Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lite funderingar kring öppna riktmedel.

Featured Replies

Publicerat

Hej,

såhär efter kuljaktsäsongens slut är det dags att utvärdera vad som funkat och vad som skall förbättras när det gäller vapengarderoben.

Jag har två olika projekt att ta tag i, dels en Forester 243win som för tillfället står och samlar damm i vapenskåpet. På grund av fullbokad vapensmed, allt för frekvent jobbresande till Kina, inskolning av nästa generations jägare (han är bara 6 månader ännu) samt en viss obeslutsamhet angående vart det projektet skall ta vägen har det inte hänt så mycket.

Det andra projektet handlar om ett antal mindre arbeten på min dubbelstudsare (Merkel 141E), efter att ha använt den ganska flitigt under den senaste säsongen har några punkter som behöver förbättras utkristalliserats sig.

Efter 400-500 skott är det nu dags att justera in tryckena, de är rena men lite i tyngsta laget.

Sedan skall jag fixa till en ny stock, den nuvarande stocken är för låg t. o. m. för de öppna riktmedlena som sitter på bössan idag. Förmodligen tar jag stockmodifieringen i två steg, först justerar jag nog till stocken med en passbit så att den passar så bra som möjligt. För att sedan fixa till en helt ny stock, vilket förmodligen blir efter nästa säsong.

Att lyckas hitta en stockning som är optimal för både kikarsikte och öppna riktmedel är ju inte det lättaste, men ju mindre skillnaden är mellan siktlinjen för de öppna riktmedlena respektive kikarsiktet desto mindre blir problemet. Jag har valt ett vridmontage till båda mina kikare som är det lägsta möjliga standard montage (det går att modifiera recknagel vrid till ett ännu lägre montage men det ger någon enstaka millimeter). Trots detta är det 4-5mm luft mellan siktesbladet och kikarens mellanrör, frågan är om det är en bra idé att försöka höja de siktlinjen för de öppna riktmedlena?

Nästa fråga blir vilka öppna riktmedel man skall välja? Jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap och/eller erfarenhet för att tvärsäkert veta vilka riktmedel jag skall välja.

Valet står mellan olika alternativ;

1. Traditionella järnriktmedel, antingen "fyrkantiga" eller "afrikariktmedel (det vill säga v-format sikte).

2. Fiberriktmedel, jag har tittat en del på recknagels genomskurna riktmedel som jag gillar.

3. Ghostring, jag har ingen egen erfarenhet av ghostringsikten men det kanske är dags att prova?

Vad tror ni om de olika alternativen? Syftet är att skaffa riktmedel som funkar ut till 70-80 m.

MVH

Henrik

post-376-1145355679_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Öppna riktmedel verkar inte vara ett hett ämne här på forumet ;)

Nåväl jag har bestämt mig för att sätta på Recknagels genomskurna riktmedel med ett litet fiberkorn så får vi se vad resultatet blir. Enligt vapensmeden skall hela paketet vara klart om tre veckor det är bara att vänta tålmodigt.

Henrik

Publicerat

Fiber hade jag valt om det var min :)

Såg att Vapentidningen hade "allt om öppna riktmedel" i sista numret.

Publicerat

Det ska bli kul att se var detta slutar, öppna rktmedel är ju än krångligare än de optiska...

Min erfarenhet av öppna riktmedel är än så länge hyffsat begränsad. De jag har skjutit en del med är de som sitter på kronans ak4, ak5 samt ksp 90 och vad det gäller jaktvapen har jag skjutit en del med blasers öppna riktmedel då jag ägde en R93:a.

Min nya drevstudsare pryds som du vet av fiberoptiska riktmedel från recknagel, dessa är en ny bekantskap som hittils endast varit högst angenäm. Jag har dock inte hunnit testa dem tillräckligt hårt för att kunna ge ett utlåtande byggt på erfarenhet. Efter nästa säsong hoppas jag däremot att kunna fylla i lite bättre....

