Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vegetabilgarvat eller rårand

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar på att köpa en lite större mängd läder. Har tidigare arbetat med veggarvat men ser att många säljer rårand till knivslidor.

Vad är skillnaden när man arbetar och vad är de olika fördelarna?

Publicerat

testa att köpa en mindre bit rårand först och se om det är något för dig. Blir hårdare och kräver en nogrannare genomblötning innan man syr. Man behöver också lite mer krympmån.

Publicerat

Ja rårand måste man ha genom blött innan man kan jobba med det. Så får man räkna med att det krymper ca 5 mm.

Det är inte helt genomgarvat, därför blir det hårdare än shaftläder. Skillnaden mellan dom är att man måste blöta råranden, den blir hårdare och krymper mera, när den torkar.

Seved

Publicerat
  • Författare

Jag kommer att beställa 3 dm och prova. Ger det med sig med tiden?

Publicerat

Nej inte råranden. Inte vad jag vet. Har alldrig hört talas om det heller. Men man måste fetta in eller olja in slidan ordentligt :)

Seved

Publicerat

Rent spontant misstänker jag att råranden, om man har den i väldigt fuktig miljö och låter den vara blöt långa perioder, riskerar att börja ruttna. Den är ju trots allt inte genomgarvad med allt vad det innebär i att man tillsätter mer eller mindre giftiga ämnen till lädret.... Men håller man ytan insmord, så som seved påpekar, skall det inte vara några problem. Råranden håller formen på ett sätt som man kan utnyttja, inte minst om man gillar att pauta.

Publicerat

Men så blöt har jag aldrig fått en kniv. Som regel torkar ju sliret när man torkar sina byxor. Trivs man att jobba i det så är det ett bra alternativ till knivsliren.

Publicerat

hepp!! denna tråden har jag missat.

skillnaden som jag upplever är att rårand är just som de andra skriver inte helt igenom garvad. där i mitten på lädret finns en ogarvad del. denna blir efter uppblötning väldigt mjuk o det e då man formar o syr sin slira. efter torkning så blir det hårt som fan helt enkelt.

pautning går bra i rårand men jag har i alla fall inte lyckats att punsla in motiv i det då råranden får mina verktyg att studsa tillbaka o mönstret blir blaj... det funkar däremot fint i det veggarvade som man inte behöver ha genomblöt när man jobbar i det.

råranden använder många till just klassiska nordiska knivslidor. där man gör en holk i olika utföranden till kniven.. mendans i veggarvat kan man ta ut svängarna o göra lite western inspirerat o så.

hoppas du har kul medans du provar =)

/Eas