Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjursolycka

Featured Replies

Publicerat

Rådjur 2011-11-03

Kontaktman ringer 14,30 ett rådjur har blivit på kört vid vid utkanten av stan och sprungit in mot ett villa område efter kollisionen haltar hårt på bakbenen sitter i möte så jag kan inte komma loss tidigas 16,00 kontaktmannen ska kolla med någon mer om han kan lösa det. När jag åker hem så ringer en annan kontaktman och undrar om jag kan lösa det ok det fixar jag men jag måste ha skott tillstånd inom tätbebyggt område så kontaktmannen undra om jag kan åka bort och se om rådjuret ligger i närheten då det var en rejäl smäll och behövs skott tillstånd så får vi lösa de. Hittar olycksplatsen direkt väl utmärkt går runt så jag går från villaområdet mot olycksplats stöter rådjuret när jag är 20 m från olycksplatsen haltar hårt.

Djuret går över en väg upp för en slänt mot E4 ringer Kontaktmannen och meddelar läget inga problem med att skjuta tillstånd fixat plus att bara är skog fram till E4 så risken att rådjuret ska gå tillbaks till villa området inte är stor. Så hem och hämta bössa frugan står i dörren och ska ut med Zäpo säger till henne på med reflexväst du får vara hundförare. Åker ner dit jag såg Rådjuret gå in vilket är ca 500 m från hemmet. Sätter på mig den nya pannlampan från Grund nr 4 i ordningen haft problem med de 3 tidigare och va fan händer lampan tänder jag men slocknar lika fort igen så nu gick lampa nr 4 åt helvete :angry: så köp inte Grunda lampa. Har hand lampan i näven så det går att ha i vänster näven när jag letar plus att frun har en lampa i näven. Går ca 150 m ser ett par ögon glittra i gräset. Djuret har väldigt svårt att gå så en hagelsmäll förkortar lidandet. Fattar inte att djuret kunde gå ca 500m från olycksplatsen med hela bak partiet sönderslaget. Men har fått en ny hundförare :D frun var med för första gången och vi har hållit ihop sedan -79 började jag -78 så hon har haft chansen genom åren.

Grundas lampor (Kinaskit) :angry: har gjort sitt så nu får de ordna något annat till mig.

Ett misstag var att jag inte fixade tillstånd och hade bössa med mig men inge trodde att djuret levde då den hamnat under bakhjulet på en liten lastbil bilen bakom såg hela förloppet och djuret hade mycket svårt att gå hade räknat med att kunna sticka det med kniv.

Tråkigt var troligen kiden från en get som blev påkörd för ett par dagar sedan i samma område.

Varit lite för mycket rådjur sista tiden just de här djuren känns som de är lite mina rådjur. Matar under vintern i trädgården och följer dem året runt. Då man ofta ser dem i närområdet när man är ute med hunden.

Lasse

Publicerat

Gott jobbat!

Publicerat

LB- bra jobbat,

visst är det tråkigt att behöva uppleva att hemma råisarna, vägrar order fuldjur, de är ju så satans fina att se på,

går åt på så simpla sätt.

Antigen att man jagar på den, om man inte som jag har bekymmer med trädgårdsrådjuren eller att de får dö av hög ålder/predation,

men inte under en lastbils bakdäck....

Nåväl,

bra jobbat.

/CHristian

Publicerat

Bra att det löste sig med skotttillstånd o eftersök! men varför säger ni fuldjur ????? finns det nån orsak? :(

Publicerat

Det är en fråga du får rikta till en del prominenta stövarjägare som skriver här.

Men det är tydligen deras vedertagna benämning på rådjur.

/Christian

Publicerat

Bra att det löste sig med skotttillstånd o eftersök! men varför säger ni fuldjur ????? finns det nån orsak? :(

Beror på vad för hund man jagar med..

Får inte hunden jaga rådjur så blir det "fuldjur" för den hunden o oftast för hundens husse oxå.

De är vackra djur helt klart !

Publicerat

Beror på vad för hund man jagar med..

Får inte hunden jaga rådjur så blir det "fuldjur" för den hunden o oftast för hundens husse oxå.

De är vackra djur helt klart !

okej jag fatttar i stället för fel djur så blir det fuldjur ;)

Publicerat

För min tax är det ett findjur men för weimaranern ett sk fuldjur. :)

Bra jobbat L-B, spännande att höra om frun följer med igen i framtiden.

Publicerat
  • Författare

För min tax är det ett findjur men för weimaranern ett sk fuldjur. :)

Bra jobbat L-B, spännande att höra om frun följer med igen i framtiden.

Glöm det troligen en tillfälighet hon ska hålla sig i köket. :wub:

Lasse

Publicerat

Enligt Stefan (Wizzie) så lär ju inte risken vara så stor. Vi sitter i jaktstugan och pratar om rådjurjakt. ;)

Publicerat
  • Författare

Enligt Stefan (Wizzie) så lär ju inte risken vara så stor. Vi sitter i jaktstugan och pratar om rådjurjakt. ;)

Han har ju träffat henne så han vet vad hon tycker hälsa honom sitter vid burken han fixade. :D

Lasse