Publicerat November 1, 201114 yr Jag gästade Susegårdens skjutskola några timmar förra veckan och fick då bekräftat det jag misstänkt sedan tidigare: Min kolv är 3-4cm för kort. Jag använder ändå den tjockaste bakkappan som finns till min comforttec, så nu måste det bli någon annan lösning. Goda tips och idéer mottages tacksamt! Kan tillägga att min förra hagelbrakare var säkert 4-5cm kortare än benellin. Gick att skjuta med den ändå. Man anpassar väl skjuttekniken efter vapnet, men oj vilken skillnad med en kolv som passar!
Publicerat November 1, 201114 yr Jag gästade Susegårdens skjutskola några timmar förra veckan och fick då bekräftat det jag misstänkt sedan tidigare: Min kolv är 3-4cm för kort. Jag använder ändå den tjockaste bakkappan som finns till min comforttec, så nu måste det bli någon annan lösning. Goda tips och idéer mottages tacksamt! Kan tillägga att min förra hagelbrakare var säkert 4-5cm kortare än benellin. Gick att skjuta med den ändå. Man anpassar väl skjuttekniken efter vapnet, men oj vilken skillnad med en kolv som passar! Tror att Susegården regelmässigt längdar alla kolvar. Min förlängdes innan jag sköt ett enda skott (vilket för övrigt kändes rätt märkligt). Kan vara en teori om att det är lättare att rikta med en lång kolv. Själv har jag problem med min långa kolv, dels vid riktigt snabbt skytte, dels när vädret kräver lite mer kläder, speciellt om färdigställningen är med låg kolv som i nordisk trap o skeet. Kollar man engelska och amerikanska skyttetidningar med bilder på framgångsrika tävlingsskyttar, finns helt klart både långa o korta kolvar representerade, i vart fall om man tittar på avståndet mellan skyttens näsa o tummen på avtryckarhanden. Vore intressant att höra hur Du framledes lyckas med din nya kolvlängd när Du skjuter utan att ha en instruktör bakom dig och om valet av färdigställning har någon betydelse.