Hoppa till innehåll

Ställa in kikarsiktet


Geronimo

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har en liten fråga. För att man ska få korset i ett kikarsikte så bra inställt som möjligt, hur gör man när man monterar siktet då? Vad brukar ni göra för att korset ska bli så rakt som möjligt och ej vridet åt något håll?? Har skjutit in bössan, men korset är "vridet" och jag orkade inte hålla på med det dagarna innan älgjakten :wacko: men måste nu ta tag i det då jag blir förbannad som fan!!!

Tacksam för tips!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste testa detta, blir ju helt tokig på att det är snett. Finns det andra sätt att göra på, något verktyg för detta, eller något man kan tillverka själv??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan använda ett vattenpass - mindre variant. Övre "knappen" är ju platt (på de flesta kikare), så där kan man placera ett vattenpass och loda in siktet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, det löste sig, jag har 2 små pass som jag använder...såg en bra video på nätet :blush:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

jag slänger in en liten fråga här då den handlar om att ställa in siktet.

frågan är då: när jag skjuter på ett mål så träffar skottet cirka 5cm under där korset är i sidled så ligger det 1cm till höger, hur gör jag på kikaren för att få träffen till mitt i korset?

på kikarens två knoppar så e ju den uppe på för att höja och sänka hela korset ska jag då skruva i upp riktningen eller ner?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag slänger in en liten fråga här då den handlar om att ställa in siktet.

frågan är då: när jag skjuter på ett mål så träffar skottet cirka 5cm under där korset är i sidled så ligger det 1cm till höger, hur gör jag på kikaren för att få träffen till mitt i korset?

på kikarens två knoppar så e ju den uppe på för att höja och sänka hela korset ska jag då skruva i upp riktningen eller ner?

Ja sitter träffarna lågt så höjer man. Sitter träffarna tex för mycket till höger så skruvar man vänster tills man är nöjd.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har bra stöd för bössan och ser kulhålet (5cm under/1cm sida i förhållande till riktpunkt).

Då (utan att röra bössan) skruvar jag höjd/sida tills hårkorset träffar kulhålet.

Färdigt.

OBS! Ovanstående förfarande kräver bra stöd.

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...