Publicerat November 7, 201114 yr Är det bara på min marker i småland som haren är borta har bara 2-3 st på 150ha vår stövare börja väl snart det är tråkigt! Är det vintern eller tror ni vi ska jaga ännu mer mink, mård och räv? har två fällor ute o inte så bra med räv..
Publicerat November 7, 201114 yr Är det bara på min marker i småland som haren är borta har bara 2-3 st på 150ha vår stövare börja väl snart det är tråkigt! Är det vintern eller tror ni vi ska jaga ännu mer mink, mård och räv? har två fällor ute o inte så bra med räv.. Även på slätten i Skåne är det ont om Hare....
Publicerat November 7, 201114 yr Författare Även på slätten i Skåne är det ont om Hare.... Tråkigt! va hos en kompis i lördags, Stövaren fick upp en kanin men den sprang in i en stenmur direkt kom vi på senare. Och hon fattade inte det så hon bara sprang runt där om fattade inget. Hon är har nästan bara drivit tyskhare innan så hon är inte van vid dessa lurigheter riktigt.
Publicerat November 9, 201114 yr Här har vi en del men nu då jag tänker på det så har jag nog inte sett så många under hösten som jag brukar, får se hur det ser ut i vinter.
Publicerat November 9, 201114 yr Är det bara på min marker i småland som haren är borta har bara 2-3 st på 150ha vår stövare börja väl snart det är tråkigt! Är det vintern eller tror ni vi ska jaga ännu mer mink, mård och räv? har två fällor ute o inte så bra med räv.. Tror mkt kan ha o göra med att hararna nu är vita men marken fortfarande mörk vilket gör att hararna är extremt skygga och stövarn måste nästan kuta på haren för att få upp den på benen. Men ja tror så fort att det blir snö så kommer du se mer aktivitet på hararna i ditt område. Ja kan ju självklart ha fel också, men så är det då här uppe(Lycksele) nu iallafall, snön är ca 1 månad försenad.
Publicerat November 9, 201114 yr Hos mig var det gott om dem förra sommaren men i år lyser de med sin frånvaro. Även rådjuren klarade första fimbulvintern kanonbra hos mig jmf med många andra ställen men i år är kiden mycket få.
Publicerat November 9, 201114 yr Har sett mindre hare på marken. Räv har jag sett lite utav. Drar parallellen med de två hårda vintrarna och hoppas på max 30cm i år!
Publicerat November 9, 201114 yr Ni kan få komma hem å jaga hare, för ja har inte märkt av någon nergång direkt
Publicerat November 9, 201114 yr Här uppe hos mig är det gott om dom än... Mycke gnagare i markerna än, så räven låter haren vara. Här är tom vita harar uppe och springer mitt på dagen så älgpassarna kan få se någon ibland. Dock börjar harpesten härja i grannlänen och om gnagarna kolapsar så lär den vältaliga rävstammen äta ner både hararna och skogsfågeln.
Publicerat November 9, 201114 yr Jagar ni mycket räv , mink osv så borde det väl vara positivt men de senaste åren så har vi haft en markant ökning av rovfågel som jag tror är en minst lika stor bov vad gäller hararna. Dom får du bara titta på så länge de inte kalasar på dina höns, vilket de bara gör när du inte är på plats
Publicerat November 9, 201114 yr Är det bara på min marker i småland som haren är borta har bara 2-3 st på 150ha vår stövare börja väl snart det är tråkigt! Är det vintern eller tror ni vi ska jaga ännu mer mink, mård och räv? har två fällor ute o inte så bra med räv.. Fältharen har haft 2 dåliga vintrar nu, snötäckta marker, de blir så lätta att upptäcka för tex. rovfåglarna. Skogshare????Vad är detta för djur??? Har inte sett en sådan på evigheter. Finns de kvar i Småland?? Mvh. Lena.
Publicerat November 9, 201114 yr hahaha 2-3 stycken på 150ha är väl inte lite,,har har vi kanske 1 hare på 400-500ha,,därför är det bra med vidsökta stövare
Publicerat November 9, 201114 yr Har märkt en nedgång av Hare med , brukade alltid se hare när man var ute på fälten och jobbade men iår har dom lyst med sin frånvaro
Publicerat November 9, 201114 yr Författare hahaha 2-3 stycken på 150ha är väl inte lite,,har har vi kanske 1 hare på 400-500ha,,därför är det bra med vidsökta stövare jo men dessa ära på grannmarken hela tiden och det är 1 ungharar ungaharar
Publicerat November 9, 201114 yr Författare Tror mkt kan ha o göra med att hararna nu är vita men marken fortfarande mörk vilket gör att hararna är extremt skygga och stövarn måste nästan kuta på haren för att få upp den på benen. Men ja tror så fort att det blir snö så kommer du se mer aktivitet på hararna i ditt område. Ja kan ju självklart ha fel också, men så är det då här uppe(Lycksele) nu iallafall, snön är ca 1 månad försenad. Har bara tyskhare här...
Publicerat November 9, 201114 yr Författare Hos mig var det gott om dem förra sommaren men i år lyser de med sin frånvaro. Även rådjuren klarade första fimbulvintern kanonbra hos mig jmf med många andra ställen men i år är kiden mycket få. Ja de som klarade sig första vintern hade väl inte hunnit komma tillbaka med hullet innan de kom en till omgång..
Publicerat November 9, 201114 yr Författare Jagar ni mycket räv , mink osv så borde det väl vara positivt men de senaste åren så har vi haft en markant ökning av rovfågel som jag tror är en minst lika stor bov vad gäller hararna. Dom får du bara titta på så länge de inte kalasar på dina höns, vilket de bara gör när du inte är på plats Har lite mink och mård, vi har inte så mycket räv men ska göra en åtel nu närmsta dagarna se om dem vill smyga fram kan ju skjuta en och annan svartfågel där med kanske..