Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Licenstanten krånglar

Featured Replies

Publicerat

Jag har en licensansökan inne på en Mauser Obendorf i 10,75x68 och idag ringde licenstanten. Tyvärr tog hon mig med överaskning och mina svar blev därefter.

Hon är tveksam till att jag skall ha mitt 6e vapen, vilket är mitt 4:e klass 1 vapen. Jag motiverade med älg och björnjakt samt jaktresor till Afrika (om det nu kommer att ske). Hon tyckte att den 358-pipa som för närvarande ligger hos Robban M skulle räcka till älg och björn och jag som var lite paff hade inte riktigt förberett argumenten. Hon menade vidare att jakt utomlands inte var motiv till vapeninnehav i Sverige och det är just det min fråga gäller.

Kan man alltså inte motivera innehav av ett jaktvapen med att det skall användas på resor?

Jag bad henne om lagrum och hon skulle återkomma, men jag har inte hört något än.

4 klass 1 vapen låter kanske mycket, men 2 skall säljas (8X57 och 300WSM) så fort Robban är klar med pipan :blush:

Sen har jag ju ett vapen inskaffat och förvarat på en annan kontinent, men det hör inte hit :lol:

Publicerat

Det är ju en ypperlig bössa för älg, björn och vildsvinsjakt du hittat! Jan Åkerman kallade den "dödens synrör" och han sköt en hel del älgar...

I RPS allmänna råd står det att jakt utomlands inte ska motivera för innehav i sverige. Detta är dock rent nonsens - vi är tex med i EU numera och vad säger man till den som är bosatt i tex malmö och bara jagar i danmark? Detta har påtalats för RPS och jag tror de tar bort detta - allt annat vore fel.

För en sjätte bössa krävs inte särskilt mycket motivering, mest en välkomponerad vapengarderob mht till den jakt man bedriver och vill bedriva. Om du har en 300 WSM,8x57 och 358 så fyller en 10,75x68 sin plats med en tung, grov kula i låg fart för tex jakt där skotthållen blir korta, särskilt som du väl inte ska borra den utan använda endast öppna riktmedel? M98 med sin kontrollerade matning är ju också att rekommendera för tex björnjakt.

Att du ska ha den till älg och björn OCH till jakt utomlands, spelar ju ingen roll, även med handläggarens sätt att se på saken. Skulle hon säga nej ändå får du antingen överklaga (säg till så kanske vi kan hjälpa till) eller sälja en annan bössa om du vill det ska gå fort. Du kan också be henne kontakta oss så yttrar vi oss.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret!

Nu föll det hela så väl ut att licensen damp ned i lådan igår. Hurra!

Efter en hel del letande hittade även jag skrivningen om att behovet skall vara kopplat till jakt i Sverige. Kan vara något för förbundet att jobba med om tid ges.

Såhär i efterhand inser jag att jag la alltför lite tid på motiveringen. Tidigare har det aldrig varit några problem, men i fortsättningen skall jag vara mer nogrann.

Dessvärre är lådan redan borrad, men det skall jag försöka åtgärda. Idag sitter det en underbar liten jaktdiopter på vapnet. Någon kikare blir det definitivt inte.

Publicerat

Som sagt så är den bollen redan i rullning. Och då vet du att det gäller att motivera vapen nr 5 & 6 numera. Ju mer desto bättre.

• 5 months later...
Publicerat

Har raderat samma inlägg två gånger i dag.

Vänligen läs reglerna för denna arean!

Mvh,

Admin

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.