Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drevräv i gryt

Featured Replies

Publicerat

Halloj. Tänkte höra om nån skulle vilja dela med sig lite erfarenheter.

Har en schiller som är två år, såg vid ett tillfälle i fjol att när räven gick i gryt så hängde hunn tyst kvar vid grytet 10-12 min, för att sen börja driva igen. I söndags hade han sitt längsta drev 4,5 tim och då var det tre ggr som detta upprepades, att det blir stopp vid gryt (har dom utmärkta i Astron) för att efter 10-15 min bli full fart igen.

Är det bara jag som är överoptimistisk och tror att han lärt sig att vänta en stund så kommer räven upp igen eller kan det vara vanliga tappt som händelsevis sker vid kända gryt? Har ju givetvis haft tillfällen då det blir dötappt vid gryt.

Har någon erfarenhet av något liknande?

Publicerat

Räven kan springa ut igen men jag undrar på vilket håll hunden gått när han börjar driva igen, driver han samma spår som han kom till grytet fast baklänges? Förekommer tyvärr hundar som driver bakspår!

Publicerat

Räven kan springa ut igen men jag undrar på vilket håll hunden gått när han börjar driva igen, driver han samma spår som han kom till grytet fast baklänges? Förekommer tyvärr hundar som driver bakspår!

Jag är inte alls expert på området men borde inte räven kunna springa tillbaka samma väg som den kom? Det skulle isf se ut som att hunden driver i bakspår.

Publicerat
  • Författare

Hittils har han drivit åt rätt håll, dels har det gått åt annat håll dels har jag observerat räven.

Det är ju inget problem jag har utan mest nyfiken om det är vanligt.

Publicerat

Har en schiller som är två år, såg vid ett tillfälle i fjol att när räven gick i gryt så hängde hunn tyst kvar vid grytet 10-12 min, för att sen börja driva igen. I söndags hade han sitt längsta drev 4,5 tim och då var det tre ggr som detta upprepades, att det blir stopp vid gryt (har dom utmärkta i Astron) för att efter 10-15 min bli full fart igen.

Är det bara jag som är överoptimistisk och tror att han lärt sig att vänta en stund så kommer räven upp igen eller kan det vara vanliga tappt som händelsevis sker vid kända gryt? Har ju givetvis haft tillfällen då det blir dötappt vid gryt.

Det mesta tyder på att han tappar räven ,för jag tror inte en räv kommer ur gryt så fort om den redan gått in. Har en kompis som har en hund som verkar göra på samma vis.
Publicerat

Jag håller på att läsa om allt som finns vad gäller injagning av stövare, och där läste jag på Harkila att dom först jagade in på hare så att hunden lär sig ligga kvar på tapt. För då var det större chans att den ligger kvar runt grytet ifall räven går ner, men att räven även kan lämna ganska snart efter att den gått ner eller kör ut nån annan räv som ligger i grytet . Och är då hunden kvar så fortsätter drevet.

http://www.harkila.se/kennel/injagning.htm

Publicerat

Samma sak har hänt ming två gånger denna säsong, senast i helgen. Men tror nog att jag löst fallet vid båda tillfällena.

Första gången tog ryssen upp räv och drev i ca. 20 min sedan stopp vid gryt (hon ligger alltid kvar tills jag kommer). Men när jag var på väg dit med terriern så börja hon driva igen, fortsatte till grytet o släppte in terriern som omgående fick kontakt. Räven kom ut efter ett tag och förpassades till dom sälla jaktmarkerna. Varpå jag tog upp pejlen och såg att ryssen på nytt stot still ca. 1,5 km bort. Gick dit och terriern sprängde även den räven. Min slutsats med tanke på att första grytet endast hade en ingång är att när hunden drev in räv nr 1 så låg räv nr 2 ovanpå grytet och gav sig iväg när hunden närmade sig, är ju inte direkt ovanligt att rävarna tar daglega i närheten av ett gryt. Räv nr 1 en stor tik, räv nr 2 en ungräv.

I helgen gick hon på rävslag i ca. En kilometer, sedan blev det stopp. Vi hade inte så jätte bråttom dit eftersom jag vet att hon alltid stannar kvar tills jag kommer, efter kanske 45 minuter hade vi 200 meter kvar till hunden när vi hör att hon börjar driva igen, vi forsätter till grytet för att konstatera att det är två ingångar varav den ena är väldigt uppgrävd, nog så stort att passa en stor ryss stövare, förmodligen har hon grävt sig in så pass långt att räven tyckte de var säkrast att lämna grytet, terriern fick naturligtvis genomsöka grytet för att konstatera att de var tomt. ( en stor hanräv sköts 2 timmar senare på drev).

Publicerat

Visst kan väll en annan räv ligga på grytet och dra iväg eller att hunden kör ut den ur grytet men händer det 3ggr under ett drev skulle jag som domare börja tvivla. Inget illa menat!

Vad var de för gryt? samma gryt alla gångerna?

Publicerat
  • Författare
Vad var de för gryt? samma gryt alla gångerna?

Det var två olika gryt.

Som sagt inget jag har nå problem över utan var mest nyfiken.

Publicerat

Jag håller på att läsa om allt som finns vad gäller injagning av stövare, och där läste jag på Harkila att dom först jagade in på hare så att hunden lär sig ligga kvar på tapt. För då var det större chans att den ligger kvar runt grytet ifall räven går ner, men att räven även kan lämna ganska snart efter att den gått ner eller kör ut nån annan räv som ligger i grytet . Och är då hunden kvar så fortsätter drevet.

http://www.harkila.se/kennel/injagning.htm

Dom som förordar jaga in älghundar på renar/rådjur ska jag inte idiotförklara när dom kommer med sina expert utlåtande...

EN rävhund ska jaga räv,lära sig hur rävarna för sig,inte hur en hare som har helt olikt sätt..

Har under åren haft 2 rävar som lyckats smita medans hunden varit där och dessa tillfällen har räven var på plats inom 200meter..

Ser mer ofta hundar som tappar och husse avskriver det som gått i gryt..

Publicerat

Scenario 1 ny räv som låg ovanpå eller i närhet av grytet....vanligare än man tror hänt mig skulle jagttro runt tio bevisade gånger(Spårsnö).

Scenario 2 hunden stannar till för att kolla om räven gått in eftersom den brukar göra det....forstsätter driva efter kortare tystnad.

Scenario 3 hunden kör själv ut räven, ovanligt beror givetvis på vilken typ av gryt man har.

Scenario 4 hunden får tapp och driver bakspår tillbaka....(Uteslut sjukdommar...ungdomlighet....och avliva sen)

En räv som blir driven i gryt går sällan ut är min erfarenhet...speciellt om drevet varat från en halvtimme eller längre...ligger räven oftast hela dagen.

Vanligare tidigt på säsongen att räven lämnar gryten...och de lämnar aldrig gryten om en hund är kvar utanför.

Håller helt med FC rävhundar SKA jagas in på räv.

Publicerat

Det är faktiskt väldigt vanligt att om inte räven är hårt jagad och hunden ligger nära så kan de mycket gärna gå en runda vid ett gryt för att kolla om det går att lägga sig i samt att försöka förvilla hunden med andra dofter.

Då går dom ofta precis vid en öppning och man kan nästan tro att räven gått in. Har aldrig varit med om att en stövare har lyckats vänta ut en räv ur ett gryt genom att bara ligga tyst.

Räven är så vaksam så han skulle märka om det ligger en hund utanför och bara väntar.