Publicerat November 3, 201114 yr Jag har i dagsläget en 30.06 och jag är mycket nöjd med den, förutom när man går med hund. Jag är inne på att köpa en Tikka t3 battue, alt. En äldre bössa som jag bygger om. Problemet är kalibern, jag har fått höra att battuen kan sparka hyfsat i 9,3*62, då fick jag höra att 8*57is var perfekt, men när jag är inne på nornas hemsida så ser jag ingen större skillnad på 8*57 & 30.06. Jag vill ha en smidig bössa, med en kaliber som är bra till hundförare. Är 9,3*62 något alternativ? Är där någon skillnad på 8*57 & 30.06, som jag inte kan se på nornas hemsida? Vilken av dessa är att föredra som hundförare?
Publicerat November 3, 201114 yr 8x57 är väl en alldeles utmärkt kaliber för en hundförare, men du skriver ingenting om vad det är som gör att du inte trivs med din 30-06. Skillnaden mellan 30-06 och 8x57 som kan utläsas i tabeller är nog, som du mycket riktigt påpekar, helt marginell. 8x57an trivs väl lite bättre i kortre pipor och jag skulle tro att rekylen nog kan upplevas som mildare men om det framförallt är smidigheten du är ute efter så är väl kalibern egentligen underordnad. Om man är ute efter att undvika genomskott med tanke på risken för hunden så är nog kulvalet viktigare. Själv trivs jag utmärkt med 9,3x57 och 9,3x62 sparkar helt klart mer.
Publicerat November 3, 201114 yr Författare Det är framförallt smidigheten jag vill åt, den jag har nu är jag nöjd med, dock så är den lite klumpig. Kalibern spelar inte så stor roll utan den ska göra jobbet. Men när man kollar på t.ex. normas hemsida så är det inte stor skillnad på många av kalibrarna, vad jag kan se, det är inte förrän man börjar jämföra med 9,3 som där blir lite skillnad. Detta med genomskott beror väl mycket på kulan. En äldre 9,3*57 hade också gått bra, tyvärr är det bara Blaser som gör dom nya, tror jag iaf
Publicerat November 10, 201114 yr Är det kortare låda du vill åt eller är det kortare pipa? Vad är det som är osmidigt med .30-06 du har? Skillnaden mellan kalibrarna är marginell, utom möjligen för 9.3x62.
Publicerat November 12, 201114 yr 30-06an har ju något flackare kulbana än 8x57Js men anslaget är det inte någon större skillnad på. Som hundförare så spelar det ingen större roll med kulbananan, tror jag iaf Skall man såga pipan så är det på en 8x57a och inte på en 30-06a iaf. Den trivs bäst med en 62-63 cm pipa.
Publicerat November 14, 201114 yr Författare Det är kortare och smidigare bössa jag vill åt. 30.06 är väl inte bra i för korta pipor. Kalibern spelar mindre roll egentligen, så länge den gör sitt jobb och det hänger mestadels på mig som skytt. Nackdelen med för kraftiga kalibrar är väl att det kan göra att skyttet blir lidande med en lättare bössa. Så som jag förstått det så är skillnaden på 30.06 och 8*57 är att den sistnämnda klarar kortare pipor, eller?
Publicerat November 15, 201114 yr Författare Jag kommer titta lite närmare på Tikka T3 Battue i 8*57. Frågan är då bara vilken ammunition man ska använda, jag handladdar inte utan det är endast fabriksladdat som gäller. Är man till Norma eller finns det andra fabrikanter? Om det blir en 8*57 så är den tänkt till hundförarbössa och vakjakt på gris, så tips på ammunition som passar till det mottas gärna.
