Publicerat November 4, 201114 yr Nya "bekymmer". Har alltid kört med lees case length gague och tycker det har funkat bra. Men ser nu att dom inte finns i kalibern. Hur göra då? Vilka har hylstrimning i 6xc? Vad behöver man?
Publicerat November 4, 201114 yr De länger sig knappt, du behöver ingen längdsvarv, (tror jag) före det att hylsan är kass, runt 4-5 omladdningar verkar de klara av, sen är tändhattslägena kassa. Men vilken Hornady svarv, eller annat märke som helst klarar av att sköta längdsvarvningen. /Christian
Publicerat November 4, 201114 yr Jag såg något förslag på att låta lämplig person svarva ner ett Lee 243w verktyg till rätt mått för 6xc, vet dock inte hur det gick med detta.
Publicerat November 4, 201114 yr Jag såg något förslag på att låta lämplig person svarva ner ett Lee 243w verktyg till rätt mått för 6xc, vet dock inte hur det gick med detta. Mitt förslag Har dock inte hört att arbetet gjorts än. "Borde" vara en baggis.
Publicerat November 4, 201114 yr Jag kör med wilson hylstrimmer till mina xc hylsor och gör det förövrigt till alla mina kalibrar. Köp ett 243 verktyg och be nån svarvkunnig människa fixa till rätt mått på den. Christian: Du måste fått tag i ett mycket dåligt parti hylsor, dom första hylsorna norma gjorde för xc var riktigt dåliga=stort t-hatts läge.. Mina test hylsor har jag laddat om ca:25ggr, nu är dom från det att norma gjort om tillverkningen på sina hylsor till xc. mvh christer
Publicerat November 4, 201114 yr Jae... Jag skulle ju ha hjälpt Marcus med detta men jag har ju inte varit hemma. :-/ Skall fixa detta så snart jag har tid sas vilket förhoppningsvis blir nästa helg om det inte skiter sig. ;-) Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat November 5, 201114 yr De länger sig knappt, du behöver ingen längdsvarv, (tror jag) före det att hylsan är kass, runt 4-5 omladdningar verkar de klara av, sen är tändhattslägena kassa. Men vilken Hornady svarv, eller annat märke som helst klarar av att sköta längdsvarvningen. /Christian blir det så med th läget när man kör max eller över max.
Publicerat November 5, 201114 yr Tror också att det finns något sämre parti med hylsor jag har en 50ask som gått runt 20 ggr. utan att visa tecken på slappa hattlägen dessa är längdtrimmade 2-3ggr. Mina är skjutna med 105gr berger Vo915 laddat med 1211 hade en tanke att använda Lapuas 6,5x47 hylsor men har inte blivit av då Normas fungerar helt ok. Dock vet jag dem som omformat XC hylsor till 6,5x47 och dem är inte lika starka som Lapuas. BTW. Åker mot maddog land strax för lite XC VS 6,5x284
Publicerat November 5, 201114 yr Allt är möjligt i landet förbi maxladdningar, men så är inte fallet med dem hylsor jag anser ha slappa lägen. Kan det vara som så att man helt enkelt har olika åsikt om när det är för slappt. De 15-talet hylsor jag har drivit väl långt förbi max, har jag kasserat, övriga är faktiskt hanterade med laddningar under Normas max-data. Om det är en dålig batch, nja det tror jag inte, men jag kan inte svära på det, det är frågan om 100+50+120 samt 300 köpta eller förvärvade hylsor, en total om 570 hylsor ung, så det är en stor spridning på hylsornas ursprung, nej jag har inte blandat samman dem eller på annat sätt klyddat till det. _________ För egen del o då oaktat att jag kör med en tändhattslägesbrotch från Sinclair finner jag att th:lägena på Norma hylsor är "kletiga" med brist på ett bättre ord, man har helt enkelt dålig känsla/kontroll vid sättnigen av den, med Lapua och då särskilt med små hattar, har man total koll o känsla med samma utrustning och förutsättning. För egen del förstår jag inget av det. Lars/Maddog roa er ni, det har ni förtjänat. 20+ omladdningar på en hylsa som går så hårt som en XC? Det låter väldigt mycket och är snarlikt bänkskyttarnas hantering av laddande o hylsor. /Christian