Publicerat April 18, 200620 yr Hej Jag sitter och småsurfar och har hittat en Tikka Allweather 695 för en 6500:- ??? Då börjar undringarnaa gå. Den finns inte på någon hemsida. Vad skiljer den från Sako 75 och Tikka T3? Kan inte internet hjälpa kanske kunskapen i forumet kan förklara. Tacksam för råd.
Publicerat April 18, 200620 yr Det är föregångaren till T3. Byggd på sakofabriken, samma tryck som sako tex men i övrigt som tikka. En mer gediget byggd bössa än t3 och ett fynd idag. Köp!
Publicerat April 18, 200620 yr Om du vet hur en tikka t3 ser ut och känns...? så är 695:an mindre plastig och käns mer gedigen. enligt mig så är T3:an ett steg tebax. Har en 695 och är väldigt nöjd...... skjuter oxå som en gud med norma oryx. Vilken kaliber är den i? Skillnaderna har jag inte så stor koll på men...... -sako går att plundra i säkrat läge, det går inte med tikka. -sako har kryss magasin, tikka rakt magasin. -samma trycke.... direkt tryck. -där slutar mitt kunnande om skillnaderna. Om den är i en kaliber du vill ha skulle jag slå til med en gång. Lycka till om det blir köp //tt
Publicerat April 18, 200620 yr Författare Ja det är det som är problemet. Det är en 6,5. Det är det jag har men jag är på jakt efter något lite större och snyggare. Typ 300 WM eller 308, 30-06. Nu har jag precis börjat kolla så jag har inte kommit ut och provskjutit än. 6,5 är arvegods från far så den vill jag inte gärna skiljas från & så trivs vi. Jag får titta vidare. Men då finns en ny modell att bevaka.
Publicerat April 20, 200620 yr Som tidigare nämnt, en gedigen och mycket välskjutande studsare. Just när det gäller precision är det inte många bössor som rår på Tikka. Jag har själv en Tikka 695 Master 6,5X55 och det är den hittills mest tätskjutande studsare jag ägt eller provat. Välbalanserad och med låg tyngdpunkt, fungerar mycket bra för frihandsskytte och viltmål. 695 är namnet på den längre lådan för 6,5X55 och uppåt. 595 heter den kortare lådan för patroner av .308 längd. Absolut ett bra köp. mvh Danne