var det inga större problem att hitta laddningar. (OBS jag laddar inte hagel/slug själv utan det är köpe ammo) som samskjöt inom en CD skiva på 50m. Men det var heller inte några problem att hitta ammo som skillde några decimeter på det avståndet. Jag tror det är många dubbelstudsarägare som kan vittna om liknande erfarenheter...

Det tråkiga är att jag i min egen lilla ovetesnkapliga undersökning ovan kom i kontakt med flera personer som använt slug eller planerat att använda slug för eftersök utan att kontrollera träffbilderna. Och andra som aldrig kontrollerat samskjutningen mellan kula och hagel.

Så även om man bara ser det ut eftersöks vinkeln vore det kanske bra om förbundet engagerade sig lite grann. Svensk jakt kan väl behöva några uppslag för artiklar? Nu har jag inte provat själv men det skulle inte förvåna mig om man även har ganska stora träffbildsförflyttningar om man går från US3 till några extrema buckshots som ju också blivit populärt att ha i fickan.

Publicerat

Köper utan någon som helst tvekan resonemanget om att det finns mycket viktigare saker att jobba med. Så jag kommer inte att driva den här frågan.

(Dessutom har jag ju skaffat en dubbel sedan dess...) Men jag kommer fortsätta att klaga så fort någon tar upp det gamla (felaktiga) argumentet med dålig samskjutning.

Det är väl en 5-10 år sedan jag var lite mer intresserad av ämnet. Gick då igenom ett antal kombi som fanns i min bekanntskapskrets. Undvek dock av taktiska skäl min fars (morfars) Husqvarna 16x65 9,3x57R.(Tror det skall med ett Hur som helst så var det inga större problem att hitta laddningar. (OBS jag laddar inte hagel/slug själv utan det är köpe ammo) som samskjöt inom en CD skiva på 50m. Men det var heller inte några problem att hitta ammo som skillde några decimeter på det avståndet. Jag tror det är många dubbelstudsarägare som kan vittna om liknande erfarenheter...

Det tråkiga är att jag i min egen lilla ovetesnkapliga undersökning ovan kom i kontakt med flera personer som använt slug eller planerat att använda slug för eftersök utan att kontrollera träffbilderna. Och andra som aldrig kontrollerat samskjutningen mellan kula och hagel.

Så även om man bara ser det ut eftersöks vinkeln vore det kanske bra om förbundet engagerade sig lite grann. Svensk jakt kan väl behöva några uppslag för artiklar? Nu har jag inte provat själv men det skulle inte förvåna mig om man även har ganska stora träffbildsförflyttningar om man går från US3 till några extrema buckshots som ju också blivit populärt att ha i fickan.

God idé; vidarebefordrar den! Ja, det är onekligen anmärkningsvärt vilken tilltro som många ställer till att skicka iväg en slug utan att ha provat. Jämför man med studsarskytte och val av ammunition, inskjutning, träning osv är det ofta en rejäl skillnad i attityd, trots att nog de flesta är helt eniga i att det är lättare att skjuta med studsare. Och att det trots det går fel ibland.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.