Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inskjutning efter framflyttning av sikte?

Featured Replies

Publicerat

Jag flyttade fram kikarsiktet lite på bössan. Inte fästet i bössan alltså utan jag lossade på ringarna för att skjuta fram enbart tuben 1cm. Behöver man göra en extra inskjutning efter det eller ska bössan träffa som vanligt?

Publicerat

Ny inskjutning/kontrollskjutning skall göras!

Publicerat

Jag flyttade fram kikarsiktet lite på bössan. Inte fästet i bössan alltså utan jag lossade på ringarna för att skjuta fram enbart tuben 1cm. Behöver man göra en extra inskjutning efter det eller ska bössan träffa som vanligt?

Du bör alltid kontrollskjuta ditt vapen efter ett ingrepp, även om det så bara är en ordentlig rengöring.

Mvh

Cris

Publicerat

Påminner mig om en yngre hjälte med nytagen jägarexamen i grannjaktlaget.

Han bommade på en älg och tyckte att det borde tagit.

Man frågade hur det tog när han sköt in den nyinförskaffade bössan och siktet.

Svaret blev: Sköt in den?? Men den är ju ny???

Publicerat
  • Författare

Påminner mig om en yngre hjälte med nytagen jägarexamen i grannjaktlaget.

Han bommade på en älg och tyckte att det borde tagit.

Man frågade hur det tog när han sköt in den nyinförskaffade bössan och siktet.

Svaret blev: Sköt in den?? Men den är ju ny???

Tja, nu hade ju aldrig jag underlåtit att skjuta in en nyinköpt bössa och sikte. I det här fallet gällde det framflyttning av tuben 1 cm på ett 1-4X sikte monterad på en kombi. Tänkte att bössans variation på denna Antonio Zoli lågkvalitetsbössa borde vara större än påverkan på siktet.

Men som sagt, inskjutning för att vara på säkra sidan är ju rätt.

Publicerat

Tja, nu hade ju aldrig jag underlåtit att skjuta in en nyinköpt bössa och sikte. I det här fallet gällde det framflyttning av tuben 1 cm på ett 1-4X sikte monterad på en kombi. Tänkte att bössans variation på denna Antonio Zoli lågkvalitetsbössa borde vara större än påverkan på siktet.

Men som sagt, inskjutning för att vara på säkra sidan är ju rätt.

Kontroll skjut, givetvis! Kan vara så att du har tur och att det inte ändrat sig, men det kan ju vara så enkelt att du drar skruvarna lite annorlunda, spänningar kan uppstå, finns en hel del som kan hända på vägen. btw.......har en bekant som hade en Zoli kombi som sköt sjukt tätt......

Publicerat
  • Författare

Men det här med kikarmontage då? Det verkar ju finnas en hel del som på sin kombi/drilling har s.k. hakmontage och använder det för att i skogen häkta på ett kikarsikte vid behov, annars köra med öppna riktmedel. Eller t.om skifta mellan aimpoint och ett sikte med förstoring.

Bör inte det krävas en inkjutning på det med? Känns som ett större ingrepp än en rejäl rengöring.

Eller har jag fattat fel? Används hakmontage för att kunna använda olika sikten mellan inskjutningar?

Publicerat

Men det här med kikarmontage då? Det verkar ju finnas en hel del som på sin kombi/drilling har s.k. hakmontage och använder det för att i skogen häkta på ett kikarsikte vid behov, annars köra med öppna riktmedel. Eller t.om skifta mellan aimpoint och ett sikte med förstoring.

Bör inte det krävas en inkjutning på det med? Känns som ett större ingrepp än en rejäl rengöring.

Eller har jag fattat fel? Används hakmontage för att kunna använda olika sikten mellan inskjutningar?

Jacob- det är designen av hakmontaget tillika den inte helt billigare inpassningen av delarna som medför det som kallast för skottfasthet,

att ta av och på ett sådant är inte samma sak som att flytta ett sikte i längsled. Det är frågan om att ett hak är designat för detta samt även att det faktiskt i viss mån inte är en garant för att det är skottfast, men det är det oftast.

För att kort förklara för dig hur jag ser på detta.

Med ett sikte monterat på en cylinderrepeterstudsare har man två rör, pipa /optik som inom ramen för tillverkningstoleranserna pekar åt ungefär samma håll, sen har du justeringen på optiken för att justera samskjutning/riktningen mellan dessa två rör.

I det läget och då i varje fall jag saknar ögonmått eller teknisk möjlighet att mäta saken, vet vi eller anar vi att det inte är helt rakt mellan dessa två rör, oklart är också om montaget medför att tuben, ie optikens yttre hölje är paralell med loppets riktning,

med andra ord det kan divergera, skilja sig en påtaglig del år mellan dessa två riktningar, när man du beslutar sig för att flytta siktet framåt/bakåt så vet man inte hur mycket, om alls som man påverkar den framjusterade samskjutningen/riktningen mellan dessa två rör.

Då man inte vet, skall man skjuta in pangen igen.

Det är igentligen grundregeln, om man inte vet att det tar rätt, är det dags för skottställning.

Vad andra har anfört om tokrengörning av pipa är helt rätt, om man har lossat och fäst bultar till lådan igen eller på annat sätt påverkat optiken är det dags att verifera skottställningen igen.

/CHristian

Publicerat

Har inget att tillägga egentligen då mycket klokt skrivits här. Att plocka av och på sikte som sitter i fästen avsedda för detta torde inte vara nåt problem, men givetvis bör man testa detta när man ändå är på skjutbanan.

Att flytta fram siktet som frågeställaren gjort borde ju inte rubba träffläget extremt mycket, men problemet är ju att man vet inte. Reaktorn i Tjernobyl borde inte ha exploderat heller.

Tänk att leva med den ovissheten och få till ett halvdant skott på vilt. Oron stiger och magen gör alltmer ont -_- Ur det perspektivet är en testskjutning på banan en ganska smal sak. Överhuvudtaget bör man kontrollskjuta bössan då och då under jaktsäsongen, om inte annat så för att ha lite extra goa känslor att åtminstone bössan går som den ska.