Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min båge exploderade..

Featured Replies

Publicerat

-"Min båge exploderade helt plötsligt i ansiktet!"

Detta är något man inte allt för sällan får höra, även av dem som skjutit båge ett tag.

Att en båge "exploderar" är till absolut största del handhavandefel!

Titta på denna film och se till att inte greppa bågen för hårt eller släppa ner den "fel" med fingrarna:

Möjligt att denna film varit uppe tidigare men då är det dags för en påminnelse! :)

Publicerat

Bra att belysa!

Tänk på det nästa gång du utmanar polaren att dra upp Din båge...

Värt att nämna är också att en välkänd handlare/serviceman blev av med

halva ringfingret rätt nyligen,detta pga att ägaren satt ihop bågen fel.

Vilket resulterade i att bågen blev en stor råttfälla!!

Publicerat
  • Författare

Nämen, vem är det som fått fingret amputerat??

Publicerat

Nämen, vem är det som fått fingret amputerat??

Gärdhem archery!

Jag kan inte återge den exakta historien,men i det stora hela var det så.

Publicerat

en så länge luktar den ringfingerstoppen Babian hane

det gick inte bra med den men som tur är det är bara 1.5cm som är avklipt och jag skjuter ju med pekfinger

i alla fall var det ett Beer båge som hade kabel i cämmen åt fel håll så när jag tag den ur väskan och la handen på camen small det till

ringfingerstopp flög upp till taket

kompisen till killen bytteMODULL???????????????? OCH SATTE BÅGE I PRESS ????????????????????????????

KABEL VAR ÅT FEL HÅLL?????????????????????????????och la halvvägs i spåret

det intressanta är att killen som kontaktade Beer fick svaret-de hade ingen auktoriserad verkstad och Beer så till honom att det är bara KIH som var auktoriserad att ta hand om BEER bågar

jag tyckte synd om honom och tag båge in trots att båge är inte köpt hoss KIH Archery eller hoss mig

samma sak hände före 2 veckors sen när Martin Archery ringde och frågade om jag kan fortsätta att ta hand om deras bågar

folk ringer från Sverige och klagar att de kan inte få hjälp med sinna bågar -de är inte köpta hoss mig eller KIH

Tror inte att det är Davids kunder utan det handlar mest om andra hands bågar eller såna som är köpta på Ebey ,osv

i detta fall köpte killen begagnad båge på blocket

felet med Beer bågar är lägre inköps pris och inte kvalitet-darför är de biligare

de är ju hur bra som helst precis som alla andra bågar idag

har faktist aldrig sätt min bästa vän skjuta så bra som med den nya Beer

i alla fall

från och med idag tar jAG INTE IN BÅGAR SOM ÄR INTE KÖPTA HOSS ANDERS ELLER LASSE

ÄVEN DÅ KOMMER JAG ATT KONTAKTA BÅDA INNAN JAG TAR IN DERAS BÅGAR

nu får det vara nog

är du ute efter en "värsting paket båge"ring inte till mig

jag har minna kunder och min tid lägger jag på de och de köper ingen paket båge utan det jag har provat och vet att det funkar

det är killar som ska vara med oss fullt ut hela vägen

är de nöjda då vet jag vad jag kan rekomendera för grejer för andra

jag är ingen jävla expert men det är just de här killar som lär mig-de är mina experter

de som har handlat bågar hoss KIH kommer att få hjälp med allt som vanligt-med de är jag extra noga för att de ska vara nöjda-så har jag lovat Kent och så kommer jat att göra

resten får fråga efter hjälp på blocket där de köpte sinna bågar

har man inte råd att köpa riktiga grejer då är det lika bra de håller på med courling eller pingis

´

de måste fatta en gång hur alvarigt är det med bågar och jakt

en pilbåge är ingen leksak

man jagar ju med den

LITE FÖR NYBÖRJARE:

80%är kunder som köper sina bågar på blocket ringer varje dag och klagar att de kan inte träffa ett ladugård trots att deras bågar ät inskjutna med laser och ska vara hur bra som helst att jaga med????????????

