Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

gammal ammo

Featured Replies

Publicerat

Har en hel del ammo som nog är 20+ år gammal.

Är det något jag vågar skjuta med endast tänk som mängd träning på banan.

Eller är det endast att kassera den?

Publicerat

Har en hel del ammo som nog är 20+ år gammal.

Är det något jag vågar skjuta med endast tänk som mängd träning på banan.

Eller är det endast att kassera den?

Jag har använt betydligt äldre ammunition!

Om du tänker på precisions träning så är det inte säkert att den funkar så bra, men den duger säkert till älgbanan.

Det som är viktigt är att den har varit förvarad ok så att det exempelvis inte är massa avlagringar på patronen.

Publicerat

Jag har använt betydligt äldre ammunition!

Om du tänker på precisions träning så är det inte säkert att den funkar så bra, men den duger säkert till älgbanan.

Det som är viktigt är att den har varit förvarad ok så att det exempelvis inte är massa avlagringar på patronen.

Jag tog en lånelicens på min fars kombi och fick med en påse helmantlad övningsammo av olika märken. Patroner av en av dessa modeller klickade när jag avfyrade. Testade att av fyra båda patronerna 2 gånger. Jag vet inte om det var fel på patronerna eller om de helt enkelt krävde att stiftet slog längre/hårdare och inte passade till den bössan?

Har ni förslag på vad man gör med klickande patroner för att det ska kännas 100% säkert? Det är väl knappast så att de kan avfyras helt sådär men man vill ju inte spara dem i vapenskåpet för all framtid. Lämna in till polisen eller vad?

Publicerat

Jag tog en lånelicens på min fars kombi och fick med en påse helmantlad övningsammo av olika märken. Patroner av en av dessa modeller klickade när jag avfyrade. Testade att av fyra båda patronerna 2 gånger. Jag vet inte om det var fel på patronerna eller om de helt enkelt krävde att stiftet slog längre/hårdare och inte passade till den bössan?

Har ni förslag på vad man gör med klickande patroner för att det ska kännas 100% säkert? Det är väl knappast så att de kan avfyras helt sådär men man vill ju inte spara dem i vapenskåpet för all framtid. Lämna in till polisen eller vad?

Jag vet inte om det är lagligt men du kan ju höra på återvinnigs stationen om de får ta emot dem.

Du bör inte ha dem i vapenskåpet.

Jag har varit med om att klickade patroner avfyrats i efterhand, dock inte så långt efter men man får en känsla av att tändhatten kanske är mer instabil efter att ha utstått ett /två försök till avfyrning.

ps! endast min åsikt inte så att jag har några fakta om det.

Publicerat

-"tändhatten kanske är mer instabil efter att ha utstått ett /två försök till avfyrning.

ps! endast min åsikt inte så att jag har några fakta om det. "

En tändhatt som inte brunnit av efter upprepade försök kan inte gå av alls, det städ som finns i hatten är krossat och tändsatsen har inte brunnit av eller saknas helt, (priming compund),

de gånger som en klickande patron brinner av i efterhand är det genom sk hangfires, dvs en fördrörjning på .1-X antal sekunder,

därav regeln att vänta i 5-10 min med pangen i säker skjutriktning efter ett klick. Därefter skall det inte kunna hända något ( med det sagt så vet säkert något att det trots allt gjort det någon gång) men som regel skall det inte kunna göra det.

Hanteringen av en klickad patron är ju lite efter egen förmåga,

jag brukar/de plundra klickade patroner, en tång, nyper loss kulan, ut med ev krut om det finns något i hylsan (kan i sig vara orsaken till "klicket") och sen får hylsan ett par droppar olka ner i sig, olja skall oskadligöra tändhattar permanent om jag inte återvinner hylsan,

kula o krut skickar jag på gräsmatta respektive i sopen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Detta är Norma Alaska som nog närmar sig 40 års strecket iallafall.

Publicerat

-"tändhatten kanske är mer instabil efter att ha utstått ett /två försök till avfyrning.

ps! endast min åsikt inte så att jag har några fakta om det. "

En tändhatt som inte brunnit av efter upprepade försök kan inte gå av alls, det städ som finns i hatten är krossat och tändsatsen har inte brunnit av eller saknas helt, (priming compund),

de gånger som en klickande patron brinner av i efterhand är det genom sk hangfires, dvs en fördrörjning på .1-X antal sekunder,

därav regeln att vänta i 5-10 min med pangen i säker skjutriktning efter ett klick. Därefter skall det inte kunna hända något ( med det sagt så vet säkert något att det trots allt gjort det någon gång) men som regel skall det inte kunna göra det.

Hanteringen av en klickad patron är ju lite efter egen förmåga,

jag brukar/de plundra klickade patroner, en tång, nyper loss kulan, ut med ev krut om det finns något i hylsan (kan i sig vara orsaken till "klicket") och sen får hylsan ett par droppar olka ner i sig, olja skall oskadligöra tändhattar permanent om jag inte återvinner hylsan,

kula o krut skickar jag på gräsmatta respektive i sopen.

/Christian

För tusan Christian du har svar på allt ^_^

jag hade helt enkelt inte koll på tändhattens uppbyggnad..

trodde att tändsatsen var känslig för tryck och att det gjorde att den brann av!

Du har helt rätt i att det endast tagit få sekunder eller om ens hundradelar innan en fördröjd antändning skett i mina fall.

Publicerat

Nja inte allt då,

men jag har lekt en del med tändhattar bara för att se vad som händer, "givetvis under säkra förhållanden" eller tja så där.

/Christian

Publicerat

Nja inte allt då,

men jag har lekt en del med tändhattar bara för att se vad som händer, "givetvis under säkra förhållanden" eller tja så där.

/Christian

^_^ Jag har en barndomskamrat som fortfarande hade hylssplitter i pekfingret sist jag såg honom.

Skruvstäd, spik ,hammare och lösplugg.

Också ett sätt att leka , dock inte så smart sätt :P

Publicerat

Viss erfarenhet är mer dyrköpt än annan,

jag hoppas verkligen att den ungdomssynden inte är för belastande för honom,

jag har i huvudsak alla kroppsdelar kvar och att de är hela eller fungerar. Med det sagt så är det inget annan som behöver uppleva ett enormt behov av att experimentera med slika saker.

Just det, 40 år gammal ammo kan vara ok men måste "se" bra ut för att jag skulle lägga dem i min pang.

/Christian

  • 9 months later...
Publicerat

Jag har en hel del hagel ammo 12 or . Gamla , plåt hylsor, mässingshylsor, papphylsor, purdey , winchester, gyttorp, beretta, Nike, även dansk, fransk, rysk, finsk, engelsk, spansk och amerikansk ammo

Finns det något samlarvärde i det?

Är någon intresserad?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.