Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Amstaff som spårhund

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Fick erbjudandet att överta en 1 årig Amstaffhane men e osäker, den ska vara mkt barnkär och dresyrtränad, ägaren har inte tid för den helt enkelt pga nytt jobb.

Är det någon som vet om den funkar som spårhund för jag e på jakt efter en eftersökshund ren såsom blandrasig.

Tacksam för era åsiker, posetiva som negativa.

Publicerat

Är det en nära bekant borde du väl kunna göra ett spår och kolla jyckens intresse. :) borde inte vara några problem. :)

Blir dock jobbigt värre i tätningar om en sån får riktig smak för det, de är starka när de sätter hälarna i backen. :lol:

Publicerat

spår vet jag en som är riktigt bra på. eller va. nu har han inte gått på ett par år. funkar dock kalas. men med rätt stark vilja så skulle jag möjligen hålla den ifrån om möjligt att den river byten själv som vissa hundar gör.

klart trevlig hundras som är mkt vackra. stark vilja som sagt men gud så mysiga om ägaren inte är en tattare ( som man ser en hel del av i förorter tyvärr )

Publicerat

Alla hundar kan spåra! sen får man väl se lite vad de är tänkta till och avlade för, amstaff är inte avlad för spår, gratis eller ej så hade jag avstått!

Publicerat

När jag i början av 90-talet skaffade en bayrare och gick på viltspårkurs med honom som unghund, blev syrran sugen och hängde på med sin 3-åriga rottis. Det slutade med att vi bägge ställde upp på länsmästerskapet i viltspår det året. Syrran vann med rottisen :) Det skall väl tilläggas att rottisen var tränad i bruks med bla spårning av människor. Att spåra grisblod var uppenbarligen en barnlek för honom (eller han kanske spårade spårläggaren ;) ). Sensmoral...alla hundar kan lära sig spåra...vad som helst (häromkvällen såg jag på TV att det t.o.m finns hundar som tränats att spåra sedlar)...det kommer an på föraren och träningen. Sen att fungera fullt ut på skarpa eftersök...är väl delvis en annan historia...då kan det ju vara en fördel med ett viltintresse...speciellt om man vill träna hunden att vid behov kunna släppas och gå ikapp och ta skadat vilt. Så det är väl både bu och bä med amstaffen. Spåra vilt kan den säkert lära sig...men bli en bra eftersökshund...ej helt säkert.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

• 1 month later...
Publicerat

Visst alla hundar kan spåra vissa e bättre än andra, många sa till mig att ja korkad när jag skaffade en rottweiler som spår/eftersök, men dom fick på svar ¨på tal sen när jag berättade hur många djur han har missat

Publicerat

Jo det finns många fördomar, alla hundar kan bli något med en ägare med vilja och tålamod, en här på marken jag jagar på som jagar fågel kanonbra med sin amstaff :) Min stövare stöter fågel bättre än många fågelhundar här omkring sen om man är nöjd det vet man väl inte....