Jump to content

Para drever och tax?

hunter96

Recommended Posts

Hejsan, Vad tror ni det kan bli av en parning mellan drever och tax fundera på att ta en valp då jag gillar taxen egenskap men den är lite väl kortbent i min skog...

Vad tror ni??

Dr Krall

'Drax' är ju en klassisk vedertagen korsning. Har gjorts länge. Brukar kunna bli bra rådjursdrivare.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Dr Krall

De "Draxar" jag träffat har varit trevliga hundar. Friska och med stabilt psyke och MYCKET stor jaktlust. Kommer sig väl delvis av att det är 'rejält folk' som är ägare till de hundar jag träffat :) Men de skall helt klart ses som primärt 'jakthundar som i de flesta fall också fungerar bra som sällskapshund'...INTE tvärtom ;)

Vi har en Drax i laget som ägs av min kusin, den funkar bra på rådjur och räv. Lite mer åt taxhållet och är ful som stryk. :D

Ser iofs Drax som en av dom mer onödiga korsningarna, ungefär som att para en grå och en jämthund (fast jag äger en sådan själv) Tycker det är mer intressant att para stövare eller Wachtel med spets isf om man vill ha olika egenskaper.

Hursom är det som regel mycket jaktlust i många blandraser, men iom att det inte är en ras så vet man ju inte vilka egenskaper att förvänta, men som sagt i draxfallet är det ju rätt fritt från överaskningar.

Tack är en ung jägare på 15 år så har inte någon erfarenhet av jakt ännu, har jagat i 5 år men man lär sig alltid något nytt på jakterna! ska försöka jaga med taxen lite vet inte vilken drever han tänkt para med ännu...

Tack är en ung jägare på 15 år så har inte någon erfarenhet av jakt ännu, har jagat i 5 år men man lär sig alltid något nytt på jakterna! ska försöka jaga med taxen lite vet inte vilken drever han tänkt para med ännu...