Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skytte på frihand

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Tänkte öva lite skytte stående på 100 meter utan stöd. Vad är en bra träffbild för en 3-skotts serie? Måste ju han nån slags referens eftersom jag mest är själv!

Hälsningar

G

Publicerat

Hej !

Klarar du att hålla dig under 10 cm är du riktigt bra. Prova att skjuta på ringade tavlor. Då kan du räkna poäng och på så vis tävla mot dig själv. Blandar du sedan in tidsgräns blir det ännu mer spännande. Lycka till !

Mvh Emil

Publicerat

Ett annat tips är att lägga ut lerduvor i sandvallen och försöka spräcka dessa. De är 11 cm i diameter om jag inte missminner mig vilket är en ok utmaning, åt det svårare hållet.

Publicerat

Ett annat tips är att lägga ut lerduvor i sandvallen och försöka spräcka dessa. De är 11 cm i diameter om jag inte missminner mig vilket är en ok utmaning, åt det svårare hållet.

Å sen är det en bra mycket roligare övning än skjuta på en tavla. Man får respons på en gång vid träff. Fast det kan ju bli tråkigt det med om man missar.

Publicerat

Självmarkerande mål är jättebra, sen tycker inte jag man ska göra det för svårt från början, det ska vara roligt. Om man bommar mest hela tiden så tappar man motivationen.

Publicerat

Jag gjorde en ställning där jag hängde en 10mm tjock plåt,

Plåten/plåtarna har jag gjort i olika storlekar för olika skills/avstånd

Där kan jag öva mängdträning utan att egentligen behöva lämna vallen under hela träningstiden.

tillverka en och häng ut, men fråga först om det är ok , alla gillar inte dessa mål pga riccochet risken!

när jag sköt på denna under förra vintern så hittade jag kulor liggande direkt under i snön så det verkar som vikten av plåten gör att kulorna tappar kraften och faller rakt ner.

En intressant sak med denna som kanske inte platsar i tråden är att det inte blev nämnvärd skillnad på avtrycken i plåten av cal 222 och cal 338.

Publicerat
  • Författare

Grymt!

Tror jag satsar på vanliga tavlor till att börja med för att se om jag systematiskt skjuter snett åt nåt håll;) lerduvor låter ju fasligt skojigt, ska köra på det längre fram..

Då längtar man till skjutbanan igen då!

Publicerat

Det går också utmärkt att skjuta på ballonger då får man också ett mål som inte ligger helt still .

//Lasse D

Publicerat
  • Författare

Hej,

Tillbaka från skjutbanan. Jag är glad att jag körde med papptavla å inte lerduva:) Det gick väl ok för att vara nybörjare. Jag träffade A4-målet varje gång iallafall... Min bästa treskottsträffbild låg på ca 12 cm och den sämsta på ca 20 - 25cm. Det är sablans vad svårt det är, men ruskigt kul!

En annan iakttagelse jag gjorde var att min sauer 202 som är min första bössa, var grymt skön att skjuta med stående. Sittandes i bänk tyckte jag det inte kändes rätt på något sätt men nu var den super!

gokväll

Publicerat
  • Författare

Har skjutit lite mer nu på 100 meter och det går väl sådär... En fråga som jag funderar på är vilken förstoring som ni gillar bäst när ni skjuter stående utan stöd? Antar att det är individuellt men vad gillar ni? Jag har har minskat förstoringen och tycker det går bättre. Är på 6ggr förstoring nu..

Publicerat

Har skjutit lite mer nu på 100 meter och det går väl sådär... En fråga som jag funderar på är vilken förstoring som ni gillar bäst när ni skjuter stående utan stöd? Antar att det är individuellt men vad gillar ni? Jag har har minskat förstoringen och tycker det går bättre. Är på 6ggr förstoring nu..

jag gillar att skjuta med diopter.

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Skyttet går inte nämnvärt framåt tyvär.. Träffar 3 skott på A4 på 100m men inte mer. Ibland blir serien bra men det känns lite slumpartat. Skulle absolut inte skjuta på ett djur utan stöd på 100m. jaja snart öppnar älgbanan, kul!

Publicerat

Härligt att du tränar!

För det mesta har man möjlighet till stöd då man jagar och ska skjuta på stillastående vilt, på löpande skjuter jag inte ett första skott med kula.

Prova knästående, eller att ta stöd mot en käpp eller liknande så blir skyttet så likt "verkligheten" som möjligt!

fortsätt öva, det kommer du ha stor nytta utav!

Mvh

Cris

Publicerat
  • Författare

Tack för uppmuntran! Är lite sugen på att testa att öva med skjutkäpp för att få lite variation, kan va kul!

Publicerat

Köp ett luftgevär och mängdträna hemma!

Du slipper att åka till banan lika mycket och kan träna när du har 5min över :)

Sedan så kanske man inte ska säga slipper om att åka till banan ,men du får fler tillfällen att släppa skott.

Publicerat

hej!

jag brukar skjuta stående på 80 metervallen (älgbanan) på lerduvor, träffa en duva på 3 skott igenom snitt, senast jag sköt. om du vill bli en bra skytt med kula så är det precis som med hagel vapen. TORRTRÄNA! istället för att köpa ett luftgevär och skjuta de där 5 minuterna, köp ett par klickpatroner och ställ dig och sikta på vad du nu har utanför huset, tex gatlampor ett träd eller liknande. (jag behöver väl knappast nämna att absolut inte sikta på människor va?) öva också på avfyrningsteknik. tiden hemma med bössan är minst lika viktig om inte bättre träning och billigare träning än på skjutbanan, i kombination med att man skjuter så klart.

Publicerat

kan tillägga at jag har skjutit 5 skott på en a4 stående på 80 m på 6 sekunder. alla skot träffade inom a4 pappret.

såg att du ville ha en referens ;)