Jag räknar med att du lägger ut lite bilder och delger oss dina erfarenheter kring projektet.

Vad blir det av .243:an då?

Har för mig att du snackade om en kombination av .358W och 7mm-08AI...

Det känns som ett hett par för egen del iaf.

Publicerat
  • Författare

Hej,

klart att jag skall uppdatera er när bössan blir klar. Jag bestämde mig för att börja med att höja kolven och justera in allt till de nya riktmedlena innan jag låter tillverka en helt ny kolv.Annars handlar det mest om att justera tryckena nu när bössan gått ett antal skott. Precis som du säger känns det lite småkrångligt med öppna riktmedel, i mina ögon beror detta bara på att vi lite till mans har för liten erfarenhet av öppna riktmedel. Jag velade en hel del mellan jaktdiopter och det genomskurna siktesbladet innan jag till slut bestämde mig, vi får väl se hur det funkar när allt är på plats... Om det inte blir riktigt bra är det bara att fortsätta letandet efter de optimala öppna riktmedlena ;)

Det visade sig vara ganska struligt att hitta rätt korn trots att Recknagel har en omfattande katalog, det kommer att "fixas" till en ny kornfot på grund av att Recknagel tydligen inte har tillräckligt höga fiberkorn för att passa det valda siktesbladet...hmmm...

243:an står allt kvar vapenskåpet, Leif hade fullt upp att göra och jag har farit i skytteltrafik mellan Sverige och Kina så det projektet har ännu inte kommit igång. Sedan har jag börjat fundera på om det verkligen är ytterligare en drevjaktsbössa jag behöver, jag har ju redan både dubbelstudsaren och min 9.3x62 som fyller den nischen...  Och kvar blir då en lätt 7-08imp... vilket i  o f s kan vara intressant.

Samtidigt har jag varit iväg med gamla kollegor och beväringar och skjutit en del prickskytte övningar på senaste tiden och tvingats konstatera att jag börjar tappa stinget vilket kom som en kalldusch (för första gången har jag fått spö på skjutvallen av en före detta beväring :o). Därför börjar jag fundera på om jag skall fixa till en prickskytte 308 av den istället, och då ser kravlistan helt annorlunda ut. Men det kommer under alla omständigheter först efter det att dbs är klar.

Henrik

Publicerat

Skärpning, du kan ju inte få pisk av en gammal beväring ;) ;D

Precis som du säger är det överflödigt med tre drevbössor. En riktig precisionsrigg kamrad i .308w är ju däremot riktigt användbar!

Hur som helst önskar jag dig lycka till med dina två projekt och hoppas att du hör av dig angående slutresultatet!

Publicerat
  • Författare

Hej Kindbo,

som du förstår är det en fullständigt ohållbar situation att få spö av de beväringar som man en gång i tiden lärt prickskyttets grunder.

Tanken med det projektet är att sätta på en McMillan Sako Varmint kolv och en flutad Rem varmint profil från Border, men som sagt Leif har fullt upp för tillfället så det kommer att ta lite tid innan jag behöver ta det slutgiltiga beskedet.

Nu verkar det som att Claes Johanssons tankar kring växelsatser så som de presenterades i hans vapenrapport 2005 inte fallit i god jord hos "höga vederbörande" vilket gör att möjligheten till växelsatser finns kvar. Så kanske det blir en lösning med växelsatser, till exempel med en "prickskytte 308:a" och en lättvikts 7-08imp  ;)

När det gäller dubbelstudsaren hoppas jag få den klar inom en månad, sedan gäller det att använda den flitigt för att få en känsla för den modifierade kolven innan jag beställer en helt ny kolv. Samma sak gäller för de öppna riktmedlena, jag måste använda dem flitigt för att få en känsla för dem. Sedan får man utvärdera om det var rätt beslut att använda Recknagels öppna fiberriktmedel eller om jag istället skall prova en jaktdiopter eller "ghost sight".

