Publicerat November 2, 201114 yr Hallå! Jag har en schiller hane på snart 6 månader, jag är ute mycket med han i skogen och det har jag varit ända sedan han var 8 veckor men nu på senare tid så har jag börjat vara i mer rävtäta skogar. Jag har haft 6 rävdrev och dom tre första så såg han räven och drev ner dom i backen. För två veckor sedan så fick han upp en räv kl 12 på dagen och det blev en jäkla fart, kom rakt på mig och jag sköt såklart bom, då blev det tapp men efter 10 min så var det fullt ös igen och han höll på med den i över en timme om man räknar med tappen. Jag har även haft flera hardrev som jag plockat av han på så jag vet att jaktlusten är riktigt bra. Nu till det som jag vill ha lite hjälp med, jag vill även jaga mård, björn, katt och grävling med honom och hur ska jag träna han att stånda? Har ni några bra tips? MVH
Publicerat November 2, 201114 yr Kör mycket på grävling tror jag på, även mård, tamkatter och blygförtyngda rävar. Mården borde ju vara bra för att träna hunden på träat vilt och kalla spår.
Publicerat November 2, 201114 yr Författare Kör mycket på grävling tror jag på, även mård, tamkatter och blygförtyngda rävar. Mården borde ju vara bra för att träna hunden på träat vilt och kalla spår. Jo det tror jag på också men vill inte släppa han på en arg grävling eller skadeskjuten räv innan han lyfter på benet och pissar, han är inte mogen för det än, tänkte mer på att träna med döda djur osv:) Tjäder och orre skäller han på i träd iaf, tassarna på stammen och fullt ös ;D
Publicerat November 2, 201114 yr Kör mycket på grävling tror jag på, även mård, tamkatter och blygförtyngda rävar. Mården borde ju vara bra för att träna hunden på träat vilt och kalla spår. håller helt klart med Grund där. träna på grävling, akutblyförgiftade rävar tamkatt eller att du spårar lodjur i lina. började träna min valp laika/karelare på grannnes katter redan när han var 11v och sen fick ja död på en grävling samt en eftersöks räv innan ½ året grävlingen hittade han själv och han få 2 nyp innan jag han komma och avsluta. kommer börja tränina min på ,mård samt lodjur när första snön kommit
Publicerat November 2, 201114 yr om du inte vill att den ska möta grävling nu så kan du väl fånga en i fälla å låta han skälla, eller är jag fel ute?
Publicerat November 2, 201114 yr Fortsätt som du gör sen kan du fånga en grävling nästa säsong och låta han skälla lite på den och sedan släppa den och sätta hunden på den efter en liten stund. släpp inte den där den känner till gryten bara, de är oooobra
Publicerat November 2, 201114 yr Hallå! Jag har en schiller hane på snart 6 månader, jag är ute mycket med han i skogen och det har jag varit ända sedan han var 8 veckor men nu på senare tid så har jag börjat vara i mer rävtäta skogar. Jag har haft 6 rävdrev och dom tre första så såg han räven och drev ner dom i backen. För två veckor sedan så fick han upp en räv kl 12 på dagen och det blev en jäkla fart, kom rakt på mig och jag sköt såklart bom, då blev det tapp men efter 10 min så var det fullt ös igen och han höll på med den i över en timme om man räknar med tappen. Jag har även haft flera hardrev som jag plockat av han på så jag vet att jaktlusten är riktigt bra. Nu till det som jag vill ha lite hjälp med, jag vill även jaga mård, björn, katt och grävling med honom och hur ska jag träna han att stånda? Har ni några bra tips? MVH Tror INTE du ska testa nu på fri grävling utan vänta med det tills han är äldre. Men en räv fångad i fälla eller mink eller grävling i fälla, så där kan du börja.Jag har en 8 månaders finne och han har skällt ståndskall på mink i fälla först sen nu så har han även skällt på skadskjuten räv som han själv drev innan den blev skjuten på och även på mårdhund som han hittade själv. Så nu verkar han fattat det hela. Sen är det ju en annan sak att få dom att skälla åt djur som kanske sitter i träd ,det fixa jag med min äldre stövare med att skjuta några vildkatter som hon träat. Men det är inge riktig höjdare om man har mycket vildkatt på markerna,för det blev ofta kattjakten efter det.
