Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Franska Alperna

Featured Replies

Publicerat

Så kom dagen då jag flög från Kiruna för att jaga i alperna.Landade på Genevs flygplats iSchweiz där min franska jaktkompis Thierry hämtade mig.Resan gick bra bagaget med mina jaktprylar var med zeissen,avståndsmätare,kamera(reste utan gevär) lånar vapen av honom.

Efter ca 2 tim i bil efter allt slingrigare alpvägar hela tiden uppåt,dryftandes vår sista jakt tillsammans i kiruna efter skogsfågel i augusti.Och han frågade även nyfiket hur min jakt efter älg i september gått.Lämnade kiruna tis den 11 okt för att åka hem sön den 16,Thierry berättade att söndag morgon var det 30 cm ny snö,men att nästan allt tinat bort som tur var.

Väl framme i den lilla alpbyn,fortsatte vi med provskjutning av det vapen jag skulle låna cal 270 w rem mag.

Ngr tim innan kvällen ägnades åt kikar spaning efter gems i dom branter vi skulle jaga dagen efter,och flera djur observerades.

Jakten började tidigt i gryningen och vi gick hela tiden uppåt.Thierrys licens i år var på en vuxen hane över 6 år.

Vi såg ngr stycken redan efter 3 tim men endast honor & unga hanar,Thierry bestämde att vi skulle byta omr så vi började gå ner,gick kanske 500 hundra höjdmeter ner och flyttade oss längst med berget nere i täta snår och gran skogar,ca 2 kilometer längre bort när vi igen började vandra uppåt såg vi flera olika djur utspridda i branten.Thierry plockade fram målkikaren och såg en ensammen gems som såg stor ut,med skapliga horn.

Jag fick bestämma om vi skulle prova på det djuret,som var ungefär 800-900m ovanför oss.Efter smygandes,hukandes och ålning var avståndet ca 200m.

Men då såg det ut som chansen skulle glida mig ur näven,den gick rakt ifrån oss hela tiden uppåt brantare och brantare där vi ej skulle kunna följa efter.Men helt plötsligt valde den att gå över en ravin och då den visade sig på andra sidan sköt jag,gemsen rusade kanske 30-40 m stannade igen.Sköt mitt andra skott och den rullade ungefär 50m.

Min första gems var skjuten,lyckan var total och skotthållet visade sig vara 250m.Efter urtagning och fika började vi planera för vägen ner.Gemsen packades i Thierrys stora ryggsäck som jag bar ner,vid vägning stannade vågen på 28 kilo.

Och vi såg ca 60 gems denna jaktdag.

post-62-0-17283100-1320664283_thumb.jpg

Publicerat

Stefan,

stort, stort grattis.

Verkligen en speciell jakt och med ett sådant resultat, bara att gratulera igen.

Minnen för livet hoppas jag verkligen.

/Christian

Publicerat

Grattis Stefan!biggrin.gif

Trevlig jaktskildring och ett minne för livet!biggrin.gif

Publicerat

Kul med en jaktpolare från ett annat land.

Men lite höjder upp och ner är väl inget för en Kirunabo.. ;):P

Är det krångligt att ta med en egen bössa eller varför använde du en lånebössa?

mvh/Må

Publicerat

Härlig jakt! Påminner om mina tahrjakter på Nya Zeeland. Hur högt över havet jagade ni? Min erfarenhet är att jag tydligt märker att luften är tunnare.

Publicerat
  • Författare

Tack för att ni gillade min berättelse.

Jo det blev verkligen en resa att minnas,inte bara jakten även naturen i sig är nåt helt annat än här.

Hann med en tur upp på ett av europas högsta berg Mount blanc,endast4 mil från byn där vi jagade. Reste utan vapen bara för enkelhetens skull,hade vart kul att få fälla gemsen med min K-95a.

Höjden över havet där jag fick skjuta var precis 50m under 2000m ö/h.

Har jagat med min kompis i 3 år nu,han har varit här i kiruna 3ggr och jag har besökt honom lika många gånger,för gris,rådjur,kanin med iller,fältharar och diverse fågel som finns runt hans hemma marker.

Har nu fått en inbjudan till nästa år för purch på kron och vildsvin.Han och en kompis kommer förmodligen hit nu igen i mars för jakt på fjällripa och rävlock.

Det som också är en upplevelse är ju det franska köket,som ej går av för hackor..

Mvh Stefan

Publicerat

Tack för att ni gillade min berättelse.

Jo det blev verkligen en resa att minnas,inte bara jakten även naturen i sig är nåt helt annat än här.

Hann med en tur upp på ett av europas högsta berg Mount blanc,endast4 mil från byn där vi jagade. Reste utan vapen bara för enkelhetens skull,hade vart kul att få fälla gemsen med min K-95a.

Höjden över havet där jag fick skjuta var precis 50m under 2000m ö/h.

Har jagat med min kompis i 3 år nu,han har varit här i kiruna 3ggr och jag har besökt honom lika många gånger,för gris,rådjur,kanin med iller,fältharar och diverse fågel som finns runt hans hemma marker.

Har nu fått en inbjudan till nästa år för purch på kron och vildsvin.Han och en kompis kommer förmodligen hit nu igen i mars för jakt på fjällripa och rävlock.

Det som också är en upplevelse är ju det franska köket,som ej går av för hackor..

Mvh Stefan

Det är inte dumt det franska köket och inte fransyskorna!wub.gif

Publicerat

Grattis till en härlig upplevelse!

Jag kommer själv att jaga Gems nån dag... ^_^

Publicerat

Tja!!

Fin story om jakten...

Publicerat

Superfin! Grattis!

Publicerat

Tja!!

Du är en riktig storyteller <_<

Publicerat

Grattis!

Publicerat
  • Författare

Provar att lägga in ngn till bild från jakten.

Här är ngr gemsar som tagit daglega,som vi bara stannade och beundrade.

post-62-0-86938800-1320910459_thumb.jpg

Publicerat

Häftig bild! ^_^

Publicerat

Det var ett riktigt fint foto Stefan!biggrin.gif

Hur många 100 m är det dit från där du står?rolleyes.gif

Publicerat
  • Författare

Vi är ungefär 300 m ifrån dem.

Publicerat

Vi är ungefär 300 m ifrån dem.

Ok!

Kanske lite väl långt att skjuta på när det gäller ett sådant villebråd om man inte har ett prickskyttegevär för det avståndet och ha ett ordentligt stöd.