Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur ska jag jaga mård, mink och räv på 120ha?

Featured Replies

Publicerat

Ja, vad tycker ni jag har två mink/mård fällor som jag ska börja underhålla lite mer med köttbitar o fiskrens, sedan tänkte jag göra en räv åtel kom med mer tips, min farfar är förbannad på alla dessa predatorer då vi inte ser en hare knappt. kanske ska jag jaga lite mer kråka,skata o kaja?

Publicerat

Jag brukar hänga upp en nätsäck med lite rens i ett träd i anslutning till mårdfällorna, brukar dra bra.

En åtel är ju ingen dum idé, testa även att locka räv, finns bra trådar om det här på forumet.

Skjut så mycket fågel du kan!!!

Publicerat
  • Författare

Jag brukar hänga upp en nätsäck med lite rens i ett träd i anslutning till mårdfällorna, brukar dra bra.

En åtel är ju ingen dum idé, testa även att locka räv, finns bra trådar om det här på forumet.

Skjut så mycket fågel du kan!!!

Tack, tänkte ta o flå ner kinderna på ett kalvhuvud och hänga jämte den ena fällan vad tror du?

ska bara försöka få ut min farfar så vi kan jaga lite mer, Fågel är det gått om...!

Publicerat

Predatorer måste nästan jagas väldigt brett, plockar man alla rävar så tar svartfågeln det som rävarna annars hade ätit och vice versa. Därav det stora problemet att ha kroknäbb på marken.

Bjud in terrier-förare för grytjakt om du känner till några gryt. Håll rävjakt med stövare på vintern, gärna som samarbete med grannmarkerna. Kanske skjuts det inte några mängder räv men ni kan upptäcka nya gryt där ni kan släppa terrier eller vaka.

Bygg kråkfällor. Väl placerad är den riktigt effektiv bara du får tag i första lockfågeln.

Se även till att hålla förvildade katter borta, de är några riktiga marodörer.

Publicerat
  • Författare

Predatorer måste nästan jagas väldigt brett, plockar man alla rävar så tar svartfågeln det som rävarna annars hade ätit och vice versa. Därav det stora problemet att ha kroknäbb på marken.

Bjud in terrier-förare för grytjakt om du känner till några gryt. Håll rävjakt med stövare på vintern, gärna som samarbete med grannmarkerna. Kanske skjuts det inte några mängder räv men ni kan upptäcka nya gryt där ni kan släppa terrier eller vaka.

Bygg kråkfällor. Väl placerad är den riktigt effektiv bara du får tag i första lockfågeln.

Se även till att hålla förvildade katter borta, de är några riktiga marodörer.

Tack för tipsen ska kanske fixa en fågelfälla kanske, ska bara får med far & farfar på noterna! så dem också hjälper till..

Publicerat

Om du har en grythund kan du jaga både räv, mård och mink med den. Har ingen erfarenhet av hur det funkar med mink men skulle tro att de funkar ungefär som med mård. Om man ska jaga mård så bör det va spårsnö så att man kan se var dom ligger. På mård funkar de också bra om man har en finnspets eller liknande :)

Publicerat
  • Författare

Om du har en grythund kan du jaga både räv, mård och mink med den. Har ingen erfarenhet av hur det funkar med mink men skulle tro att de funkar ungefär som med mård. Om man ska jaga mård så bör det va spårsnö så att man kan se var dom ligger. På mård funkar de också bra om man har en finnspets eller liknande :)

Har inte något räv gryt, kan dock finnas mård/mink men ska leta upp det i vinter.

Publicerat

Har inte något räv gryt, kan dock finnas mård/mink men ska leta upp det i vinter.

Om du har mård på marken så har du nog gryt. Dom brukar ha ganska mycket gryt även om alla inte är så stora. Har en liten skog bakom mitt hus på kanske hundra hektar och där har jag noterat minst 5 hål som jag tror är gryt men är dock inte helt säker :)

Publicerat
  • Författare

Om du har mård på marken så har du nog gryt. Dom brukar ha ganska mycket gryt även om alla inte är så stora. Har en liten skog bakom mitt hus på kanske hundra hektar och där har jag noterat minst 5 hål som jag tror är gryt men är dock inte helt säker :)

Kan man spåra upp dem hålen i vinter och kanske sitta o vaka där tror du?

Publicerat

Kan man spåra upp dem hålen i vinter och kanske sitta o vaka där tror du?

Spåra! De är nog svårt att vaka. Dom brukar ha ganska så stort revir så dom är nog ganska ofta i olika gryt. Men de kan ju dyka upp på en åtel också :)

Publicerat
  • Författare

Spåra! De är nog svårt att vaka. Dom brukar ha ganska så stort revir så dom är nog ganska ofta i olika gryt. Men de kan ju dyka upp på en åtel också :)

Okej, tack för tipsen!

Publicerat

Okej, tack för tipsen!

Varsegod, tänk bara på att om du ska spåra så är skogsskidor väldigt bra att ha. Annars blir de nog ett rent helvet skulle jag tro ;)

Publicerat
  • Författare

Varsegod, tänk bara på att om du ska spåra så är skogsskidor väldigt bra att ha. Annars blir de nog ett rent helvet skulle jag tro ;)

Ah får se hur det blir...har lite ont om mark får försöka ta någon i fälla med!

Publicerat

Funkar ju också men det är ju inte lika roligt ;) Mark är nog inget problem för den här jakten.

Publicerat

Funkar ju också men det är ju inte lika roligt ;) Mark är nog inget problem för den här jakten.

Publicerat
  • Författare

En mård i fälla!

Publicerat
  • Författare

Hur många mård/mink fällor kan man ha på 150ha?

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

andra mården idag, en unge o en hona har vi tagit!