Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Cylinderbössa mot kombi?

Featured Replies

Publicerat

Går i djupa tankar nu när man varit hemma en dag med barnen för höstlov. Tankarna har nog iof. funnits ett tag och det handlar om att "ersätta" en av mina kulbössor med en kombi.

Det händer titt som tätt att man hamnar i situationer vid pürsh och vakjakt där en hagelpipa skulle komma till användning.

Eftersom det är en jaktform som jag kanske mest bedriver så vore det dumt att inte försöka åtgärda de saker som inte fungerar 100.

Idag har jag en Tikka 690 6,5x55 och en "orörd" Husqvarna 146 9,3x57. Tikkan används idag till all form av kuljakt och 9,3:an har efter montering av en Houge-kolv, precis fått sin premiärsväng på ett trångt pass på älgjakten.

Tanken är att byta ut Tikkan mot en välskjutande kombi i en klass 1-kaliber, som primärt ska agera ett kulvapen med möjlighet till ett hagelskott. Har ett objekt som skulle kunna fungera. En äldre Simson BBF i kaliber 6,5x57r. Har efterforskat en del och det verkar som att just modellen och kalibern verkar vettiga. Samtiigt som detta sker är det tänkt att utrusta 9,3:an med ett Aimpoint. DÅ klarar jag all form av drevjakt med den. På sikt kanske det ska montera någon form av kikarsikte även på denna..

Frågan är då vad jag kommer att avstå när Tikkan byts bort mot en kombi? I de bästa av världar skulle förstås jag behålla Tikkan för garderoben är inte full, men tanken är att hyfsat hålla jaktkontot konstant.. (officiellt) ;)

Sen är blir det mer och mer uppenbart att tiden inte medger långa pass på banan som man drömmer om. Skjuta månadstävlingen m.m. Den tid jag har på egen hand, jagar jag hellre än ligger på banan. Så Tikkan kommer inte till sin rätt fullt ut. -_-

Jaktformerna är alltså smyg och vakjakt efter allt vilt som jag har häromkring, framförallt rå och räv, men även gris och kanske älg. Dessutom håller dov och till viss del kron att etablera sig i trakten. Jag har även planer på att jaga toppfågel i vinter. Kikarn är en SuB 3-12x50.

Jag kan komma på detta som ligger kombin i fatet:

- Tillgång och kostnad för ammunition, framförallt övningsplugg. Handladdning kanske är ett måste på sikt.

- Inskjutning och samskjutning.

- Skjutteknik, idag skjuter oftast liggande eller sittande med ett par Harris-stöd. Med kombin blir det annat.

- Mer komplicerat med kikaren och fästen.

Är det något som jag förbisett som ska med i vågskålen? :D

mvh/Må

Publicerat

Jag jagar ungefär som du och använder ofta min extremt välskjutande Merkel 210. Ibland även vid toppfågeljakt, då jag exempelvis skjutit överflygande orre med hagelpipan. Dock skulle jag inte välja 6,5x57R. Det är svårt att finna ammo och en del ammo uppfyller inte klass 1. En av mina jaktkamrater har en drilling i 6,5x57R, och den stabiliserar inte alla kulor. Skulle vi får ett blyförbud är 6,5x57R den första kalibern som faller för strecket. Kräver man inte mer betalt än för en klass 2 kombi, så OK; inte annars. Och uppfyller den inte kraven för klass 1 kanske du i alla fall vill skaffa ytterligare ett vapen...

Publicerat

Ap ap ap nu långskånk... Tänk efter.

Gör dig INTE av med Tikkan (i nuläget iaf). Glöm klass 1 för en stund.

Köp en äldre BRNO eller Tikka M70/77 med 5.6x52R och känn dig för. Om ni inte fått en grisexplosion sista veckan så känns just klass 1 en smula onödigt, just nu. De ovan nämnda fabrikaten kostar småskit i klass 2, vilket bör kunna medge utrymme för att skaffa en utöver de kanoner du har idag.

Dvs utvärdera vapentypen nån säsong eller två. Finner du det lika bra som du tror nu, fine, kräng den kombin och Tikkan för att köpa dig en lite finare kombi i klass 1, lämpligen i 7x57R eller ännu hellre 8x57IRS (ja, jag gillar den).

Jag tror du skjuter dig ett skapligt hål i foten om du handlar enligt dina tankar just nu, och det hålet är nog inte helt lättreparerat.

Inga OM, inga MEN. Lyd mig :P

Publicerat
  • Författare

Ok gubbs!

Ska mig en funderare ang detta med kalibern. Men en klass-två känns inte aktuellt, skulle känna mig "stympad". Kan då ge mig f-n på att det kliver ut en gris eller en älgkalv. :blink::P

Förvisso har jag en Brno i 5,6x52r i bekantskapskretsen. Kanske kan låna den och testa lite (med Tikkan på ryggen.. ;) )

Tolkar dig Bohman som lite tveksam till konceptet i stort.. Smyg och vak med en BBF (BBF låter bättre än kombi. :rolleyes: )

/Må