Men för mig är det inte ett problem utan snarare ett stort plus, eftersom ett viktigt syfte med alla mina projekt är att lära mig nya saker 8)

Hur har första säsongen med din 358:a varit? Vad är du nöjd med och är det något som du vill ändra på?

Henrik

Publicerat
Nu verkar det som att Claes Johanssons tankar kring växelsatser så som de presenterades i hans vapenrapport 2005 inte fallit i god jord hos "höga vederbörande" vilket gör att möjligheten till växelsatser finns kvar. Så kanske det blir en lösning med växelsatser, till exempel med en "prickskytte 308:a" och en lättvikts 7-08imp  ;)

Jag läste detta också, det kanske finns en gnutta sans och reson hos beslutfattarna iaf... ;)

En dylik växelsats låter mycket trevlig! Själv är jag rätt sugen på en eller möjligtvis två växelsatser till min egen .358W. En 7mm-08imp och kanske en .22-250 med en räffelstigning anpassad för de lite tyngre kulorna. Vi får se, dyker jag på någon lämplig seven blir det nog en 7mm-08imp iaf.

Tyvärr har jag jagat alldeles för lite denna säsongen då jag har jobbat på tok för mycket. Till hösten blir det ändring på det då jag -om allt går som det är tänkt- skall in i skolans värld igen.

Jag har precis varit ute och rastat .358:an. Nya laddningar med TSX och Sierra GK höjde smilbanden då den sköt precis så bra som man kan begära av en lätt drevbössa. Annars har jag skjutit en hel del Hornady 250gr RN och de fungerar fint de med. Det enda jag funderar på att byta ut är den hårda och tunna bakkappan, förmodligen blir det en bättre bakkappa framöver.

Till hösten är det planerat en hel del jakt och då hoppas jag att få testa den nya laddningen i TSX på något fyrbent...

F.ö har jag för en tid sedan kompletterat optiken på bössan med en Zeiss 2,5-10x42. En riktigt trevlig bekantskap faktiskt!

Hoppas det går bra med dbs, den lilla erfarenhet jag har av recknagel än så länge är odelat positiv! :)

Ha dé!

Publicerat
  • Författare

Hej,

mitt problem är att gamla  L 579 forester inte precis växer på träd så det gäller att hålla ögonen öppna.

Jag har för mig att vi pratat om detta förut och precis som du har jag funderat i termerna 7-08imp, 358 win och 22-250 med tvär räffelstigning (eller kanske någon lämplig 6mm patron, d v s inte 243win).

Jag har ganska länge använt ett par Swarovski 2.5-10x42 som standardkikare på mina bössor och är mycket nöjd med denna kikare. Helt säkert är Zeiss variant på samma tema också en alldeles utmärkt allroundkikare...

Ha det,

Henrik

Publicerat
Jag har för mig att vi pratat om detta förut och precis som du har jag funderat i termerna 7-08imp, 358 win och 22-250 med tvär räffelstigning (eller kanske någon lämplig 6mm patron, d v s inte 243win).

Visst har vi det, det tål dock att diskuteras...En säkerligen användbar kombination.

Om jag ser en forester hojtar jag till! ;)

Vad det gäller zeissen har jag blivit riktigt förtjust i den och ffa i riktmedlet som jag valde. Zeiss 11:a är på väg att bli en ny favorit!

2,5-10x42 känns riktigt allround.

Ha dé!

Publicerat

Widforss har två forester i .243w med på hemsidan, de ropas ut nu på auktionen i maj.

Utropspris: 3-5.000kr rep. 2-4.000kr

http://www.widforss.se/

Publicerat
  • Författare

Tack för tipset,

nu återstår det bara att se om det verkligen är "riktiga" forester d v s L 579 eller om det är några senare mekanismer. Ola har mycket bättre koll än vad jag har på sakomekanismer men det finns en tendens att kalla alla sako i 308 längd för forester.

Henrik