Publicerat November 3, 201114 yr Författare om du inte vill att den ska möta grävling nu så kan du väl fånga en i fälla å låta han skälla, eller är jag fel ute? Det skulle jag kunna göra:) men han är inte mogen för att möta grävling i det vilda än för det ser jag på han, han är lite för feg och jag vill inte börja med att förstöra hunden så jag bara kan jaga räv i framtiden, vore ju trist:)
Publicerat November 3, 201114 yr Författare Tror INTE du ska testa nu på fri grävling utan vänta med det tills han är äldre. Men en räv fångad i fälla eller mink eller grävling i fälla, så där kan du börja. Jag har en 8 månaders finne och han har skällt ståndskall på mink i fälla först sen nu så har han även skällt på skadskjuten räv som han själv drev innan den blev skjuten på och även på mårdhund som han hittade själv. Så nu verkar han fattat det hela. Sen är det ju en annan sak att få dom att skälla åt djur som kanske sitter i träd ,det fixa jag med min äldre stövare med att skjuta några vildkatter som hon träat. Men det är inge riktig höjdare om man har mycket vildkatt på markerna,för det blev ofta kattjakten efter det. Nä jag känner att det behöver jag inte för jag har inte någon bråska, har varit med på några för tidiga släpp på grävling och dem har antingen blivit dörädd eller så biter dom ihjäl grävlingarna och en sån hund vill ja inte ha hehe sen finns det såklart hundar som det går hur bra som helst för men jag tvivlar på min lille valp som sover i sängen varje natt:) Vildkatter finns det lite grann på en del av marken men jag tror jag hoppar över det Men en sak som jag funderar över jag ska fixa en död grävling och en mård och hur ska jag bära mig åt med dom tycker ni? har ni några bra övningar? MVH
Publicerat November 3, 201114 yr Hallå! Jag har en schiller hane på snart 6 månader, jag är ute mycket med han i skogen och det har jag varit ända sedan han var 8 veckor men nu på senare tid så har jag börjat vara i mer rävtäta skogar. Jag har haft 6 rävdrev och dom tre första så såg han räven och drev ner dom i backen. För två veckor sedan så fick han upp en räv kl 12 på dagen och det blev en jäkla fart, kom rakt på mig och jag sköt såklart bom, då blev det tapp men efter 10 min så var det fullt ös igen och han höll på med den i över en timme om man räknar med tappen. Jag har även haft flera hardrev som jag plockat av han på så jag vet att jaktlusten är riktigt bra. Nu till det som jag vill ha lite hjälp med, jag vill även jaga mård, björn, katt och grävling med honom och hur ska jag träna han att stånda? Har ni några bra tips? MVH
Publicerat November 3, 201114 yr Hallå! Jag har en schiller hane på snart 6 månader, jag är ute mycket med han i skogen och det har jag varit ända sedan han var 8 veckor men nu på senare tid så har jag börjat vara i mer rävtäta skogar. Jag har haft 6 rävdrev och dom tre första så såg han räven och drev ner dom i backen. För två veckor sedan så fick han upp en räv kl 12 på dagen och det blev en jäkla fart, kom rakt på mig och jag sköt såklart bom, då blev det tapp men efter 10 min så var det fullt ös igen och han höll på med den i över en timme om man räknar med tappen. Jag har även haft flera hardrev som jag plockat av han på så jag vet att jaktlusten är riktigt bra. Nu till det som jag vill ha lite hjälp med, jag vill även jaga mård, björn, katt och grävling med honom och hur ska jag träna han att stånda? Har ni några bra tips? MVH
Publicerat November 3, 201114 yr heej. fångade några grävlingar i fälla för min schiller när han va valp. funkade kannon direkt. Sedan spåra jag mycket mård med han på vinntern å det tror jag var jävligt nyttigt specielt med markeringarna. tyckte dom blev bättre i övrigt. Sen blev han mycket spårnoga av mirren. bara fått en mård för han dock. Men kan rekomendera mården stark.
Publicerat November 3, 201114 yr Min hund har bara mått bra av möta sura djur,det har gjort han bättre från första mötet till andra.. Tycker själv mårdar förstört många fina jakter dock
Publicerat November 3, 201114 yr Författare Min hund har bara mått bra av möta sura djur,det har gjort han bättre från första mötet till andra.. Tycker själv mårdar förstört många fina jakter dock Okej:) på vilket vis har mården förstört dagen? bara för att du inte velat jaga den eller hur menar du? Jag har aldrig jagat mård men det verkar kul men dock svårt. MVH
Publicerat November 3, 201114 yr Okej:) på vilket vis har mården förstört dagen? bara för att du inte velat jaga den eller hur menar du? Jag har aldrig jagat mård men det verkar kul men dock svårt. MVH Dom rör sig långt och mycket,i början skjuter man många lätta men juh längre fram på säsongen så har man dom svåra kvar,Då man värdesätter 3-4 timmarna som är ljusa, då tycker jag det är riktig nackdel med hunden ska jaga dom.. Sastsar på ha en rävhund och lohund,resten som ren bonus och har testa skjutit allt utom björn på ståndskall för han,men rävarna är så lång säsong att jag inte skulle ha "råd" med ha en hund som inte är bra på det,men istället kan jaga allt om du förstår.
Publicerat November 4, 201114 yr Författare Dom rör sig långt och mycket,i början skjuter man många lätta men juh längre fram på säsongen så har man dom svåra kvar,Då man värdesätter 3-4 timmarna som är ljusa, då tycker jag det är riktig nackdel med hunden ska jaga dom.. Sastsar på ha en rävhund och lohund,resten som ren bonus och har testa skjutit allt utom björn på ståndskall för han,men rävarna är så lång säsong att jag inte skulle ha "råd" med ha en hund som inte är bra på det,men istället kan jaga allt om du förstår. Jo jag förstår vad du menar. Jag känner att det spelar ingen roll vad det blir för något bara det är predatorer, blir det någon mård när jag inte vill det så tar jag han och släpper på räv precis som jag gör nu när han tar hare:)Det är i huvudsak räv och katt jag vill jaga men vill han jaga mård och grävling är det bara ett plus. MVH