Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Byta foder?

Featured Replies

Publicerat

Sista veckan har hunden varit risig i kistan. Funderar då om man kanske skulle byta foder mot vuxenfoder? Hon får valpfoder än och är snart 7 mån. Eller är det bara tillfälligt kanske. Om jag nu ska byta foder vilket ska man ta? Bozita käkar hon och funderade om man skulle fortsätta med det men vilken då?

http://www.bozita.com/sv/Robur/Produkter/

Publicerat

Fodret i sig ser ju bra ut, kan ju vara en del som gör att det spökar, är magen i olag så låt den vila, ja lite längre än ditt samvete! ;) men nog är det dax att byta foder, vad kör du på resten av flocken?

Publicerat

Valpfoder kan en hund äta till ca 80% av vuxenvikt uppnåtts. Du kan nog börja fasa över till vuxenfoder. MEN...gör det inte så länge magen krånglar. Ett foderbyte kan ställa till det värre.

Pröva istället svälta hunden 1 dygn. Under det dygnets svält kan du evt ge diarréhejdande tabletter 'Canicur' (finns på vissa Apotek samt på många veterinärkliniker). Efter detta svältdygn ger du enbart kokt ris några dagar, mindre portioner än normalt. Därefter succesiv övergång till vanliga fodret (dvs valpfodret) under ytterligare några dagar.

När magen sedan är Ok är det väl lämpligt att i första hand inte krångla till det utan att pröva 'Maintenance'. Sen ser du om hunden håller hullet på det fodret. Om inte...pröva kraftigare eller magrare beroende på behov.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Publicerat

Det skulle kunna vara tecken på allergi. Min hund var ca 6-7 månader när han fick problem med magen och dessutom kliande sår kring ögonen. Det var allergi och jag var tvungen att byta. Om hundar är allergiska så är känslighet mot vete och nötkött ganska vanligt men även andra ämnen. Ditt foder innehåller vad jag förstår varken vete eller nöt (även om animaliskt fett inte är specifierat)men det kan ju ändå vara bra att prova något annat.

Jag provade nog ca 5-6 foder under ett års tid och nu vet jag att det finns 2 sorter han tål. Dessa är Robur active & Sensitive och Sportsman´s Pride Lamb meal & Rice. Sedan finns det ju givetvis specialfoder hos veterinär men priset på dessa gör ju att man vill prova andra alternativ först.

Publicerat

Tjenare!

Som Krallen säger. Prova svält 1 dygn, därefter enbart ris i ett par dagar. 3-4 dagen brukar jag blanda in vit fisk i riset. 4-5 dagen blanda in det vanliga fodret i riset. Därefter trappa ner med riset. Efter en vecka är man tillbaks på att bara ge vanligt foder igen.

Men om det nu är så att det krävs ett foderbyte i alla fall, så vill jag rekommendera Nordics färskfoder. Jag kör på Bas 1121. Lite klöddigt, illaluktande, kräver logistik och frysutrymme.

Men hundarna ÄLSKAR det, får snygg päls, bra aktivitetsnivå!

Månadskostnaden per hund är dessutom nästan ett par hundra mindre (runt 250-300/månad), jämfört med bozita-fodret (drygt 400/månad).

//Skogis

Publicerat
  • Författare

Hon fick riset som vart över från middan idag. Men har nog kommit på vad det är. En skål med nötter som stod på bordet är tom bla. Hon sopar ju i sig fan allt som går att tugga på :angry: Ska i alla fall ge ris ett par dar får vi se. Men kanske ändå byter till vuxenfoder.