LASER är grund inställning och även den passar inte alla bågar

På Alpine skiljer det1cm på hyllan mellan laser och den riktiga inställningen

allt hänger på pilens spine och siktfönster på båge för att inte snacka om cam system

och en gång till för all framtid

alla kan köra Toyota Corolla men få kör Formel 1

så är det med bågjakt

jagar du med hagel det innebör inte att du kan jaga med pilbåge-så enkelt är det

komm gärna och prova men tro fan inte att det är så lätt att jaga med båge

är man inte 100på det att offra allt för bågjakt ,precis som vi "gammla "har gjort hela sitt liv då är det lika bra att inte börja alls

de som är seriösa får hjälp hela vägen resten får leta efter annan hobby

det att byta bågar varannn månad -är bra för min verksamhet-men det vill jag inte

hellre 5 killar per år som går hela vägen och blir riktiga bågjägare

tror ni eller inte jag har haft en enda kund som har fixat riktig pilfång innan han köpte båge

resten håller på med allt möjligt och fattar inte hur viktigt är det att ha ethafoam eller annan bra pilfång

de är precis som flesta kroknäsor i den här landet

kör BMW mitt i vinter med sommar däck på-de har ju inte råd för vinterdäck men det måste ju vara en BMW

som ASSAT så en gång det är kvalitet och inte kvantitet som är viktig med bågskytte

och detfinns inga gänvägar

träning är allt-då måste man har en riktig pilfång

har man talang då har man inga problem att träffa en snusdosa på 25m efter en vecka med båge i handen

det hjälper inte att byta bågar,pilar ,sikte och allt annat om man känner att det funkar dåligt

visst kan man ha åsikter om vissa grejer och bytta de men det blir inga enorma förbättringar

det gör man mest för att man vill ha nyare grejer och att det är ju kul

jag öppnar nästan allt jag köper in bara för att jag är nyfiken och vill prova och vill inte att någon av killar i gänget köper skit grejer

klart det kostar men om man är inte berädd att ta smällen då ska man inte hålla på med bågjakt

köper du biliga grejer -det blir aldrig bra

satsar du max 13000 dåhar du allt som behövs-så ekelt är det

ps

Henke jag är näre i Åsa och ska jobba i 2 månader nu tre dagar i veckan

du måste komma och se min nya hemmbygda 3D stabben-ring så tar jag den med

det kommer att bli mycket snack om den-jag lovar dig

jag måste ta patent på den :lol:

du vet,efter den kursen i Lindome ska alla tavelskyttar ha Blazer fenor när de skjuter inomhus på 18m-ingen kalkon fena längre

det att vi har användt den i hur många år som helst har ingen betydelse-vi är ju dumma och kan inte skjuta pilbåge :lol:

nu ringer de och ska förklara till mig hur bra är Blazer fena???????????????????????????????????????????????????

nu är den som är bäst för tavla på 18m bara för att en kille från USA så det på kursen där i Lindome

det att den fena funkar inte alls bra på korta hål utan Bohnings Helix fjädrings jigg vet de inte än

då byggde jag en tavel stabb just för att driva med de ,med Blazerfena som teman men så klart ska G5 vara med

men faktum är att den funkar bättre en många dyra tavel stabbar

du kommer att skratta-jag lovar dig :lol:

'

Publicerat

hade faktist två Quest bågar som "exploderade denna vecka"

en kille (Berit :wub: blir skadad i ansikte)

på den ena båge har speed studs klipt av strängen ??????????????????????????????????-ny båge

på den andra lätta pilar-kabel gick av-ny båge

det gick jävligt bra för Quest killar denna veckan-total fiasko

men faktum är att de speed studs har jag satt på hur många som helst andra bågar och inte en jävla klagomål

bågar blir faktist 10 fot snabbare

min egen började slita ut strängen pga att jag har skjutit 5grains pilar men innan funkade det hur bra som helst i två år trots att den var aldrig vaxad(vill se hur länge den håller)

och nu klippte den ´speed studs till strängen på G5 egen båge-??????????????

undrar vad de svarar på det här-G5 menar jag

Publicerat
  • Författare

köper du biliga grejer -det blir aldrig bra

satsar du max 13000 dåhar du allt som behövs-så ekelt är det

En nybörjare köper inte grejer för 13.000:- för att testa och se om bågskytte/bågjakt är något för honom eller henne!