Publicerat November 15, 201114 yr Om du inte ska ladad själv får man väl prioritera det som finns att köpa lokalt för att det skall bli enkelt. Kulor som borde funka: -Norma (Oryx) -Lapua (Mega) -Sako (Hammerhead eller vad som finns för 8mm av de andra premiumukulorna de brandar om) -Rhino
Publicerat November 15, 201114 yr Sen har man även Millforce, de laddar en 175 och en 220 grains kula, så vitt jag minns och innan de tog bort infon om saken är det Sierra kulor som de laddar med. Personligen och för det fall att jag hade en 8x57 till hands hade Accubond varit en solid kandidat att skjuta med, jag skulle tro att det är allt man behöver, den kommer som en 200 grains kula och får nog sägas vara helt lagom. 30-06/8x58 ur en Tikka T3 är lite samma sak och därmed även en ren preferens fråga, personligen hade jag nog, förutsatt att jag inte laddar, vilket jag gör valt att köpa en 30-06, skälet till det är den större sorteringen av fabriksladdat, kapa pipan till lagom längd och köra med en liten/lätt dämpare, effektförlusten är minimal och pangen duger till allt. /Christian
Publicerat November 17, 201114 yr Författare Tack så mycket för tipsen. Jag har varit inne på deras hemsidor och jämfört 308/30.06/8*57 och vad jag kan se så är det inte särskilt stor skillnad, rätta mig gärna om jag har fel. Enda skillnaden som jag tror mig veta är att både 308 och 8*57 klarar av kortare pipor än 30.06, eller? En annan fråga, gör det någon skillnad om man har en tyngre kula, för om man kollar på t.ex Norma Oryx 30.06 180gr och 200gr så är det marginell skillnad på anslagsenergi, är det bara att den lättare kulan har en flackare bana?
Publicerat November 17, 201114 yr En annan fråga, gör det någon skillnad om man har en tyngre kula, för om man kollar på t.ex Norma Oryx 30.06 180gr och 200gr så är det marginell skillnad på anslagsenergi, är det bara att den lättare kulan har en flackare bana? Min uppfattning är att med denna trio av kalibrar är kulvalet mer intressant och betydelsefullt än kalibern som sådan, jo i procent tappar en 30-06 mer med kort pipa än övriga, detta kan motverkas med att man handladdar med snabbare krut eller så bryr man sig helt enkelt inte om detta, med väldigt korta pipor, dvs invid och under legal längd i Sverige så har 30-06 ingen fördel alls över de andra kalibrarna. Angående frågan om kulval är Oryx en dålig grund för att beakta kulbanor, den har helt enkelt för dåliga balistiska data för att vara en god värdemätare, exempelvis en 208 grains A-max har helt fantastiska värden ur en 30-06, letar man god kulbana med lite lagom kulvikt är det i 160-170 grains spannet man finner den bästa avvägningen enligt mig med 30-06, därtill att det finns en oerhört stor mängd fabriksladdningar med just kulor i det spannet av vikt. Nåväl/Christian
Publicerat November 17, 201114 yr Författare Tack igen, Christian. I stället för att leta på div hemsidor efter siffror som jag inte kan tyda i alla fall, tänkte fråga så här. Om jag ska ha en hundförarbössa i någon av ovanstående kalibrar, vilken kula ska jag då köpa? Den kommer främst användas till vildsvin, men även rå och älg. Jag har i dagsläget som sagt 30.06 och använder oryx 200gr, men då jag ska byta bössa så kunde det vara roligt att prova något annat.
Publicerat November 17, 201114 yr Hmmm, ja det är en svår fråga, men om du inte skall ladda själv anser jag att det är en 308 win du skall ha, massor med olika köpeskott, 168 grains TBBC om du vill ha bondat och lite hård kula, 180 grains mega och Oryx om du vill ha enklare kulor. Det enda skälet till 8x57 är om du hittar någon att ladda med, Accubond, A-frame och TSX kommer att vara allt du behöver. Iofs behöver man inte så fina/dyra/exklusiva kulor men många känner lite extra förtroende för vapnet/ammon då och det ger i sig bättre resultat. Allt detta från en man som under nio år sköt allt med 308 Win och anpassade kulor, men mest 150 grains SGK. /Christian
Publicerat November 17, 201114 yr Författare Återigen tack. Jag ska åka till handlaren i morgon och klämma och känna lite, men nu kommer jag även kolla deras utbud av ammunition, förutom Norma. Jag ska även tänka på om det kanske är dags att ta steget till att börja ladda själv. Jag återkommer säkert med fler frågor i ärendet