Publicerat November 3, 201114 yr Hej! jag har en cg 1900 med väldigt fint kolvträ,problemet är att kolven är mera sliten och ljusare på vissa områden som främre delen av kolven och undersidan, jag undrar då hur jag får bort detta? måste man slipa ner hela kolven eller räcker det att rugga upp ytan och sedan olja in? vill även ha en mörkare ton på kolven, tacksam för tips på oljor och hur man bäst går till väga Mvh Henke
Publicerat November 3, 201114 yr Bäst resultat blir ju naturligtvis att göra det ordentligt,dvs slipa ner kolven och göra en grundlig oljeboning,med ev.lite bets i botten. Men samtidigt är det ju ett ganska omfattande jobb som tar några veckor. Inget direkt att ge sig på mitt i säsongen kanske......... Testa att lägga på en vanlig linoljebaserad olja........eller blanda själv kokt linolja,rå linolja och terpentin i blanding 60/20/20,bättrar säkert på kolven, men att få bort färgskiftningarna kan kanske kräver nerslipning.
Publicerat November 4, 201114 yr Författare Bäst resultat blir ju naturligtvis att göra det ordentligt,dvs slipa ner kolven och göra en grundlig oljeboning,med ev.lite bets i botten. Men samtidigt är det ju ett ganska omfattande jobb som tar några veckor. Inget direkt att ge sig på mitt i säsongen kanske......... Testa att lägga på en vanlig linoljebaserad olja........eller blanda själv kokt linolja,rå linolja och terpentin i blanding 60/20/20,bättrar säkert på kolven, men att få bort färgskiftningarna kan kanske kräver nerslipning. ok då får det nog bli ett projekt till våren, ska pröva det där med lin olja nu i alla fall. tack