Nu finns det faktiskt färdiga paket, från bland annat PSE, som håller hög standard till ett riktigt bra pris.

Paket som håller länge oavsett om man ska bågjaga seriöst eller skojskjuta lite i trädgården, och detta till mindre än hälften av det du skrev!

Visst, efter ett tag så kanske man byter ut något, tex siktet eller pilhyllan, men inte för att det inte funkar utan för att man kanske vill ha något fräckare.

Stora drakar som PSE har inte råd att skicka ut skit, då är man snabbt längst ner på stegen!!

Publicerat

En nybörjare köper inte grejer för 13.000:- för att testa och se om bågskytte/bågjakt är något för honom eller henne!

Nu finns det faktiskt färdiga paket, från bland annat PSE, som håller hög standard till ett riktigt bra pris.

Paket som håller länge oavsett om man ska bågjaga seriöst eller skojskjuta lite i trädgården, och detta till mindre än hälften av det du skrev!

Visst, efter ett tag så kanske man byter ut något, tex siktet eller pilhyllan, men inte för att det inte funkar utan för att man kanske vill ha något fräckare.

Stora drakar som PSE har inte råd att skicka ut skit, då är man snabbt längst ner på stegen!!

en nybörjare kommer och lånar en båge några veckor och provskjuter ensam i lugn och ro

köp hellre begagnad riktig båge

• 2 weeks later...
Publicerat

Tjenare!! Kan säga med en gång att mina kunder får all den service dom kan få om det är nått problem. Jag hjälper även dom som inte har köpt av mig, och det händer ganska ofta det att folk kommer in med bågar dom inte köpt av mig. jag har faktiskt inte haft en ända kund som haft någon båge som exploderat. Förutom en gjorde torrsläpp hemma i vardagsrummet fast jag sagt till att man absolut inte fick göra detta. Men som sagt jag ger alla mina kunder fullständig service. Skulle aldrig skicka någon till nån annan om JAG själv kan lösa problemet.

Mvh David

Publicerat

Tjenare!! Kan säga med en gång att mina kunder får all den service dom kan få om det är nått problem. Jag hjälper även dom som inte har köpt av mig, och det händer ganska ofta det att folk kommer in med bågar dom inte köpt av mig. jag har faktiskt inte haft en ända kund som haft någon båge som exploderat. Förutom en gjorde torrsläpp hemma i vardagsrummet fast jag sagt till att man absolut inte fick göra detta. Men som sagt jag ger alla mina kunder fullständig service. Skulle aldrig skicka någon till nån annan om JAG själv kan lösa problemet.

Mvh David

Sa han som rekommenderar Fobs...... ;)

Publicerat

Sa han som rekommenderar Fobs...... ;)

FOBS is the shit:-) inget fel med dem. använde dem när jag va i afrika och det gick super:-)

• 2 months later...
Publicerat

Det är nog helt riktigt iofs.

Själv så hade jag tur och lyckades byta till mig en hyfsat vettig begagnad båge för en kostnad av ett par tusenlappar, detta var mer tur än skicklighet eftersom jag inte hade en aning om vad jag egentligen bytte till mig.

Efter att inte ha träffat någonting så åkte jag till Gärdhem och fick en kort kurs som gjorde att jag fick grunderna till att kunna öva lite själv här hemma och - inte minst - en ordentlig översyn och riktig injustering på mina prylar så att de passade för mig som användare.

Trots ett riktigt bra pris så kostade detta mer än vad jag hade gett för hela min utrustning men efter detta så blev bågskyttet ändå meningsfullt på ett helt annat sätt och det var först efter detta som jag kunde ta ställning på ett rättvist sätt om det var något som kändes vettigt för mig att pyssla med eller inte.

Idag - med små men dock nya kunskaper i bagaget - så skulle jag aldrig köpa en postorderbåge, bågskytte är så otroligt mycket mer komplext än vad man som utomstående anar att man helt enkelt måste ha hjälp av någon som riktigt kan detta bara för att överhuvudtaget komma igång på rätt sätt...